3 x 20 = 60
4 x 15 = 60

Så trixa med fogbredd så skulle det väl kunna gå? Men vad är vitsen, risken när man försöker få saker att linjera superperfekt är att de avviker lite lite, och då syns avvikelsen mer än att det nästan stämmer.

Jag tycker även att det verkar som att plattsättaren har gjort ett bra val att lägga "kilen" där den kommer synas minst?

Och för det tredje, jag är ju inte någon plattsättare eller expert eller ens förståsigpåare på plattsättning, men vad är det som är så dåligt med kryss?
 
JOW skrev:
3 x 20 = 60
4 x 15 = 60

Så trixa med fogbredd så skulle det väl kunna gå? Men vad är vitsen, risken när man försöker få saker att linjera superperfekt är att de avviker lite lite, och då syns avvikelsen mer än att det nästan stämmer.

Jag tycker även att det verkar som att plattsättaren har gjort ett bra val att lägga "kilen" där den kommer synas minst?

Och för det tredje, jag är ju inte någon plattsättare eller expert eller ens förståsigpåare på plattsättning, men vad är det som är så dåligt med kryss?
Det hjälper ju inte att dina mått går ihop eftersom det skulle vara och är mindre fogbredd på golvet också, så att rätta sig efter sådant är näst intill omöjligt.
Dessutom har man ju ytterhörn att ta hänsyn till på väggarna vilket gör det ännu svårare om väggarna är lite sneda vilket de med största sannolikhet är...

Inget dåligt med kryss antagligen (mer än att det är tidsödande), jag var bara nyfiken...
Inte en enda svensk yrkeman jag känner använder kryss nämligen...
Antingen sätter de på frihand eller med snöre.
 
Jag har faktiskt aldrig testat använda kryss men nackdelen är väl att det tar längre tid. Verkar ju konstigt att en plattsättare använder dem eftersom 20x20 "hänger" man ju utan problem. Men väggarna kanske var ojämna, vad vet jag =)
 
Kryss ja, men då har jag satt dem såsom de gjort det på nedersta raden, dvs bara för att ha distans på smala bitar (och så man kan bort dem sen), resten på känn eller på vägg med snöre.

/Kent
 
snickarboden skrev:
Kryss ja, men då har jag satt dem såsom de gjort det på nedersta raden, dvs bara för att ha distans på smala bitar (och så man kan bort dem sen), resten på känn eller på vägg med snöre.

/Kent
Till det har jag speciella små röda kakelkilar i plast som är super till detta... ;)
 
Jag använder kryss ibland och snöre ibland. Beror lite på vilka plattor (storlek) och vilket humör jag är på. Jag har aldrig märkt att det är någon större tidskillnad. Finns för och nackdelar med båda varianter tycker jag.
 
Vad är fördelarna med kryss tycker du då ???
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Vad är fördelarna med kryss tycker du då ???
Tja, exempelvis tycker jag kryssen är smidigare att använda om det är lite större plattor (dvs inte så mycket fogar).

Sen trasslar dom inte ihop sig så förbannat som snöret kan göra ibland (som det ju nästan alltid gör helt av sig själv när det ligger i lådan :D)
 
Lite loj attityd från plattsättaren, tycker jag. Han borde naturligtvis mätt badrummet och upplyst dig om att antingen rätar vi ut väggar och/eller vinklar, eller så blir det som det blev. Du fick aldrig chansen att välja, och nu är du besviken över resultatet.
 
P
Gissar att det är dom små bitarna till vänster i den tredje bilden du tittar på...
Är väggarna helt 90graders? Jag tror inte det. Och kommer du verkligen se dessa bitar sen??? Du ska väl ha inredning då avloppet sitter där. Plattsättaren har ju fått golvbrunnen snyggt och centrerat i rutmönstret + dom 2 ytterhörn som syns är ju också super. Jag skulle inte klaga 5öre.
 
Nej, jag får faktiskt backa lite. Det ser riktigt fint ut nu när inredningen börjar komma på plats! Men som flera verkar vara överens om: lite mer info INNAN de la golvet hade varit bra. T.o.m. kanske att de kunde agera mer aktivt i inköpsprocessen, med den här vetskapen så kanske man hade valt ett annat golv. Dock blev det absolut helt ok!

Tack för era inlägg!
 
giraffen2010 skrev:
Nej, jag får faktiskt backa lite. Det ser riktigt fint ut nu när inredningen börjar komma på plats! Men som flera verkar vara överens om: lite mer info INNAN de la golvet hade varit bra. T.o.m. kanske att de kunde agera mer aktivt i inköpsprocessen, med den här vetskapen så kanske man hade valt ett annat golv. Dock blev det absolut helt ok!

Tack för era inlägg!
Detta är ett dilemma man som hantverkare ofta hamnar i...
...att inte kunden väntar in att det blir klart utan ser "fel" innan det är färdigställt.

Ofta hinner det ändra sig mycket under vägs p.g.a olika anledningar som i detta fallet att inredning kommer på plats och då visar det sig att detta var absolut bästa stället att lägga den sneda raden för någonstans måste det bli sneda skärningar om rummet inte är i vinkel.

Jag har råkat ut för liknande sak för ganska längesedan när det gällde köksmontage.

Det sista jag gjorde en av dagarna var att hänga upp luckorna och sätta in lådorna i ett kök men jag hann inte justera in allting och vips så hade jag en chockad kund hängande på luren under kvällen... - ska det verkligen se ut så här... :x

Detta hände ett par ggr innan jag konstaterade att jag sedan dess aldrig hänger upp luckor och sätter in lådorna om jag inte har tid att justera in dem samma dag och på så vis slipper kunden bli orolig och jag slipper få kvällssamtal om "ingenting"... ;)

Många ggr måste man invänta slutresultatet innan man kan se hur det blir.
 
Om man vet att man har ett snett badrum och vill ha ett rutigt golv, så kan man ju lägga en enfärgad fris runtom som får ta upp de olika snedhetsgraderna på väggarna. Då blir det inte lika tydligt. Jag tycker också att detta blev riktigt snyggt när socklarna kom på plats. Det hade ju inte varit snyggare att ha lite snett på alla tre väggarna och brunnen, vilket jag ser som det alternativ som fanns här.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Detta är ett dilemma man som hantverkare ofta hamnar i...
...att inte kunden väntar in att det blir klart utan ser "fel" innan det är färdigställt.
Som en anekdot och OT på det där så tänkte jag berätta en liten kul grej (kanske har nämnt det i en anan tråd). På en stamrenovering där de boende fick bo hemma så kom en lägenhetsinnehavare kl 07 på morgonen rosenröd i ansiktet och skrek på platschefen så bodtaket höll på att lyfta, saken var det att han ansåg att klinkersfogen hade fel färg och hur man kunde vara så jävla dum att ta svart fog till svarta plattor, speciellt när det stog klart och tydligt att han önskade vit fog. Platschefen fattade ingenting men följde med till lägenheten där det då visade sig att det inte var fogat än :D Den snubben visade sig inte i onödan i trapphuset, lägenheten eller på gården sen.
 
Eller när en kund skrev ett långt och argt brev och hotade med att kontakta ARN och allt möjligt när han hade fått blåa köksluckor istället för vita.
Åkte dit och tog bort skyddsfilmen på köksluckorna. Jobbet var inte ens färdigt och långt ifrån faktuerat innan han tog sig tid att skriva det långa och arga brevet. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.