Söker förgäves efter uppgifter om lämpligt avstånd mellan LED-spottar i kökstaket.

Har tänkt mig att sätta en rad spottar en bit ut från överskåpen för att både komplettera belysningen under skåpen och ge en snygg belysning av skåpluckor och skåpens insidor. Troligen bör man väl även ha dimmer för att kunna variera ljussättningen för matlagning resp mysiga middagar. Tänkte mig använda exv denna spot:
https://www.elbutik.se/product.html/...egory_id=15221

Är det någon som har tips om avstånd mellan spottar, avstånd ut från överskåp och kanske även bra spottar för detta ändamål samt kombinationer med belysning under överskåpen?
 
Skulle nog sätta en betydligt mer bredstrålande spot, den där kommer nog inte lysa så mycket in i ett öppet skåp iom att den bara har 30 gr. spridningsvinkel.
 
Förslag på bättre lämpade spottar till hyffsat pris?
 
Rekommendationen på mina LED-spottar var en lampa per 1-1.5 m2 golvyta för att få en bra allmänbelysning. (ledbutik.se)
 
Nu är jag inte ute efter att allmänbelysa hela köket utan bara komplettera bänkbelysning monterad under kökets överskåp. Söker därför efter irktlinjer/tips om hur många jag behöver per längdmeter.

Funderar på att använda halogen under skåpen. LED i taket känns mer motiverat trots pris och ännu ganska omogen teknik eftersom jag har litet utrymme i höjdled i taket att disponera och vill minimera värmeutveckling inne i konstruktionen. Fast det kanske är lika bra att satsa på traditionella möbelspottar för stifthalogen och så småningom byta mot ersättningslampor med stiftsockel?
 
Nja, det är väl på sitt sätt en komplettering jag har, 10 stycken LED med dimmer på ca 16 kvm. Under skåpen 4 st LED-belysningsskena, 0,5 m med dimmer.
 
3 w, har 45 grader vinkel, sitter ca 60 cm ut från skåpen. Lyser då på luckorna ca 60 cm ner i från taket. Så nära skåpen är nog melodin om det ska fungera som du vill.
 
Hade satt en spott i cc på varje skåp, även om det inte linjerar i taket. Gör nog inget om dom sitter nära skåpen. Jag hade i efterhand gjort mitt annorlunda, men hade ingen erfarenhet av Led-ljus innan...
 
Cirkus 45 cm ut från vägg tycker jag är ett bättre mått än 60 cm. Bänkskivan är ju (vanligtvis) 60 cm och där står man ju, mer eller mindre, så man får ljuset mer i skallen eller alldeles precis framför.
Med 45 cm får man ljuset rakt ner på bänken framför sig. Inte hamnar de för långt ifrån överskåpen heller som brukar vara 30 cm.

//Patrik
 
Tack för tipsen!

Det verkar bli en väldig massa spottar med tanke på spridningsvinkel på de spottar jag först hittade. Är det någon som har provat LED ersättningslampor G4 i standard halogenkoppar?

De borde ge större spridning eftersom dioderna sitter över lampinsatsens hela yta.
 
Bele skrev:
... Är det någon som har provat LED ersättningslampor G4 i standard halogenkoppar?

De borde ge större spridning eftersom dioderna sitter över lampinsatsens hela yta.

Den jag provat ger ok ljus och bra spridning, Men dom får ju knappt plats. fick klippa bort lite av stiften, den stora diamtern (2.? cm) och det faktum att det sticker ut komponenter på baksidan gör att dom slår i glaset. Det ser inte bra ut och jag vet inte om glaset håller i längden. Någon fler med liknande erfarenheter LED G4 ersättningslampor ?

/Abbe
 
abbe_ skrev:
Den jag provat ger ok ljus och bra spridning, Men dom får ju knappt plats. fick klippa bort lite av stiften, den stora diamtern (2.? cm) och det faktum att det sticker ut komponenter på baksidan gör att dom slår i glaset. Det ser inte bra ut och jag vet inte om glaset håller i längden. Någon fler med liknande erfarenheter LED G4 ersättningslampor ?

/Abbe
Varifrån köpte du eller vilket märke har du på G4 LED?
 
abbe_ skrev:
Den jag provat ger ok ljus och bra spridning, Men dom får ju knappt plats. fick klippa bort lite av stiften, den stora diamtern (2.? cm) och det faktum att det sticker ut komponenter på baksidan gör att dom slår i glaset. Det ser inte bra ut och jag vet inte om glaset håller i längden. Någon fler med liknande erfarenheter LED G4 ersättningslampor ?

/Abbe
Undrar med, skulle vilja byta i köksfläkten men står överallt att man ska byta trafo också har du gjort det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.