Man lär så länge man lever. Om vi fortsätter och utgår ifrån att det är kavitation, vilket killarna på ESBE misstänkte väntar bara på svar från ESBE innan jag plockar ner laddkopplet och kollar själv, så är det ett problem att ta på allvar. http://sv.wikipedia.org/wiki/Kavitation

Har suttit och väg för och nackdelar emot varandra nu, tack för alla lösningsförslag, såhär resonerar jag, men kom gärna med invändningar. Grundinställningen är att det ska vara en robust, välfungerade och tidigare beprövad lösning.

Jag skulle kunna montera en till pump innan laddkopplet och därigenom få den tryckstegring som behövs, nackdelen är att jag riskerar att få en sämre funktion av laddkopplets självcirkulation samt att det är en detalj till som kan gå sönder. Känns därför lite vansklig och inte helt "enkel"

Byta ut laddkopplet mot ett som inte har kravet på förtryck på sugsidan, antingen färdig lösning eller eget "hopplock" med pump och laddventil. Det som talar emot detta är att termoventilers laddomat har samma pump som ESBE så den går bort. Dimensionera egen pump är fullt möjligt, eventuellt behöver jag bygga om laddkretsen vilket jag gärna slipper om möjligt...

Byta till lägre värde på laddtermostaten. Bra idé som åtgärdar symtomet inte ursprungsproblemet. Funkar säkert, men problemet blir att jag tappar värmelagringskapacitet som jag behöver både nu och för framtida behov.

Bygga om expansionssidan av systemet och ställa kärlen i kallskafferiet en våning upp. Då kan jag med säkerhet veta att jag har rekommenderat tryck på sugsidan i laddkopplet, systemet blir lite "back to basic". Nackdelen är att jag tar utrymme i köket, det kräver lite håltagning i källartaket samt komplettering med diverse rördelar.

För tillfället lutar jag åt att flytta expansionskärlen, magkänslan säger mig att det skulle var värt merjobbet.....
 
Lugn ner dig lite o kolla först så att verkligen pumpen är trasig först! Ja har "misshandlat" min laddomat pump i 5år nu,tror ja som mest hade 116c i acktanken med tryckkärl..pumpen är hel än idag.Gå på magkänslan o flytta upp kärlen skulle ja nog överväga..
 
Att förtryck krävs oavsett hastighet är en sanning med modifikation, ju högre flöde desto lägre tryck på sugsidan.

Lägre temp på termostaten behöver inte betyda sämre lagringskapacitet, det är bara att köra vattnet en vända till och få samma (eller högre sluttemp).

Sen är det antaglgen så att det är svårare att suga från pannan än tanken, vilket gör att det kommer att funka bättre med en termostat som öppnar mer.

Självcirkulationen funkar inte sämre för att du sätter en pump i serie...
 
Utan att vara helt säker så tror jag du överdriver det här med kavitation, har svårt att tro att kavitation med det låga flödet och låga trycket skulle göra någon som helst skada på pumpen...

Problemet blir snarare att luftbubblorna blir kvar i pumpen och den börjar att tappa kapacitet vid högre temp med utlöst högtempskydd och oljud som följd.
 
Jag har ju upplevt lite av samma sak som du i mitt övertrycksfria system ibland som jag utreder just nu..

Om jag laddar pannan full kör pannan på fint tills toppen är 80grader och när mitter börjar närma sig 60grader så drar pannan igång med någon slags kokning fast här skiljer sig våra problem, min panntemp stiger inte alls utan den kör på som vanligt fast det dunkar å far i pannan. Provar just nu om det är för mycket luft i toppen på pannan, somsagt utredningen pågår.

Har även märkt att min cirkpump låter ganska illa när vattentempen är över 90 grader, fast om jag kör laddpumpen på halvfart så minskar ljudet markant..
 
Redigerat:
Kavitationen skadar nog inte något i ditt fall, men givetvis handikappas funktionen vid högre temp. Inloppstrycket är i högsta grad beroende på pumphastigheten så kan du sänka den blir det bättre. Kanske kan du även passa in en alternativ WILO-pump med samma byggform men lägre tryckhöjd i din laddomat.

Jag tror att ESBE:n styr bra aktivt mot två portar via termiska ventilen så ett sätt jag skulle testa är att köra med låg pumphastighet och försöka öka motståndet i bypass genom att strypa via avstängaren där. Det borde kunna ge lite mer flöde vägen via tank och samtidigt inte blanda in så mycket av det hetaste vattnet invid pumpinloppet. Prova lite olika fall innan du börjar flytta om och bygga om saker, det skadar aldrig.
 
Tror GK 100 har rätt !
En ofta förbisedd sak är just justering av bypass
Höjning av pumpen hastighet kan i många fall göra att man "piskar" sönder vattnet
speciellt vid låga förtryck
 
Nu har jag mer fakta att komma med. Plockade ner laddkopplet igår, tog bilder och fick bekräftat att det var kavitation det handlade om. Skador kan ses på pumphjulet i form av små kratrar och "fransiga" ändar på skovelspetsarna. Nu är det inte några drastiska skador vi talar om, men med en drifttid på drygt 230 timmar så är det lika fullt skador. ESBE ska ha en stor elog för mycket trevlig bemötande och bra service.

För att åtgärda problemet föreslog man i första hand att höja systemtrycket något och i andra hand byta till en termostat med lägre temp, precis som analog var inne på. Dock kvarstår problemet med kavitation om man laddar en sväng till eftersom det är det låga systemtrycket som gör att vatten nära kokpunkten, när det kommer in i undertycksområden i pumpen, bildar ångblåsor som när det kommer in i områden med högre tryck imploderar med distikta knäppande ljud. (I kontakten med ESBE har kavitationsljud jämförts med poppande popcorn och luft i pumpen med tvättmaskin dvs det är en markant skillnad som är lätt att urskilja) lyssna på http://www.youtube.com/watch?v=Qw97DkOYYrg&feature=related visserligen en större pump, men ljudet är lätt att känna igen.

Att det här är ett fenomen så dyker upp hos mig ser jag som direkt relaterat till min takhöjd på 2 meter och mitt val av övertrycksfritt system. Med det menar jag att om takhöjden i pannrummet varit säg 2,40 och jag kopplat exp. kärl på kalla sidan med exp. kärl liggandes på tanken så hade jag fått en vattenpelare vid pumpens sugsida på nästan 2,4 meter och inte 1,5 meter som blivit fallet hos mig. Dvs 60% mer och då hade den här tråden troligen aldrig skrivits.

Eftersom jag betraktar detta fenomen som bekräftat och lösningen på problemet tydlig, höjt systemtryck, så blir lösningen att ställa exp i kallskafferiet en våning upp. Jag får då upp till 4 meter vattenpelare vid pumpen. Någon meter rör extra och ett par rörböjar så har jag en lösning även på lång sikt.
 
Amend^_^b
 
Rent praktiskt kommer du att få högre tryck innan pumpen med en lägre termostat, detta eftersom vid "andra varvet" kommer mer vatten att hämtas direkt från tanken.
 
Har du någon teori varför just ditt system drabbas av dom här problemen? När man ser värden på pumpar här ovan borde alla övertrycksfria system drabbas. Man har ju läst här på forumet om många andra som har system som tydligen funkar. Eller finns problemen där åxo men i mindre omfattning så dom kanske inte märks så mycket eller helt enkelt negligeras. Kan problemen bli större när det är en panna med så hög effekt som din? Jag hade bestämt mig för ett sånt här system och jag har fixat oljetankar men nu har jag blivit tveksam. Hur som helst, hoppas det löser sig för dig. Det är ett fint bygge du har gjort.
 
Läs mitt senaste inlägg, näst sista stycket. :)
 
Jo, jag har läst det och det är just det som gör att jag undrar. I tråden om övertrycksfritt står det:

"För att inte överskrida tillåtet tryck i tanken får ej expansionskärlets övre avrinning sitta högre än 3 dm över tankens topp. Men det kan ju vara lämpligt att tulla lite på den regeln och höja det några dm så att kärlet inte blir onödigt lågt. Det är ju knappast några fysikaliska lagar som gjort att gränsen satts till 0,03 bar
."

Vad jag har förstått uppfyller ditt system dom här kraven och ändå har du fått problem. Därför blir jag lite fundersam om andra sådana här system verkligen fungerar som det är tänkt då med tanke på vad pumpar behöver för tryck på sugsidan för att fungera optimalt.

Läser man några inlägg längre ner på sidan står det:

"Min. ingångstryck** vid inloppssida
+ 50 °C: 0.05 bar
+ 95 °C: 0.3 bar
+ 110 °C: 1.0 bar

Källa Wilo:
http://www.wilo.se/w3a/"

Alltså är trycket för lågt redan vid 50° enl. dom här siffrorna.
 
Ahh ok.

Till att börja med har jag ju inte byggt om min oljetank vilket jag vill minnas att 0.03 bars uppgiften kom ifrån. Min tank är provtryckt till 1 bar och är från Huskvarna Tanksvets. Med det sagt så är det ju så att även om du skulle ha en övertrycksfri tank så kommer ju trycket i botten på tanken att motsvara den vattenpelare som finns ovanför i tanken. Dvs är tanken 2 meter hög kommer trycket vara 0.2 bar i botten av tanken.

Eftersom sugsidan på min pump ansluter i botten på tanken kommer alltså trycket där vara direkt relaterat till höjden på min tank dvs 1,5 meter 0,15 bar. Hade min tank vart 3 meter hade trycket varit 0,3 bar osv


/M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.