Jag funderar på att köpa ett mindre hus som är drygt 120kvm, huset är nyproducerat.
Tänker då välja bort golvet som ingår och köpa eget (runt 100kvm trägolv), funderar på att köpa ett helt nytt furugolv och sedan måla det vitt.

På byggmax finns furufolv för 99kr kvm.
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-08915112.aspx

Vad tror ni? Är det genomförbart eller för avancerat?
Är just det golvet på Byggmax lämpligt?
 
Har precis gjort precis så....
Inte speciellt avancerat alls på något sätt. Kan rekommendera Teknos golvfärg, Alkyd.... du vill inte ha Akrylatfärg...

Utseendet blir som ett målat gammalt brädgolv, snyggt.
 
Det är ett par problem som jag kan se. För det första är dimensionen snålt tilltagen med endast 15mm tjocklek vilket stället kravet på att det åtminstone är reglat cc60 och sedan skruvlimmat golvspån på det. Kanske bättre att gå upp till 27x158 istället för att få mer marginal men det beror helt på hur huset är byggt.

För det andra skriver Byggmax själva "Sorteringen är en rustik, lite enklare kvalitet som passar bra till gillestugan, barnrumet eller friggeboden." vilket innebär att det är åtminstone andrasortering så du får räkna med ganska mycket spill om du vill ha ett någorlunda fint golv. Kanske 20-25% spill i värsta fall och då blir ju golvet lite dyrare.

I övrigt ser jag inga problem med att måla golvet. Du bör slipa det innan och det kanske är lättast att slipa och grundmåla (kanske även första slutstrykningen) på pallbockar innan du lägger det så slipper du att krypa. Sedan kör du sista strykningen när det är lagt.
 
Redigerat:
Forbo skrev:
Har precis gjort precis så....
Inte speciellt avancerat alls på något sätt. Kan rekommendera Teknos golvfärg, Alkyd.... du vill inte ha Akrylatfärg...

Utseendet blir som ett målat gammalt brädgolv, snyggt.
Intressant!

Körde du enbart teknos golvfärg eller grundade du ngt innan?
Köpte du golvet helt nytt, varifrån isf och till vilket pris?

Bilder rentav?
 
Vi har genomgående furugolv på hela övervåningen - Vardagsrum borträknat - I köket vale jag att betsa golvet vitt och sedan på med lack. Fördelen som jag ser det mot målat är att man behåller lite liv i golvet - kvistar och ådring. Snyggt som tusan!
 
En aspekt skall dock beaktas vad gäller furugolv och det är att träslaget är mjukare än t.ex. ek (som normalt läggs in i nya kök när man vill ha trägolv).

I ett kök kan det ju hända att man tappar redskap och liknande i golvet och då är det lite tråkigt om det blir ett jack i golvet.

Å andra sidan gillar vissa när golven får lite patina, så det kanske inte gör så mycket? Huvudsaken är att man är medveten om det iaf.
 
eviljava skrev:
En aspekt skall dock beaktas vad gäller furugolv och det är att träslaget är mjukare än t.ex. ek (som normalt läggs in i nya kök när man vill ha trägolv).

I ett kök kan det ju hända att man tappar redskap och liknande i golvet och då är det lite tråkigt om det blir ett jack i golvet.

Å andra sidan gillar vissa när golven får lite patina, så det kanske inte gör så mycket? Huvudsaken är att man är medveten om det iaf.

Det är därför vi har valt att lacka golvet 5 varv.
 
savio skrev:
Intressant!

Körde du enbart teknos golvfärg eller grundade du ngt innan?
Köpte du golvet helt nytt, varifrån isf och till vilket pris?

Bilder rentav?
Ska se om jag kan hitta fram några bilder...
Kvistlack, grundfärg 2 lager, ytfärg 2 lager. Det täcker redan vid andra laget färg, men för hårdhetens skull bör du köra minst 4 lager färg...furu är väldigt mjukt och lättbucklat.

Köpte golvet nytt från GS Byggvaror utanför Halmstad, 19x135mm, runt 80kr/kvadraten. Ganska mycket kvisturslag och kvistar, men eftersom det skulle målas gjorde det ingenting alls... lite snickerispackel i de värsta urslagen när golvet är lagt (Innan målning).
 
Forbo skrev:
Ska se om jag kan hitta fram några bilder...
Kvistlack, grundfärg 2 lager, ytfärg 2 lager. Det täcker redan vid andra laget färg, men för hårdhetens skull bör du köra minst 4 lager färg...furu är väldigt mjukt och lättbucklat.

Köpte golvet nytt från GS Byggvaror utanför Halmstad, 19x135mm, runt 80kr/kvadraten. Ganska mycket kvisturslag och kvistar, men eftersom det skulle målas gjorde det ingenting alls... lite snickerispackel i de värsta urslagen när golvet är lagt (Innan målning).

Okej, totalt 7 strykningar (1 kvist, 2 ytfärg, 4 färg) känns ju ganska jobbigt, helt klart :(

bra priset på golvet, ni behövde inte slipa det alls?

Har förresten hört att det ska finnas färg med kvistlack iblandat, hade ju varit smidigt att grunda 2 ggr med en sådan färg och sen köra några rundor med vanlig färg.
Någon som vet om det finns och om det isf är bra?
 
Går faktiskt väldigt snabbt att måla golv....70 kvadrat tog ca 1,5-2 timmar per gång, med ett dygns väntan emellan...kvistlacken torkar dock på 30 minuter så det kan man räkna bort...
Är man inte alltför om sig och kring sig kan man ju bara köra två lager färdigfärg, med första lagret utspätt 10% ungefär...

Körde faktiskt nordsjö/sadolin spärrgrund på delar av golvet...det ska skydda mot kvistar också...

Insåg förresten att du missförstod mig..jag menade 4 lager färg totalt, 2 grund+2 färdigfärg...inte 7 lager...så mycket tålamod har jag inte:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.