Jag har en Eryl T2 från -73 som jag eldar med pellets, dock så undrar jag hur man eldar med ved på näst bästa sätt i den?
Inte alls är väl det bästa :)

Hade en period i vintras då jag fick lov att köra med ved, jag fick slut på pellets och likaså byggmax...

På de två övre luckorna fins det ju små luftgluggar, hur ska dessa stå?
När jag eldat så har jag fått ha dragluckan öppen, inte bara dragspjället. För att få till en skaplig förbränning utan att det ska bolma ur skorstenen.
Kanske kan ha med skorstenen att göra, har bara Ø125mm och ca 8,5m långt flexrör.

Upptändning?
Läste om någon som lade in ett halft inlägg och sedan lade tändveden på det, och sen travade fullt.
Har kört så mestadels, enklast att tända då ;)

Dragregulatorn är kass, så jag kör med fullt drag och stänger manuellt när det brunnit ut. Har inga problem med kokning, man får ju anpassa antalet brasor :)
 
  • panna.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vedförugn?
 
Har hört talas om det, men vad är det och hur funkar det?
 
http://www.kenjonugnen.se/
Här kan du läsa.
Brukar finnas begagnade på Blocket.
Tänk på att den väger bly, har du ställt dit den är den svår att flytta.
 
Aha, nu förstår jag hur en sådan fungerar :)

Det är tyvärr inget alternativ, då jag ej har plats.
Annars var det ju en finurlig pryl.
Men kommer man verkligen upp i RGT på 700°C i en gammal kombipanna?
Jag var upp i max 490°C en gång, annars har det legat på 300-350°C.

Som det är nu med väder runt nollan så kör jag nog med ved istället för pellets, har provat några dagar nu och jag eldar några inlägg på kvällen, det räcker nu :)
 
Men varför ska du absolut elda med ved i något som inte alls lämpar sig för ändamålet?
Är det inte bra att den gamla pannan klarar av en pelletsbrännare?
Riktigt dålig ekonomi om du pga. envisheten att elda ved senare blir tvungen att bekosta en skorstensrenovering för ca. 18000.
 
Varför skulle inte flexröret hålla? Det ska ju tåla mer än en murad skorsten (som väl brukar klara 350°C om jag inte missminner mig).

Jo, men pellets kostar mer pengar än ved, som arbetslös för tillfället har jag inte hur mycket som helst att lägga på uppvärmning...
Jag skulle tro att det blir billigare och inte så mycket mer jobb att vedelda några inlägg en gång på kvällen, än att ha pelletsbrännaren på hela dygnet.
Har dock inte kollat exakt hur mycket den drar per dygn, lite svårt att uppskatta hur mycket som finns i veckoförrådet. Man kanske skulle fylla upp jäms med och köra några dagar och se hur mycket man får i :)

Jag fick köra ved styvt en halv vecka i vintras, när pelletsen var slut på byggmax (och hos grannen som jag lånat av förr när det sinat, har ca 3-4 mil till byggmax). Vägrade köpa OK-pellets för 65kr/säcken :p

Jag undrade bara hur man eldade minst dåligt i pannan...
 
-PC- skrev:
Jag undrade bara hur man eldade minst dåligt i pannan...

Det är nog förugnen det. Synd att en sån inte får plats.
 
varför skulle det inte gå att elda med ved i den där pannan?

har ju till och med konvektionskanaler.

har eldat i vinter i en parca norahammar 3000 dubbelpanna.en sån där orange/blå.

den har i princip inga konvektionskanaler alls.ungefär som en vattenmantlad laxen.


men tillverka turbolatorer och stoppa i kanalerna.typ en spiraler
 
Aha, det får jag kolla upp!
Om det finns att köpa eller om man kan göra själv hyfsat enkelt :)
 
sök här på forumet
 
de fungerar med ved jag lova har eldat i en euronom a25b de va skorstens värmare ska jag lova rakt ut och rg gick upp till 0 an igen på mätaren elda så 1 2 år utan ett problem
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.