Är det någon som lagt grusgång fram till huset och har något bra tips? Vad har ni använt för grus och vad kostar det? Ekonomin tillåter för tillfället inte plattor som var tanken men vi måste göra något akut för att undvika alltför mycket lera i höst.
 
Fick ett tips av vår grävarkille som sedan anammades av grannen, vilket visade sig vara ett riktigt bra tips.
Lägg Samkross 0-16 överst. Detta blir stenhårt om man vibbrar eller vattnar det och dessutom mycket behaglig att både gå och se på.

Vi har nu för avsikt att göra detta och har grävt ut hela tomten där vi inte skall ha jord/gräs/rabbate eller likanande. Sedan la vi duk (150 kvm) och sedan ett lager med 20-30 cm Samkross 0-32. Ovanpå detta kommer vi lägga Samkross 0-16 som vi sedan jämnar ut och packar. Det blir näst intill betonglikt men ändå behagligt att gå på.

Fördelarna jämfört med grus är att det ligger på plats, man drar inte in det i huset och är lättar att skotta snö ifrån.

Det är också perfekt att lägga plattor på i framtiden om man så önskar, bara lägga ett lager stenmjöl eller sättsand på.
 
Din "grävarkille" kan sin sak ser jag men se upp.
Kör inte upp en bil och vrid på ratten stillastående, det blir direkt en förarglig grop då. Det är dock lätt att fixa groparna med en spade men lite irriterande.
/ en annan grävarkille
 
Vad är samkross....?
 
KarlXII skrev:
Vad är samkross....?
Finns säkerligen andra namn på detta också men egentligen är det krossmaterial som inte är silat från de finare delarna uitan det finns ända ned till "noll" material i. Detta gör att det kan packas oerhört hårt och jag har själv använt det som bärlager under stödmurar, det blev nästan ogenomträngligt med spaden efter det var packat.

Finns med i materiallistan på Jehanders:http://cgi.jehander.com/Prislistanr30.doc
 
BAS skrev:
Din "grävarkille" kan sin sak ser jag...
/ en annan grävarkille
Tack, jag skall framföra detta till honom ;)

BAS skrev:
...men se upp.
Kör inte upp en bil och vrid på ratten stillastående, det blir direkt en förarglig grop då. Det är dock lätt att fixa groparna med en spade men lite irriterande.
/ en annan grävarkille
Okej, har inte märkt av detta ännu men det kanske blir tydligare när vi får på 0-16, tack för tipset/varningen!
 
Rädd att tipset kommer för sent, med tanke på att det var leran i höst som ni ville undvika ("akut"). Vi har ett flertal grusgångar och "grusplatser". Mitt råd om ni lägger grus är - lägg fiberduk under. Ogräs har en förmåga att hitta överallt och det är ett rent >:( att gå runt och hålla rent senare! (Dessutom försvinner gruset försvinnande snabbt av all ogräsrensning som drar upp jorden igen). Puh, hoppas jag hann... :-/
 
Hoppsan. Ännu en som tror att ogräs sprids underifrån. Ogräs kommer med frön ovanifrån som alla andra fröspridande växter.
Däremot är rådet helt rätt. Geotextilduk är toppen för att slippa leran som annars kryper upp mellan gruset.
Och du, dra inte upp ogräset. Det kommer upp ändå ;D .
 
BAS skrev:
Hoppsan. Ännu en som tror att ogräs sprids underifrån. Ogräs kommer med frön ovanifrån som alla andra fröspridande växter.
Okej, så när man ser asfalt som är söndersprängd av ogräs så är det fröer som tagit sig igenom asfalten för att kunna gro under asfalten...
 
Hoppsan, ännu en som tror att alla växter sprids på samma sätt... Har du aldrig hört talas om att växter även kan spridas via sitt rotsystem... Det är dessutom ofta den värsta sorten att få bort och ofta extremt livskraftiga. Tack för lärdomen dock, "var övertydlig, för det finns gott om besserwissers som längtar efter att få poängtera fel". ;) :-/
 
Och de flesta (ogräs)fröer överlever mer än 10 år i jorden, många upp till 40-50 år, så visst kan de gro underifrån även om de spridits ovanifrån.

(Dock vill de flesta vindspridda fröna har mycket ljus för att gro. Det märker man när man gräver runt i gammal jord, plötsligt har man massor av fler ogräsarter att kriga mot)
 
Självklart kommer det rötter underifrån.
Dock så är de inte de växterna och rötter man stoppar med en geotextilduk. Duken ligger där för att hindra "fint" mtrl från att tränga ner i "fult" (gegga/lera/tjälsprängande) mtrl.
Okej, så när man ser asfalt som är söndersprängd av ogräs så är det fröer som tagit sig igenom asfalten för att kunna gro under asfalten...
Jag vill nu inte vara en ännu värre messerschmitter ;D men: De rötter som spränger asfalt underifrån klarar även av en geotextilduk ::).
 
Det blir att vi lägger ut makadam (8-14). Vi har redan grövre grus (från grovplaneringen av tomten) på en del av den marken vi ska lägga ut makadamen på. Ska man ändå lägga en fiberduk över det grova gruset? Var kan man köpa fiberduk och vad kostar det?
 
Bob_the_builder
Byggmax: 35m2 (1,4*25) 339 kr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.