Tänkte bygga en vedbastu i min källare som har en takhöjd på 1.98.När jag läser om olika lösningar med isolering och luftspalt mot befintligt tak,börjar tak höjden bli lite i lägsta laget. nån som vet någon godkänd lösning som inte bygger så mycket neråt.Källartaket är isolerat träbjälklag, klätt med råspont.
 
Bastufolie, Luftspalt 22mm sedan panel bygger bara 34mm, kan det funka för dig?
 
Ja, den takhöjden blir OK. men funkar det om jag inte isolerar för värmen mot bjälklaget och golvet ovanför?
 
isolering i bjälklaget brukar väl vara betydligt tjockare än isolering i själva bastutaket. 200 mot 50 mm. du förlorar kanske lite värme ut i omgivande rum, men luftspalten är horisontell och en sådan isolerar också litegrann. bastufolien gör ju att ingen fukt ska tränga upp i bjälklaget, så det borde vara helt riskfritt.
 
Jag tänkte mest på att det skulle bli varmare på golvet ovanför,och om det påverkar pakettgolvet och kanske påverka golvbjälkarna eftersom isoleringen ligger brevid bjälken. 5cm isolering innan luftspalten ger ju svalare luft mot golvbjälkarna ovanför luftspalten.Men funkar det bra och det är godkänt utan isolering är det en lösning.
 
Man bastar inte 24h/dygn. Men om du vill vara säkrare så skulle du kanske kunna sätta en 20 mm frigolitskiva innanför bastufolien för att isolera innertaket. Men jag TROR inte det behövs.
 
Tack för visat intresse. Jag ska kolla upp det med frigoliten.
 
Jag personligen skulle inte sätta frigolit i en bastu med tanke på den höga temperaturen. Det finns mineralull i 30mm tjocklek att köpa, ett säkrare val enligt mig.
 
Jag har funderat på det också att frigolit smälter, men bastutaket i trä borde brinna före det.Min takhöjd blir lägre för varje inlägg.:rolleyes:
 
Hej Ved,
Kom du fram till någon bra konstruktion mot taket, har själv samma fundering om hur jag ska ha det med låg takhöjd (gammalt hus med råspont + masonit i undertak)?
 
I min bastu är det nån som satt KORK mot betongtaket - har aldrig sett det i nån annan bastu...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.