I vilka kommuner eller områden är det förbjudet att ha möjlighet till egen uppvärmning bredvid fjärrvärmen?

Och vad är straffet för överträdelse?
 
Varför skulle det vara förbjudet?
 
Här i stan (Nybro Kommun) var man tvungen att kasta ut pannan, det ska va ok med kamin o luft/luft pump om man hävdar att de är för myseldning/kyla på sommaren.
 
Jag antar att vi pratar villa - egen ägd fastighet.

Finns nog ingen statistik -skulle i såfall vara hos Svens Fjärrvärme. Det hela är väl en fråga om hur avtalet ser ut. När vi fick fjärrvärme fick vi skriva på ett avtal att inte komplettera med någon annan ny energikälla - vi behövde ju inte slänga ut kaminen - bara oljepannan. Efter några år ändrades reglerna och det blev fritt fram att komplettera med andra energikällor. Jag vet att en del har kombinerat fjärrvärme och luftvärmepump.

Själv tycker jag inte att det finns anledning att göra någon komplettering vid nuvarande fjärrvärmepris.

Har du eller ska du installera fjärrvärme?

Om du har fjärrvärme - läs kontraktet vad du har förbundit dig till. Något annat kan ju inte fjärrvärmeleverantören kräva att du skall leva upp till.
 
Lustigt, är detta normalt förfarande?
Känns som att man tvingar någon att först betala för att ansluta sig, sedan avtala sig så att man inte kan välja bort fjärrvärmen men betalar för...
 
Om man får välja själv kan dom ju inte höja priset på fjärrvärmen så mycket dom vill i efterhand, så det är klart att de gärna vill ha ett sådant kontrakt påskrivet.
 
I Enköpings kommun får man göra vilket som, men du kan inte välja bort fjärrvärmen, dvs vid nybygge man måste ansluta sig så det lönar sig inte att ha någon annan värmekälla.
 
I min kommun heter det att man inte får förvärma tappvarmvatten eller värmevatten före växlaren. Så det går att komplettera med annan uppvärmning men det innebär en ganska avancerad styrutrustning om man t ex vill ha solfångare.
Märkligt att man i dagens mer och mer miljömedvetna samhälle motarbetas om man vill vara lite miljövänlig.
 
Fjärrvärmepriset är intressant. På Svensk Fjärrvärmes hemsida finns prisutvecklingen för alla kommuner. Där kan man ladda ner prisutvecklingen per kommun i excel.
http://www.svenskfjarrvarme.se/

Högst pris 2010 har Hammarö (95,47) lägst Luleå (42,83).
Prisförändring 2005-2010: Högst Hammarö +59,4%; lägst Ale -9,7%.
Läs och begrunda - det gäller att bo i rätt kommun.
 
Mycket spillvärme i Luleå ;)
 
Som sagt anledningen till att kunna ha egen uppvärmning är ju att vara oberoende av fjärrvärmebolag med oklar prisutveckling.
För elpriset ligger brytpunkten vid 3 kr/kWh för diselgenerator..

Debiteras man per timme, dag, månad eller år?
 
Redigerat:
Du debiteras för förbrukad energi, t.ex, kWh
 
Det säger inget om hur lång debiteringsperiod man använder. T.ex om man stängde av fjärrvärmen. Hur lång tid skulle det ta innan det gav utslag på räkningen?
 
De flesta leverantörer har väl automatisk avläsning idag. Så har vi det och räkningen för februari månads förbrukning kommer 15 mars och skall vara betald 31 mars.

Under sommaren när det är låg förbrukning brukar vi få en räkning för juni, juli och augusti.
 
Fakturan kommer månaden efter för förbrukad fjärrvärme. Men storleken på fakturan minskar naturligtvis i samma ögonblick du vrider på avstängningskranen.
Får jag gissa att du tänker ha en alternativ värmekälla och jämföra priset dag för dag eller timma för timma vilket som är billigast? Priset på fjärrvärme bestäms i förväg så det är endast din totala förbrukning på en månad som är intressant, inte vilken timma du förbrukar värmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.