Hallå.
Jag håller på att renovera en toalett. Jag har rivit ut allt så det är para plank kvar.
Nu till frågan jag har haft ett element på ena långsida och funderar på att sätta in golvvärme, men hur gör jag med vatten rören som sticker upp?
Är det så att man får ta bort en planka och kapa röret å sätta dit en plugg och isf är det enkelt? Ytan på golvvärmen är bara ca 2,5 kvm så elvärme är det nog som gäller!
 
Vet inte om det är så bra att plugga rören i golvet ifall du skulle få läkage. Går inte se vad rören kommer ifrån och plugga i andra ändan och sedan kapa av dina rör i badrummet.

Är det en gammal installation så kanske det inte är en möjlig lösning. Alternativet är att kapa rören en bit ovanför golvet och plugga dem så att ev. läckage rinner ut på golvet och under golvet.

// Snozzi
 
  • Gilla
Mbkp
  • Laddar…
Jag använde rören för att koppla på min vattenbyrna värme i toaletten. Vill du inte ha vattenburen värme så finns det fina klämkopplingar stt skruv apå rören och i de kopplingaran sätter du sen en plugg.

Det är inte svårt bara du kommer åt rören. Ett alterantiv kan vara att se vart elementrören ar påkopplade på huvudledningen. I mitt hus är de skruvade på huvudledningen och där är lättaste stället at plugga.

/Zeb
 
Hej!

Om du har plats på väggen så kan du ju använda rören till en vattenburen handduks tork.

/Jocke

 
Tack för svaren.
En ide kan ju vara att som ZEB säger ayy man kapar rören något ovanför golvet, frågan är bara hur snyggt det blir? Har någon ev bild på en sådan lösning.
En fördel till med det är ju att om golvvärmen brakar ihop så kan man sätta upp elementet igen!. Handuksvärmare kanke en bra ide, finns dom i alla storlekar måste ju ha en som är ganska liten och diskret!
Ola
 
Handdukstork som Solberg föreslog är ju en vädligt bra idé. Inom vilka mått skall den vara för att passa i ditt badrum?

// Snozzi
 
Jag skulle också föreslå en vattenburen handduktstork.
Vi bytte ett element i vårt badrum till just en sådan. Inköpt på Jula förresten.

Bara elektrisk golvvärme som uppvärmning av ett rum är jag tveksam till.
De färdiga mattor och liknande som säljs idag är i huvudsak tänkta som komfortvärme, vilket behövs om man lägger klinker t.ex.
 
Lite info om toan!
1,15*1,95 2,10 i tak ena långsidan där elementet satt så är det bara 1,50 och sedan snedtak. Golvytan att sätta elvärme borde inte bli över 2kvm, och enl vissa så säger dom att man kanske inte behöver värme all utan det värms upp av hallen toan ligger på 2:a våningen så den utnyttjas inte så mycket typ borstar tänderna när prostatan ger sig till känna 03:30 ;D eller att den där nere är uppstagen och att vänta inte är ett allternativ! Skickar med en ritning inte den bästa men men.
Fyrkanten vid toan är ett avloppsrör jag tänkte sätta en konsoll runt. kom gärna med andra förslag oxa.
Ola
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Varför inte vattenburen golvvärme? När det rör sig om så här små ytor så brukar man normalt inte behöva någon shunt eller så, bara prisolrör i golvet, en strypventil och en termostat!
Kostar nog inte mer än elgolvvärme...
 
Får kolla upp Vattenburet lite mer men det jag hört är att det skulle bli betydligt dyrare.
El har jag hittat för 1300kr.
Nu undrar jag oxå hur ni gjort med rör. har ni köpt verktyg för att böja rören och gjort detta själva eller är det att be en rörkrökare att komma. Verkar inte så svårt när det är så lite.
 
Vattenburen golvvärme är bäst, elslingorna blir dyra i drift.
Köp några meter wirsbo pex gollvärmeslang och koppla det till en enkel termostat, tror det finns på www.byggbo.se till bra pris.
 
irenebyggare skrev:
Vattenburen golvvärme är bäst, elslingorna blir dyra i drift.
Köp några meter wirsbo pex gollvärmeslang och koppla det till en enkel termostat, tror det finns på www.byggbo.se till bra pris.
Dyrast vet jag inte, beror juh på hur man värmer radiatorvattnet idag. Är det värmepump så blir det ju dyrare, är det med elpanna så är det ingen skillnad. Däremot så är man låst till el i framtiden med elslingor, med vattenburet är man ju öppen för framtiden så att säga..

Visst, golvvärmeslang och en termostat räcker nästan, det behövs en strypventil också!
 
Skane erik! jag har precis satt in Luft vattensystem, tror du att el blir billigare då eller? Frågade en försäljare och han sa att man ska ha en pump bara den 3000 kr så funkar det inte utan så!
Kan man vara säker på att det gunkar utan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.