Hej,
vi har byggt stommen till trappen själva. Först var tanken att klä den med samma ekgolv som använts. Men jag anser inte att det blir snyggt, då man måste ha en list i framkant.

Så nu är vi inne på ekskivor, typ hyllplan i ek som är ca 16-18mm tjocka, stavlimmade.
Förstår att de behöver behandlas oljas, hårdvaxas etc.
Men skulle det fungera eller blir det märken i dem, är de tillräckligt hårda?

Och är det skillnad på ek och ek, är det stor skillnad på billig och dyr ek? Och hur ska man veta att den är bättre om man betalar dyrare?
Hyllplanen på Jula är billiga, likaså Rustas eller K-rautas, men är de för mjuka? Om man nu köper från en bygghandlare eller från snickeri, skulle det vara stor skillnad?
 
Fundera lite på hur de är limmade.
Är det vattenfast lim?
Hårdheten bedömer du enkelt själv.
Testa med en liten skruvmejsel eller syl.
 
Det finns trappnosar som är speciellt framtagna av golvfabrikanter att användas ihop med parkett i trappan. Tänk dock på att lackad parkett blir riktigt hal i trappen= risk att halka.
 
Någon som har lite mer åsikter i det här ämnet?

Jag har en öppen furutrappa som är knappt 60cm bred (den här typen fast rak: https://cdn2.cdnme.se/cdn/8-1/3308392/images/2012/284882-trappa_187876191.jpg ). Den nu är målad i en tråkig grå färg, har försökt ta bort färgen men det är ett hästjobb.
För att snygga till den lite hade jag tänkt måla allt förutom stegen vitt och sedan limma eller skruva ekhyllplan som plansteg.

Stegens djup är cirka 28cm, så det skulle sticka ut en cm på varje sida om jag väljer 30cm.
Clas Ohlson har 16mm tjocka, 120 breda för 200kr styck (kapas i två delar) . Totalkostnad för hela trappan blir 1400 (plus lim/skruv och färg).

Har tittat på olika trapprenoveringdelar, men priset går upp till 4500 kr och uppåt+mer jobb, och då känns det plötsligt som att andra saker har högre prio...

Simpssons bilder ser jättefina ut. Dock ingen öppen trappa.
Kanske kommer att se dumt ut med hyllplanen ovanpå... stegen blir ju 16mm tjockare, och de är redan tjocka då det inte finns någon förstärkning undertill. Någon som gjort något likande?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.