mattiasp skrev:
Handyman, vad är det exakt du vill åstadkomma? Forumet kanske kan hitta på en work-around åt dig?
Det är en lagningsplugg till en bräda.

Hålet som ska lagas i är rektangulärt och ligger i kanten på brädan. Tanken var att fräsa en lutning på både hål och plugg med en sinkfräs. Lutningen på hålet fräser man med linjaler och kopierring. Hålet får då rundade kanter. Det är pluggen som ska fräsas i bord.

Arbetsstycket till pluggen är ursprungligen en rektangel, som ska få lutning motsvarande hålets fast uppochned, samt en rundning med samma radie. Var hålet och pluggen möts i storlek är inte så viktigt här, bara det sker inom rimliga toleranser, kanske 2-10mm ovanför brädans ovansida.

Det är alltså för den fräsningen jag vill ha kopierringen i bord.(För att få till rundningen, de raka sidorna kräver ju bara en släde och ett bra anhåll. Tyvärr har jag inte hunnit prova några fräsningar alls, utan har hittills bara lyckats få igång fräsbordet igen, samt plockat fram pluggmaterial osv.
 
mattiasp skrev:
De brukar väl heta starter pin:
[länk]
Jodå på bortsidan av Atlanten kallas de så.:)
 
Jag skulle nog ta fram ryggsåg, stämjärn, marking knife och en klubba. Vidare skulle jag göra allt lite koniskt, limma in biten ovanifrån och hyvla allt till rätt nivå för hand. Ett trevligt handverktygsprojekt. Om du börjar med uttaget så kan du laborera med pluggarna tills det blir bra.
 
Några av de komponenterna du nämner ingår ju också i min tanke: Konisk plugg (dock underifrån, brädan är lös) och hyvla ner till rätt nivå. Det som talar för fräsningen är ju att man får vinkeln likadan på båda (inom vettig tolerans) delarna. Misstänker att det kommer ges tillfälle att pröva flera varianter här.
 
  • Gilla
Goggen
  • Laddar…
Mr_Handyman>Möjligt jag tänker fel men hur skall kopierringen kunna hjälpa dig att få fram pluggen? Så fort pluggen är klar lär den väl slås sönder av frässtålet?

/Kent
 
snickarboden skrev:
Mr_Handyman>Möjligt jag tänker fel men hur skall kopierringen kunna hjälpa dig att få fram pluggen? Så fort pluggen är klar lär den väl slås sönder av frässtålet?

/Kent
Lite osäker på hur du tänker, men arbetsstycket kanske är 30x100 och 27mm tjockt. Pluggen kommer ha det som största yta (neråt vid monteringen), och sedan kapas ner i brädans kant och hyvlas ner på brädans ovansida. Svagheten är att fibrerna går på tvären i arbetsstycket, men i värsta fall får man spänna en träbit på ovansidan av arbetsstycket som håller ihop den.

Ska dock tillägga att jag inte är riktigt klar över hur det faktiskt ska gå till trots allt, men jag tror att det ska gå. Arbetsstycket ska ju vara fasat redan innan fräsningen så att fräsningen bara behöver ta lite. Kopierringen ska hjälpa mig att hålla mig till pluggmallen på samma avstånd när jag går runt de avrundade hörnen på mallen.
 
Mr Handyman skrev:
Det är en lagningsplugg till en bräda.

Hålet som ska lagas i är rektangulärt och ligger i kanten på brädan. Tanken var att fräsa en lutning på både hål och plugg med en sinkfräs. Lutningen på hålet fräser man med linjaler och kopierring. Hålet får då rundade kanter. Det är pluggen som ska fräsas i bord.

Arbetsstycket till pluggen är ursprungligen en rektangel, som ska få lutning motsvarande hålets fast uppochned, samt en rundning med samma radie. Var hålet och pluggen möts i storlek är inte så viktigt här, bara det sker inom rimliga toleranser, kanske 2-10mm ovanför brädans ovansida.

Det är alltså för den fräsningen jag vill ha kopierringen i bord.(För att få till rundningen, de raka sidorna kräver ju bara en släde och ett bra anhåll. Tyvärr har jag inte hunnit prova några fräsningar alls, utan har hittills bara lyckats få igång fräsbordet igen, samt plockat fram pluggmaterial osv.
För runt en eller två veckor sedan var jag ute och frågade efter guide bushings till Festool för inlay kits. Inte för att jag tänkte göra några vackra inlay, utan för att jag hade ett behov av att göra en lagning (ett inlay är ett hål fräst efter en mall i en brädbit, följt av en plugg tillverkad efter samma mall, men fräst så att utsidan av pluggen exakt följer insidan av det frästa hålet). Det är alltså i mycket samma sak som en lagning.

Om du litar på limmets fästkraft kanske samma lösning fungerar för dig?

--- Mats ---
 
Redigerat:
Är det inte lättare att göra hörnen i det fästa hålet raka hellre än att runda pluggen? Det låter som det vore relativt enkelt att fixa med ett vasst stämjärn och några noggrant ritsade linjer. Möjligen med lite hjälp av en tunn japansåg.
/B
 
Mr_Handyman>Aha, nu är jag med, du använder ingen mall etc utan har kopierringen som typ kullager.
Men spänn fast ämnet i en jigg då och använd startpinnen? Dvs om du kan höja fräsen såpass så du kommer över jiggen? Alternativt kullager på frässtålets axel som går mot din jigg.
100x30 hade jag nog velat haft fast i en större jigg oavsett vilket, 100x30 är inte mycket att hålla i om det hugger det minsta.

Annat förslag på lösning...
1. Såga till ett gäng 100x30 och limma dessa till en stapel, låt torka.
2. Fräs sedan en "tapp" med en utvändig mall precis som när man fräser tappar i stolsben etc med en handöverfräs.
3. Såga av den färdiga pluggen.
Repetera fräsning och sågning tills stapeln blir för kort för att spänna fast.

/Kent
<edit la till alternativ lösning>
 
Redigerat:
snickarboden skrev:
Mr_Handyman>Aha, nu är jag med, du använder ingen mall etc utan har kopierringen som typ kullager.
Men spänn fast ämnet i en jigg då och använd startpinnen? Dvs om du kan höja fräsen såpass så du kommer över jiggen? Alternativt kullager på frässtålets axel som går mot din jigg.
100x30 hade jag nog velat haft fast i en större jigg oavsett vilket, 100x30 är inte mycket att hålla i om det hugger det minsta.

Annat förslag på lösning...
1. Såga till ett gäng 100x30 och limma dessa till en stapel, låt torka.
2. Fräs sedan en "tapp" med en utvändig mall precis som när man fräser tappar i stolsben etc med en handöverfräs.
3. Såga av den färdiga pluggen.
Repetera fräsning och sågning tills stapeln blir för kort för att spänna fast.

/Kent
<edit la till alternativ lösning>
Nja, det ska väl vara en mall under ämnet som ringen går emot. Den kunde lika gärna vara ett kullager på fräsen. Det senare har jag dock inte i rätt dimension.

Den andra lösningen:
1.) Varför ska jag limma ihop flera bitar? Som plywood eller? Jag missar nog poängen.
2.) Nu börjar det låta något! Finns ju en Trend Mortise and Tenon Jig en trappa ner. Det borde ju vara lösningen.
3.) Ja, det kan man ju göra efter limningen också. Förstår inte riktigt nu heller, pluggen behöver bara ha en lutning på tre sidor, den fjärde kan mycket väl vara längre. Ska det köras i fräsbord måste det ju definitivt spännas fast i mallen som ska vara en bra bit längre än ämnet.
 
Den alternativa lösningen innebär att du fräser med handöverfräsen som handöverfräs i en tenonjig.

Du limmar ihop ämnena till en stapel för att sen kunna spänna fast stapeln...
Därefter fräser du en plugg på alla sidor, lossar och kapar bort den färdiga pluggen, fräser nästa osv...

Dvs stapeln blir uppifrån sett 100x30 och sen så hög som du vill ha antal pluggar plus några extra för att kunna spänna i.

Hoppas du förstår nu? Du fräser alltså hela pluggen i ett svep och sen kapar du den från stapeln, höjer stapeln och fortsätter...
Fräsbordet är inte inblandat alls här!

Jopp, svårt att förklara sådant här i text *S*

/Kent
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.