Hur kan jag måla en köksbänk av marmor, för att den ska bli så tålig som möjligt?
Alternativet att slipa, tvätta, ha den kvar som den är, eller byta till trä, är inte aktuellt.
Jag vill bara veta hur jag ska göra för att måla den. Slipa, prima, vilken färg etc. Någon som har erfarenhet?
 
Vad jag vet så får man väl slipa den och måla med någon sorts tvåkomponentsfärg. Tror inte att det blir något höjdare eftersom det kommer kännas som golvet i källaren i ett 40-talshyreshus.
 
Du kommer nog inte att hitta en tillräckligt hållbar färg som dels fastnar och som du kan använda själv. Traditionellt så oljar man marmor, och har du gjort det med din skiva så underlättar det ju inte målningen direkt.

Om du tänkt att ha mat och grejer på ytan så bör du även ha det i åtanke innan du går på med värsta industrilacker osv.
 
OK, då låter det inte som ett så bra förslag. Bänkskivan är specialsågad så jag vill inte gärna byta ut den i första taget. Finns det några andra idéer om hur jag kan få ett vitt ytskikt, utan att det bygger nämnvärt på höjden?
 
En häftgrund med lackfärg på kan funka, helst lacknaftabaserad för att tåla vatten bättre. Vet att det funkar på kakel, men är ju inte så utsatt för slitage.
 
fk83 skrev:
En häftgrund med lackfärg på kan funka, helst lacknaftabaserad för att tåla vatten bättre. Vet att det funkar på kakel, men är ju inte så utsatt för slitage.
Och kanske inte att rekommendera där man hanterar mat.

Vad är det för fel på marmorn som dem är idag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.