Ja, som rubriken lyder. Någon med erfarenhet av att köpa träfönster från Polen?
Jag söker "vanliga" träfönster, tvåluft med kittade spröjs. Typ Elit Tradition, Allmogefönster..... Vill ju gärna att de ska harmonera med resten av huset :) Tvåglas eller med 2+1.

Ser de polska träfönsternas profil ut som de vi är vana med? Eller kan man beställa exakt som man vill?
Någon med erfarenhet?
Priser?
Länkar?
Och bilder gör mig glad :D.

Jag söker och söker här på forumet men trådarna om polska fönster handlar nästan uteslutande om PVC el alum fönster och det är jag inte intresserad av.
 
www.norwood.pl - utåtgående, 2- och 3-glas trä och trä-alu
www.urzedowski.pl - osäker på om de har utåtgående, men ring och fråga

Det finns givetvis ett otal andra producenter, men dem känner jag inte till så väl.
 
Isolde:
Har du någon egen erfarenhet av träfönster från Polen? Vill ju så gärna att någon har känt och klämt på något :)
 
Jag har besökt Norwoods fönsterfabrik utanför Gdansk för två år sedan. Kvaliteten var det absolut inget fel på. Då gick mycket av deras produktion till Norge, inte minst pga H-vinduet äger fabriken till 50% om jag inte minns fel. H:et kan man se på Norwoods handtag.

Urzedowski är betydligt större aktör, och har smarta konstruktionslösningar som de säger sig vara ensamma om. Dessvärre, tror jag att deras fönster är enbart inåtgående. Nu har de visst kampanj - 33% rabatt. 33% tycks vara en väldigt speciell procentsats, som fönsterbranschen i Sverige också kör med. Otroligt att vi får alla dessa "rabatter".
 
Ja verkligen....33%. Vem räknade ut det tro? Varför inte 34% eller 32%??

Men då måste jag fråga : Såg du fönster med fasta, glasindelade samt kittade spröjs? För i såfall är det ju verkligen intressant! Svenska fönster är ju apdyra :(
Någon mer med erfarenheter?
 
Jag tog in en offert för ett år sedan på Polska trä fönster med antingen 2 eller 3 glas, med alu eller trä utvändigt. De var inte billigare än vad Elit fönster kunde erbjuda efter rabbater.
Offerten på de Polska var visserligen genom en mellanhand som skötte kontakten med fabriken. Kanske att man kan få ned priset så att det lönar sig om man köper direkt från fabriken.
 
Varför köpa från Polen? Vi har ju det bästa virket i Sverige och vi kan detta med träfönster. Om du
Skulle behöva köpa delar eller få problem vem kommer från Polen och lämnar garanti ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.