Vi ska byta staket i sommar och funderar på att använda oss av dom gamla staketstolparna som det inte är något fel på,
Dom är däremot lite för korta då vi vill ha ett högre staket.
Är det någon som har gjort detta och kan komma med lite tips på hur ni gjort i så fall. Skulle det gå att kapa av stolpen vid marken och gjuta en ny stolpsko i röret. Eller är det för litet hål att gjuta i för att få det starkt?
Ett annat alternativ är kanske att fästa en ny regel lodrätt på stolpen som man i sin tor skruvar överiggarna på?

Tacksam för tips
 
Är det verkligen ingen som har tips på hur man kan utnyttja sina gamla staketstolpar för att bygga ett nytt , högre staket på?
 
Du tror det till viss del beror på att du inte get tillräckligt med information för att det ska vara mögligt att komma med någon vettig lösning.

Beskriv tydligare vad du har för staketstolpar idag (gärna med bild så det blir extra tydligt)?
Vad är det för staket du vill sätta upp (gärna också med bild)?
Vad har du själv kommit på för lösningar och vad var det för fel på dom?
 
Okey!
Så här har jag tänkt.

Dom befintliga stolparna är 50 cm men vi vill ha ett högre staket, typ 80 eller 90 cm.
Vi vill ha ett staket som på bilden och jag har gjort ett förslag då jag bygger en trästolpe på befintlig stolpe. Fäster en stående 45 * 95 mm regel som jag i sin tur skruvar överliggarna på i en högre höjd. Sedan täcker jag alltihop med en 22mm panel bit. Det gör att den nya trästolpen blir 95* 112 (45+45+22)mm. Sedan kröns alltihop med en trähatt:)
Kan det fungera tror ni?
 
  • Staketstolpe.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vittstaket.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • staket.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • staket3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oj är dit staket bara 50cm högt det tycker jag var väldigt lågt.
Har du järnrör som är nedslagna/fastgjutna i marken.
Sitter dom gamla stolparna stadigt och rakt tycker jag också det måste vara smidigt att bar skruva fast en ny stolpe i den gamla med tex fransk skruvar eller vagnsbult.

Fina bilder, dom kanske inte är skalenliga men jag får spontant en känsla av att staketet ev. är lite knubbigt. Det är en fråga om personlig smak och hur det passar med omgivningen.
Förstår det som att dina stolpar blir 95x115 och 45mm tjocka reglar mellan stolparna.
Hålfasthetsmässigt är det inga problem använda betydligt klenare dimentioner tex bara att en 22x95 som stolpe och 22x70 mellan stolparna, beroende på vad man har för krav, resten är design.

Tänkte du gömma den gamla stolpen inuti konstruktionen av den ny eller är det bara jag som gillar att komplicera saker?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.