vi är sugna på att bygga en altan/uteplats till vårt hus i sommar. Men då detta kommer vara vår första tillbyggnad vet vi inte hur vi ska börja.
Vi har en massa ideer om hur det skulle kunna se ut. Vart kan vi vända oss med våra ideer? Är det ok att göra ritningen själv eller måste den göras av någon professionell? Eller kan en snickare göra den? Hur mycket kan det tänkas kosta att anlita någon att göra ritningen? och vart vänder man sig?
Om man vill få in offert på utbyggnaden av snickare, måste man ha en färdig ritning att visa upp?
Jag antar att man måste söka bygglov på detta också och att de kräver en professionellt gjord ritning?
mycket frågor men men det är svårt att veta i vilken ände man ska börja..
 
Börja med att kika på kommunens hemsida eller ringa till kommunens byggnadsnämnd. Ta reda på vilka regler kommunen har för altaner och bygglov eller bygganmälan i just era kvarter (detaljplan).
Ska terrassen vara under 50 cm i höjd från marken? Då behövs antagligen inget bygglov.
Hur långt från tomtgräns ska det vara?
Det låter som tankarna är många. Inbegriper de tak och väggar till altanen? Är taket i såfall under 15 kvm?
 
Terassen kommer förmodligen hamna över 50 cm från mark om det nu är genomförbart så som vi har tänkt det hela. Jag uppskattar att vi har ca 15m till näst tomt.
taket vet vi inte riktigt hur vi vill ha det än. Jag skulle vilja ha tak över alltihop men jag är rädd för att det kommer stjäla för mycket ljusinsläpp så vi kommer nog få göra taket mindre och isf gissar jag att vi skulle hamna under 15m2.
men än så länge har vi bara en bild i huvudet på hur vi skulle vilja att det såg ut, vi har inte börjat måtta noggrannare på våra ideer.

tack för tipset om kommunens byggnadsnämnd, de kan säkert räta ut en del frågetecken.
 
Ja blir den mer än 50 cm över mark så blir det troligen bygglov på det.. Då hade jag nog sökt för alltihop, altan och tak i samma bygglov. Och nej, det behöver inte vara proffs som gjort ritningen för att söka bygglov. Den kan ni skissa ihopa själv, bara den är så nära slutresultatet som möjligt med alla mått, även avstånd till tomtgränser och sånt ska med.
Vill ni sen sätta en friggebod på tomten så behöver ni inte tänka på bygglov för den så länge den är max 15 kvm. Tak över uteplats/altan/entredörr/växthus/lusthus med mera räknas in i den totala ytan på 15 kvm om det är byggt utan bygglov.
 
Redigerat:
Benny_o_Lina skrev:
.
Vill ni sen sätta en friggebod på tomten så behöver ni inte tänka på bygglov för den så länge den är max 15 kvm. Tak över uteplats/altan/entredörr/växthus/lusthus med mera räknas in i den totala ytan på 15 kvm om det är byggt utan bygglov.
Boverket skiljer på ytan på altan/entre-tak och friggebodar. Jag trodde mig veta att man kunde ha 15kvm friggebod och 15 kvm altantak. Har du hittat annan info?
 
Benny_o_Lina skrev:
Vill ni sen sätta en friggebod på tomten så behöver ni inte tänka på bygglov för den så länge den är max 15 kvm. Tak över uteplats/altan/entredörr/växthus/lusthus med mera räknas in i den totala ytan på 15 kvm om det är byggt utan bygglov.
En friggebod måste var avskild från huset. Så ett altantak kan aldrig räknas som friggebod.
 
Nä, inte att taken räknas som friggebod.. utan tak ingår i dom här 15 fria kvm man får bygga.
Jag kan mycket väl ha fel men nån som vet var fakta finns får hemskt gärna lägga in den här för det skulle ändra mina egna planer i trädgården till det bättre också..
Vill ju minnas att om man bygger en friggebod på exakt 15kvm och dessutom bygger en altan med tak i anslutning till friggeboden får inte altantaket byggas utan bygglov.
Taksprång på 50cm (stod 50cm på boverket, har läst 40cm på många andra ställe) eller mer räknas även in i antalet kvm.

Att en friggebod måste vara avskild från huset vet jag men jag sa inte utan jag pratade om dom 15 fria kvm.

Hittade denna info så förstår ni säkert hur jag menar! :
------------------------------------------------
Bygglov behövs inte alltid:

I alla småhus, såväl en- och tvåbostadshus som fritidshus och tillhörande uthus, får man utan bygglov:
• måla om i en annan kulör om byggnadens karaktär inte ändras väsentligt
• med mur eller plank anordna skyddade uteplatser i anslutning till bostadshuset, om muren eller planket inte är högre än 1,8 m och inte sträcker sig mer än 3,0 m ut från huset
• anordna skärmtak över uteplatser, altaner, balkonger eller entréer om skärmtaken inte är större än 15,0 m2
• i omedelbar närhet av bostadshuset uppföra komplementbyggnader, friggebodar, med en största höjd från mark till taknock om 3,0 m och en sammanlagd byggnadsarea om högst 15,0 m2
anordna eller ändra p-platser på husets tomtmark
• uppföra eller ändra mast, torn, cistern eller ett litet vindkraftverk för fastighetens eget behov

Friggebodar, skärmtak, murar och plank får inte placeras närmare tomtgräns än 4,5 m utan berörda grannars medgivande. Byggherren ansvarar själv för att byggnationen uppfyller gällande omgivnings- och egenskapskrav och till exempel inte utgör en fara för trafiksäkerheten. Observera att en friggebod får byggas utan bygglov bara om den är en komplementbyggnad till ett bostads- eller fritidshus. Att bygga en friggebod som första byggnad kräver bygglov!
----------------------------------------------------------------------------------------------------

...men som sagt. Rätta mig gärna med fakta för jag kan ha fattat det fel.. att friggebodstak och altantak inte räknas in i total takyta om 15kvm utan att man separerar dessa på vardera 15kvm. ! Gissa inte utan leta upp fakta där det står klart att det är två separata takytor så att man kan bygga en friggebod på 15kvm och ett altantak på ytterliggare 15kvm utan bygglov.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.