Har byggt om stigarledningen nu igen så nu ska jag prova elda lite under dagen och se vad som händer..

Funkar det inte nu så blir det att fundera lite till..
 
Kul hoppas det funkar nu..Lägg upp lite bilder med för oss intresserade..:)
 
Funderar på Vedpanna . När man läser t.e.x Orlans installationsanvisning så visarritning att det ska vara minst 800mm till sidoväggar , 1000mm bakåt mot skorsten , 1500mm
framför pannan . Det här skulle göra att pannrummet skulle bli så stort att det skulle inskränka orimligt mycket mot förrådsrummet =det blir mindre :@

Det jag nu undrar är om detta är Orlans rekommendation eller myndigheters krav ???

Hur har ni det i era pannrum , hur stora är de ?? :S
 
Mitt pannrum är nästan 15m2 och jag har följt min pannas instruktioner angående avstånd..

1000mm framför
300mm på sidan(jag har 500mm här)
500mm bakom

Då har jag även klämt in en välisolerad 4m3 tank och expkärl på 200liter i det rummet...

Jag tror att myndigheterna oftast hänvisar till tillverkarens rekommendation..
 
Lyckad eldning idag uppe i 90 grader i hela tanken. Men jag är inte övertygad att det fungerar än(pannan har lurat mig förr)
Ska elda igen på onsdag så får vi se hur det funkar då :)
 
Jag håller en tumme för att det funkar lika bra på onsdag. Du är värd en fungerande anläggning nu! :)
 
Ska sätta igång en eldning idag tror jag, måste bara hämta lite ved först ;)

Har spionerat lite i Tiggers tråd och ska prova att köra pumpen på lägre hastighet, eftersom jag inte har några problem med övertemp så tycker man ju att det borde gå och kanske bli kvitt ev undertryck som möjligtvis kanske kan skapa problem..

Jag tror att värmen räcker tills imorrn med, får se om jag hinner elda idag.. Tanken ligger nu på 76-27-25
 
Blev ingen eldning igår, har nu lagt i en full panna, får se hur det går nu..

Men det lutar nog åt att jag har för lågt tryck i systemet..
 
1½ timme har nu gått, allt funkar stabilt än, men hela vedlasset är nu förkolnat och brinner så smått = övertänt?

Har aldrig sett en omvändförbrännings-panna så jag vet inte riktigt om det är bra eller dåligt, jag tycker ju att det bara borde brinna i botten på vedlasset är väl det som är poängen med det hela?
 
3 timmar har gått och veden är slut, Inget dunkande denna gång faktiskt men ljudet finns där, men det gick inte hela vägen nu. Anledningen till den korta eldningstiden är att veden är max 45cm lång, misstänker lite att det kanske är därför det övertänder när det finns så mycket plats för luften fram i pannan...
 
har oxå för kort ved te min panna (viadrus), har även så korta klabbar som jag kan kasta in på långsidan (om du förstår) som jag fyller upp hålrummet som blir. o de gör en jävla skillnad i effekt o brinner dubbelt så länge..
 
Skulle hålla med om att det är vedlängden som gör att det övertänder. Når jag satte in min 0.5mmpanna så fanns de 30cm ved över men de gick aldrig elda. Jag kan inte heller ha för klen ved för då övertänder det om hela pannan är full med småbitar
 
Känner mig nog ganska nöjd nu, så det blir och snickra igen väggarna nu så att sotarn blir nöjd :)
 
Vadå inga problem !!! en öl i handen och 2 i magen ;)
 
Sitter och funderar vilken färg jag ska ha på väggarna.. Äsch, jag tar en öl istället!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.