Jag har planer på att borra för bevattning då jag sett att min vattenförbrukning är extremt stor efter jag installerade min automatiska bevattning för trädgården, känner för övrigt att det är fullständigt vansinnigt att lägga dricksvatten på gräsmatten.

Då tänkte jag slå två flugor på smällen!

Bor i ett 6 år gammalt hus och räknar med att min NIBE luft/vatten kommer hålla i MAX 8 år till. Därför tänkte jag borra och förbereda för bergvärme samtidigt som jag borrar för vatten.

Min undran är följande:
*Kan jag använda samma borrhål som jag använder för bevattningen till att köra bergvärme, eller behöver jag två borror?
*Kan man lägga ner slang osv i borrhålet och sen ansluta om 8 år, om man trycksätter slangen med vatten eller vad som nu krävs? Finns det några risker?

//Anders
 
Svaret är NEJ.
1) Slangen i borrhålet är balanserad så att den "flyter" så att inga krafter påverkar vinkelkopplingarna till den horisontella biten av slangen. Om du pumpar ur vatten rör sig vattenytan upp och ner vilket slutligen leder till att kopplingarna går sönder.
2) Jag testade själv mitt borrhål och vattentillströmningen var otroligt liten. Efter ca 10-20 liter var vattennivån under sugslangen (ca 5 meter)
 
i ett "normalt" borrhål blir vattennivån lite drygt 50 cm lägre om man pumpar ur 20 liter, utan tillrinning
 
Grundvatten nivån är aldrig konstant, så det går inte att ballancera slangen så den flyter.
I botten på slangen har man ett U det är inte bara en koppling som kopplar ihopp nedåtgående slangen med uppåt gående slangen, utan fungerar även som tyngd så det ska gå att få ner slangen enklare.
Så jag är tämligen säker på att det är omöjligt att få slangen att flyta
 
Har förmig att jag läst om många som tar vatten ur borran. Det man ska tänka på är väll att vatten nivån sjunkar, vilket gör att värmepumpen får kortare aktiv borra, ända tills vattnet runnit in igen.
Gör man detta på vintern när det är somkallast så det leda till högre uppvärmningskostnad. Men på sommaren så kan det inte gör nån märkbar sillnad.
 
I botten på U-röret sitter tyngder för att balansera slangen. Ju längre slang desto fler tyngder. Visst rör sig grundvattennivån, men det är inte så stora och snabba rörelser som man får om man skulle börja pumpa ut vattnet.
Läs gärna om normbrunn på www.sgu.se Där står det mer om ämnet i fråga, bl.a. att vatten inte får tas ur samma hål som energibrunnen. Du får leta sjä
Visst fungerar det att ta vatten ur samma hål om du har bra tillrinning, men bli inte förvånad när kopplingarna knäcks. Du blir även ansvarig för brinet som rinner ut i grundvattnet och kan bli åtalad för miljöbrott (vilket i och för sig är en så liten risk att den i praktiken är obefintlig).
 
Det kan knappast vara ett större problem att "förankra" slangarna till brinen än slangen till en djupbrunnspump.
En fördel med att ta vatten ur hålet (om tillrinningen tillåter) är att man vintertid får en högre temperatur i borrhålet.
 
Dålig omsättning på vattnet måste väl vara det sämsta alt som finns ang bergvärme?

Att ta ur vatten till gräsmattan kan väl inte vara några problem......
 
Gammal tråd men jag kör ändå.
Borrat vatten 120m, fick trycka för att få flöde, Idag rinner det nästan över. Pumpen på 80m. Vill släppa ner energislangen i samma hål, det är ju 120 m djupt.
Vi tar bara ut normal vattenförbrukning, inga gräsmattor etc.( dessa vattnas från sjön idag).
Ja eller nej? Varför och varför inte?
 
Micke501 Micke501 skrev:
Gammal tråd men jag kör ändå.
Borrat vatten 120m, fick trycka för att få flöde, Idag rinner det nästan över. Pumpen på 80m. Vill släppa ner energislangen i samma hål, det är ju 120 m djupt.
Vi tar bara ut normal vattenförbrukning, inga gräsmattor etc.( dessa vattnas från sjön idag).
Ja eller nej? Varför och varför inte?
Micke501 Micke501 skrev:
Gammal tråd men jag kör ändå.
Borrat vatten 120m, fick trycka för att få flöde, Idag rinner det nästan över. Pumpen på 80m. Vill släppa ner energislangen i samma hål, det är ju 120 m djupt.
Vi tar bara ut normal vattenförbrukning, inga gräsmattor etc.( dessa vattnas från sjön idag).
Ja eller nej? Varför och varför inte?
Nej, För att om du tar ut energi ur det borrhålet så tror jag att du kommer att kyla ner det så du får minus grader på in och utgående köldbärare pga att hålet inte är så djupt och ger en väldigt liten mängd vatten. så det kommer troligtvis frysa i hålet ,så får du ju inte upp något dricksvatten.
Men det beror ju klart på hur stor vp ditt hus behöver också (vad energi behovet är på huset), större än 6 kw vp lär nog kyla ner hålet rejält.
 
Hålet är 120 m djupt. Pumpen på 80m
Känns som det borde räck mot isproblem
 
Micke501 Micke501 skrev:
Hålet är 120 m djupt. Pumpen på 80m
Känns som det borde räck mot isproblem
Vilken diameter har borrhålet? 168mm eller 139mm ?
 
1 1_plansvilla skrev:
Vilken diameter har borrhålet? 168mm eller 139mm ?

168 om jag inte minns helt fel.
 
Micke501 Micke501 skrev:
168 om jag inte minns helt fel.
Vilken del av sverige? varmare brine i södra än norra.
Pumpen måste upp innan kollektorslangen ska ner, bottenvikten är ca 90 mm i diameter.
 
Tvivlar på att du får ner slangarna.
Sedan har jag för mig att brinevätskan är giftig. Man vill inte ha det så nära dricksvatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.