Ska bygga ett hus till hösten är det tänkt.

Har fått in några offerter.
Dom ligger ganska nära varandra i pris.

Funderar på om jag ska leta runt efter priser på mtrl som är billigare än dom som är i offerterna.
Det måste ju vara ganska mycket pengar att tjäna på att leta runt lite.
Snickarna som lämnat offerterna har i princip räknat på att köpa allt mtrl i ett och samma byggvaruhus.

Snickarna har väl ganska bra rabatt på brädgården iof. men den delen tar dom väl själva kan jag tänka mig?

Hur ska man göra??

Mvh
 
Gå till en brädgård och förhandla till dig en rabatt, runt 10-20% skall nog inte vara några problem, avtala med dem att oanvänt material kan lämnas tillbaks. Då slipper du räkna all din tid och kan köpa in material för att hålla igång bygget.

Skall du bygga något själv är detta det enklaste, skall snickarna göra allt så är jag inte hundra, det är deras tid som är det dyraste och då kan det vara lättare att låta de sköta logistiken. Tror inte snickare tjänar speciellt mycket på virke, men kan ha fel.
 
Ska du bygga eller ska du låta bygga? Köper du materialet av snickarna eller ska du köpa det själv? Vad är det för typ av offert, är det fast pris eller löpande räkning?
 
Kutymt i branchen är väl att byggaren slår på 10-15% på materialkostnaden som blir deras förtjänst. Brukar allt som oftast redovisas öppet mot kunden. Risken är stor att den kund som väljer att köpa materialet själv ändå får betala det som byggaren tappar i materialförtjänst fast då som utökad arbetstid el motsv kostnad.
 
Dessa påslag känns ju ibland ganska så tagna ur luften. Varför inte bara en ren timpenning plus den faktiska materialkostnaden?? Jag vet motiverar det med "att man gör så" i många branscher, men kan inte låta bli att reta mej på det. Att det bara rör sej om 10% är en sällsynthet.
 
Påslagen är inte tagna ur luften. I de flesta fallen är det en del av inkomsterna till företaget. Om dom inte kommer att få sälja material till dig så får du räkna med högre timpris så om du bestämmer dig för att köpa själv så kommer inte nuvarande offerter att gälla och du får börja om från början med den biten och arbetstiden kommer att bli dyrare samt att vissa av dom kanske inte ens är intresserade av att ta jobbet då dom kanske gör all sin förtjänst på materialförsäljning så räkna med det också.

Om du ska handla själv så måste du vara bergsäker på att du köper rätt grejer i bra kvalité samt rätt mängder. Tänk även på att felaktiga grejer är något du själv får kämpa med att byta ut eller få ersättning för, kan kosta både tid och pengar.

Det finns en del trådar som behandlar det här med påslag ingående, ett par av dom är mer seriösa än andra där det bara tjafsas. Förstå att försäljning av material efter egen prislista är en del av processen. Om du får handla billigare än hantverkarnas priser till dig så bra, handla själv men om du får betala lika eller mer som privatperson hos grossist så låt hantverkaren handla. Företagets inköpspriser är inget som du som enskild kund har med att göra egentligen, ditt pris är utefter företagets prislista, precis som i vilken butik som helst du handlar i, lika som att du kan få nån typ av mängdrabatt på ICA så kan du få rabatter på hanverkarens prislista men inte går du väl till ICA-handlarna och kräver att få handla på dennes grossistpriser?

Att driva företag som hantverkare innebär att förse kunder med både arbetskraft och material, dvs man sysslar både med tjänster och försäljning, sen har man ju krav från myndigheter att vara vinstdrivande också.
 
Redigerat:
Suck. Jag skrev ju att jag vet "att man gör så". Vad som än läggs fram som argument på det sättet, där man godtyckligt gör påslag på material eller "i så fall måste höja timpenningen" gör ju att man bara retar sej ännu mera på hela tankesättet. Eftersom ämnet tagits upp i andra trådar ser jag ingen mening i att fortsätta här.
 
Att hålla hantverkarna med rätt material i rätt tid och mängd är näst intill ett heltidsjobb... Har gjort detta till vårat utbygge och det gäller att hela tiden få veta vad som är på gång som nästa...
 
oskis 123 skrev:
Suck. Jag skrev ju att jag vet "att man gör så". Vad som än läggs fram som argument på det sättet, där man godtyckligt gör påslag på material eller "i så fall måste höja timpenningen" gör ju att man bara retar sej ännu mera på hela tankesättet. Eftersom ämnet tagits upp i andra trådar ser jag ingen mening i att fortsätta här.
Men det handlar inte om "att man gör så", det handlar inte om "godtyckliga påslag". Det handlar om företag som ska tjäna pengar för att kunna betala löner och andra utgifter samt gå i vinst, precis som ALLA företag är ute efter att göra.
Fråga vilken person som helst som driver företag som säljer tjänster och/eller varor, du får samma svar, egna prislistor baserade efter ett visst procents påslag på inköpspris.
 
petersson79 skrev:
Att hålla hantverkarna med rätt material i rätt tid och mängd är näst intill ett heltidsjobb... Har gjort detta till vårat utbygge och det gäller att hela tiden få veta vad som är på gång som nästa...
Stämmer, det viktigaste är att bygget flyter, även om material är reda pengar så är tid och ifärdigställande viktigare.
Om jag skulle sticka ut hakan påstår jag att som privatperson kan man max spara 150.000 på dessa fakturor i ett bygge genom att köpa materialet själv, men då får man fundera på hur mycket egentid, prat med hantverkare m.m som inte syns kommer på andra räkningar.

Ang. prispåslag så har detta diskuterats med stängda trådar som följd, men GG har i princip rätt även om hans inlägg skall läsas som hur företagaren ser på det.
 
Sen får man kanske tänka på hur det blir ifall man tagit hem fel/ för lite material med väntande hantverkare som följd.
 
S
att köpa själv till et bygga kan skapa mer kostnader för dig som beställare. och du kan inte ställa lika hårda krav på din utförare.
 
Glufsglufs skrev:
Men det handlar inte om "att man gör så", det handlar inte om "godtyckliga påslag". Det handlar om företag som ska tjäna pengar för att kunna betala löner och andra utgifter samt gå i vinst, precis som ALLA företag är ute efter att göra.
Fråga vilken person som helst som driver företag som säljer tjänster och/eller varor, du får samma svar, egna prislistor baserade efter ett visst procents påslag på inköpspris.
Jag håller helt med ditt resonemang att man som företagare är intresserad av att tjäna pengar. Det är väl modellen med mer eller mindre stora påslag som får TS att överhuvudtaget fundera på om det lönar sig att skaffa materialet själv med allt eventuellt strul som det naturligtvis också innebär.

Det känns rätt onödigt att ge sig in i diskussionen om påslagen som avhandlats i åtskilliga trådar, men konsumenterna gillar uppenabrligen inte upplägget med stora påslag (nu pratar vi inte 10 % på hantverkarens inköpspris vilket jag tycker är helt OK) eftersom det gör det svårt att få en bild av den verkliga timkostnaden för en hantverkare. Hantverkare har åtskilliga gånger bekräftat det med att de kan inte ta den verkliga arbetskostnade på timlönen för då blir de för dyra och konsumenten väljer någon med billigare timpeng eftersom konsumenten inte fattar det extra timpåslaget som betalas via materialpåslaget. Uppenbart en dold kostnad för de flesta och det är väl de som också oskis 123 retar sig på.

Sen får man väl säga att åtskilliga hantverkare verkar ogillar modellen som finns idag och gärna skulle vilja komma ifrån den eftersom det skulle gagna både kunderna och hantverkarna. Därför känns det lite onödigt att vissa krystat försöker försvara upplägget varje gång det tas upp i en eller annan form när det inte i grunden bottnar i att en hantverkare inte ska få betalt utan det är själva betalningsmodellen som inte uppskattas av många kunder.
 
SBH skrev:
att köpa själv till et bygga kan skapa mer kostnader för dig som beställare. och du kan inte ställa lika hårda krav på din utförare.
Jag håller absolut med. Ska du köpa allt material till ett bygge så kräver det en oerhörd kunskap och mycket tid för att det ska fungera, men du kan absolut välja att köpa vissa saker själv och spara pengar.

När vi byggde nytt så sparade vi 5000:- genom att köpa diskbänken genom sigro istället för kökstillverkaren. Vi tittade på en kamin och det skulle kosta ca 10 000:- mer att installera den när huset byggdes än att en firma i efterhand skulle in och riva, fixa och installera så det blev ingen kamin då.

Jag tror absolut att det går att tjäna enkla pengar på vissa delar om man är uppmärksam, men att skaffa allt material själv kräver nog sin man:D
 
SBH skrev:
att köpa själv till et bygga kan skapa mer kostnader för dig som beställare. och du kan inte ställa lika hårda krav på din utförare.
Jag antar att du menar typ, "Är virket skit så blir det skit", känner några som kör på detta sätt, men de flesta hantverkare jag känner skulle vara väldigt tydliga med att påtala problem med materialet och sedan lämna beslutet till beställaren om att gå vidare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.