Vi är väldigt intresserade av ett hus, budgivningen startar nästa vecka.

Ringde kommunen å kollade radon, senaste mätningen är gjord 1994 och då var det 410 Bq. Mäklaren menar att det är gamla mätmetoder och därför helt oväsentliga.
Jag föreslog att man kan göra en korttidsmätning och skriva in en klausul i kontraktet om det överstiger ett visst värde, men mäklaren menade då på att en korttidsmätning inte säger något om det verkliga värdet...:)

Jag vet ju att man inte ska lita på mäklare och en sådan mätning måste väl iaf ge ett hum om hur det står till med radonet?
Har någon annan här gjort en sån mätning och skrivit in det i kontraktet??

Tack på förhand!
 
Jag skrev inte på kontraktet innan radonmätning var gjord. Korttidsmätningar är inte så så exakta (+-30Bequrel för mig) men ger en rätt bra hint om var en slutgiltig mätning hamnar. Tydligen så brukar långtidsmätningar ge lite lägre värde än korttidsmätningar. Korttidsmätningar är rätt exakta så jag hade i ditt fall sett till att en mätning hade gjorts. Tänk på att du behöver en dosimeter per våningsplan.
 
Precis som mäklaren säger är inte en korttidsmätning särskilt säker, men det är väl bättre än ingen mätning alls. Och är det så som mäklaren säger att äldre mätningar är helt oväsentlig så borde en korttidsmätning inte skada och framförallt vara bättre än ingen alls och inget som varken säljaren eller mäklaren borde ifrågasätta om det inte finns några problem. Det lär väl ge er en indikation på vilka radonhalter det finns i huset och om det äldre mätningen kanske hade en viss giltighet ändå.
 
tycker du ska mäta, kan tycka det är märkligt att mäklaren säger tvärtom.
 
1994 ändrades enheten som mätvärdet redovisas i, dessa gamla värden ska dubbleras för att bli jämförbara med dagens mätvärden.
Det finns altså all anledning att göra en ny mätning.
 
Se till att korttidsmätningen varar över 7-10 dygn. Det är bra att den görs under eldningssäsongen (1/10-30/4).
 
moestberg skrev:
Vi är väldigt intresserade av ett hus, budgivningen startar nästa vecka.

Ringde kommunen å kollade radon, senaste mätningen är gjord 1994 och då var det 410 Bq. Mäklaren menar att det är gamla mätmetoder och därför helt oväsentliga.
Jag föreslog att man kan göra en korttidsmätning och skriva in en klausul i kontraktet om det överstiger ett visst värde, men mäklaren menade då på att en korttidsmätning inte säger något om det verkliga värdet...:)

Jag vet ju att man inte ska lita på mäklare och en sådan mätning måste väl iaf ge ett hum om hur det står till med radonet?
Har någon annan här gjort en sån mätning och skrivit in det i kontraktet??

Tack på förhand!
Din mäklare har nog allt att tjäna på att slippa spekulanter med krav på speciella klausuler och mer specifika besiktningar så ur detta perspektivet kan du nog vara helt säker på att mäklaren är helt på säljarens sida. Tyvärr inte din och det oavsett vad en mäklare ska göra.

Finns flera exempel på köpare som fått inskrivet att säljaren bekostar saneringskostnaden om värdet överskrider x (behöver inte vara nuvarande gränsvärde), flera exempel på där en offert funnits vid försäljningen med radongaranti från någon seriös firma där säljarna stod för kostnaden samt även (tyvärr) även ett gott antal exempel där en säljare valt att sälja till en köpare som inte brytt sig även om tex andra budgivare lagt ett högre bud. Som alltid gäller det att känna av lite vad som går att uppnå givet mäklaren, hur marknaden ser ut och hur många andra spekulanter som finns.

Om huset visar sig vara huset med stort H samtidigt som säljarna vägrar föra in en speciell kontraktsskrivning om radon kan ni samtidigt som ni gör jordabalksbesiktningen ha en firma på plats som gör inspektioner som med gammamätare och ev korttidslogger. Gäller då att ha en besiktningsklausul som är relativt öppen enligt modell "rätt att häva köpet vid förekomst av för köparen ej oväsentligt fel...." eller liknande

OBS dock att även om en korttidslogger är bra och ger resultat på någon timme så är en sådan riskabel att använda under kortare tider när man inte vet hur huset är ventilerat osv (utvädrat inför visning tex). Får ni möjlighet att lämna en sådan där under några dagar ger den ett mycket tillförlitligare resultat
 
Redigerat:
Oj, det var dyrt med en sån där korttidslogger...

Vad kan det kosta att åtgärda värdet? Går det att säga på ett ungefär? Personligen tycker jag inte att det känns sådär skyhögt då mina föräldrar hade över 1000 i sitt hus.
 
syftade inte till att du skulle köpa en. Syftade till att det är relativt billigt att som företagare köpa in ett gäng så de flesta seriösa firmor har ett antal. Skulle påstå att korttidsdosor är dyrare i längden om man tar hänsyn till den tid det tar att skicka iväg för analys mm. Som privatperson är det däremot en annan sak men vet man inte vad man gör så är även korttidsdosan en källa för fel.

Kostnaden på en sanering är ofta mellan gratis och massor men just specifikt för ditt objekt behöver man mer information och framförallt veta källan för radonet och huskonstruktionen för att kunna avgöra en ev kostnad. Enklast att ta reda på det är att ta in en offert från någon firma. Offerten i sig brukar vara gratis och för att få fram denna krävs ett besök i huset där man går igenom källa, konstruktion och funderar igenom bästa lösningen
 
Vi kollar på ett hus med för högt radonvärde och kommer om vi köper det skriva in ett villkor att köpet kan brytas om radonsaneringen kostar över X antal tusen. Hur som helst är det konstigt att mäklaren är så ohjälpsam, finns det inte lag på att mätningar ska finnas nuförtiden?
 
Att nå vissa radonvärden är endast tvingande vid nybyggnation enligt BBR

6:23 Radon i inomhusluften
Årsmedelvärdet av den joniserande strålningen från radongas får inte överstiga 200 Bq/m3.
Allmänt råd
Metodbeskrivning för mätning av radon i byggnader ges ut av Statens strålskyddsinstitut. Vid hög
förekomst av markradon bör genomföringar i byggnaden tätas för att hindra läckage av radon till
inomhusluften.
Vid existerande hus är det mer marknaden som styr vid överlåtning:
- Höga värden & osäljbart vid den nivån = radonsanering
- Höga värden & säljbart vid den nivån = säljes i befintligt skick.

Teoretisk borde man vid renovering/utbyggnad kunna säga BBR gäller även vid förekomst av radon på samma sätt som tex när det gäller åtkomlighet för rullstolsbundna osv när man gör om en planlösning. Praktiskt vet jag inget byggnadskontor som har resonerat så.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.