Efter lite rivarbeten har masoniten tagits bort från en brädvägg. Går det att tapetsera om jag sätter osb på bräderna?
 
Ola78
Går gör det men det tapeten kommer spricka efter ett tag, OSB rör sig det är därför skivorna har just breddmåttet 1197-1198 för att det ska vara lite luft mellan skarvarna. Dessutom är skivorna lite skrovliga, med andra ord inget bra underlag för tapet. Varför inte sätta 13mm gips istället? Då får du ett slät och dött underlag som är bra att tapetsera på. Visst man får spackla skarvarna och spikhuvudena men det hade du fått göra med OSB också.
 
Dessutom är OSB lackat så tapetklister sitter väl sådär.

Protte, sätt gips då du har brädvägg bakom och gips är väl billigare.
 
Mikael_L
Kurtivan skrev:
Efter lite rivarbeten har masoniten tagits bort från en brädvägg. Går det att tapetsera om jag sätter osb på bräderna?
Korta svaret: Nej.

Långa svaret: Ja, om du accepterar dåligt resultat.

Gips blir nog jättebra. :)
 
Renoveringsgips som bygger 6mm är kanon o sätta på, blir bra med tapetseringen.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Om nu TS funderar på en OSB så är nog inte tjockleken så avgörande, renoveringsgips är omotiverat dyrare.

Accepterar man 13 mm så använd "vanlig gips", ska man ersätta masonit tjockleksmässigt då blir det renoveringsgips.

Protte
 
Håller också med om att gips vore det bästa alternativet, men nu var det ju inte det som frågan gällde.
Tror dock inte på OSB. Möjligen kan tapeten klara sig från sprickor om den är av bra kvalitet, men som någon har påpekat så är OSBn ojämn - det kommer inte att se bra ut. Ett bättre liknande alternativ är nog då träfiber.

Edit:
Oj, såg inte att du hade brädvägg bakom. Ja då finns det väl ingen anledning att välja något annat än gips?
 
Väggen är i en trapp, uppe ska ett laminatgolv läggas från väggen på övre plan fram till öppningen och väggen i trappen. Där ska en vinkellist i alu skruvas fast nedåt och skruven kommer alltså att hamna i den skiva som sätts på väggen. Då är gips ingen bra lösning just där, eller ska man skarva in massivt trä där vägg möter golv? Jag tycker att det blir lite klurigt att få till.....
 
MEn du hade ju brädvägg bakom, och det är ju utmärkt att skruva i...
 
Jag har tapetserat på en osb-skiva som byggde ut för rören i köket, men satte först easy cover för att få ett slätt underlag och inte tapetsera direkt på osbn. Fungerade utmärkt, förutom att jag jämnade till
easy covern med underarmar och händer istället för skrapan som låg i garaget och hade klåda i en vecka efteråt...
 
  • Gilla
Månen10
  • Laddar…
pettersson79, jag kanske förklarar dåligt. Skruv uppifrån i listen, en sådan där list som man har ett inlägg i som liknar laminatgolvet. Med gips så hamnar skruven i den stående gipsskivan.
 
T
Om du tvunget ska ha träbaserat ta då vanlig spånskiva.

I Älvsbyhus tapetseras det direkt på spånskivor!
 
tank77 skrev:
Om du tvunget ska ha träbaserat ta då vanlig spånskiva.

I Älvsbyhus tapetseras det direkt på spånskivor!
Min övervåning (inredd på 80talet) är också tapetserad direkt på spånskivor. Resultatet är dock sprickor vid flertalet skivskarvar.


limma dit listen och skruven i gipsen istället.
 
  • Gilla
90rammar
  • Laddar…
tank77 skrev:
Om du tvunget ska ha träbaserat ta då vanlig spånskiva.

I Älvsbyhus tapetseras det direkt på spånskivor!
Katastrof att Älsbyhus lever kvar i 80-talet!! Finns väl ingen hustillverkare, och inte många privatpersoner heller, som använder spånskivor som ytskikt på vägg längre?
 
Ironman skrev:
Katastrof att Älsbyhus lever kvar i 80-talet!! Finns väl ingen hustillverkare, och inte många privatpersoner heller, som använder spånskivor som ytskikt på vägg längre?
Jodå, rätt uppsatt är det ett bra material, OSB+gips är inte helt billigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.