Jag sitter här och skissar på ett växthus med kanalplast. Givetvis upptäckte jag att det fanns en uppsjö olika kanalplaster, med lika många olika värden och tjocklekar.

Är det någon som har en aning om vad jag ska välja (så att det passar både växter och väderpåverkan)???

Någon som kanske byggt ett eget växthus och har bra tips att dela med sig av?

Tack på förhand!!!
 
Ingen aning men ett tips kan kanske vara att titta på fabrikstillverkade växthus vad dom har för olika plaster.. brukar variera beroende på storleken på växthuset också tycker...
Finns det inte kanalplast som tagits fram för växthusbehov?
 
Jag tycker det oftast står hur tjock plasten är, men jag skulle vilja veta om det är några speciella värmeisolerande egenskaper eller kanske något UV-skyddande i den plast som används till växthus. När jag sökte på kanalplast kom det massor av träffar, men jag uppfattade inte att det gjordes någon skillnad på kanalplast och kanalplast, om du förstår vad jag menar...
 
Jo sant.. om det är skillnad på plast o plast vet jag inte.. har inte sökt så mycket på det.
Hittade lite annan info på WillabGardens sida.
(transmission=ljusgenomsläpp)
vaxthus_u-varde.jpg

Länk till sidan: http://www.willabgarden.se/vaxthus.asp?AvdID=145
 
Perfekt! Det var faktiskt precis vad jag letade efter, när jag har luskat ut vad alla värden betyder har man ju något att ta ställning till när man bestämmer sig för vilken tjocklek (etc) som man ska ha. Tack för hjälpen!
 
Så lite så.. Lycka till och glöm inte göra en projekt tråd sen när du börjar bygga..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.