Jag har läst att den vanligaste lösningen på illaluktande vatten verkar vara att installera en luftinjektor före hydrofor/hydropress. Min fråga är: Vad kostar en sådan operation? Jag är intresserad av att veta både vad arbete och utrustning kan tänkas gå på, om det är någon här som har erfarenhet.
 
Enklaste är att skaffa en liten kompressor en slang för tryckluft och ett tidur. Tiduret startar kompressorn som får gå nån minut några gånger per dygn, slangen ska gå ner nästan till det djup där du tar in vattnet. Det fungerar jag har använt den metoden i många år. Jag behövde bara köra kompressorn ca 2 min per dygn för att bli kvitt svavelvätet.
Nu har jag bytt metod, jag låter lite vatten rinna tillbaka i borrhålet hela tiden. Det handlar om några liter i timmen, resultatet är det samma ingen lukt på vattnet.
 
Jag har en kran, gardenakoppling och en liten bit plastslang ner i hålet. Kranen har jag satt före hydroforen, vid hålet, med den kan jag finlira returflödet. Jag vet en del som borrat ett litet hål på slangkopplingen i toppen av borrhålet, även det fungerar.
 
Har funderat på detta med en kompressor i brunnen. Man kan väl fixa rätt mycket med hjälp av att lufta vattnet. Kolsyra järn och sånt.

Men blir det att järnet fälls ut i brunnen då så koncentrationen bara blir högre och högre?
 
precis
ungefär som vissa som kör ozon i brunnen för att fälla ut järn etc.

Bättre du installerar luftningsutrustning innan hydroforen, ex micronizer oximat, för att syresätta ditt vatten
 
Det har ju bara fungerat i 40 år så man kan ju inte veta hur det går i framtiden ;)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.