Vi har köpt en tomt och har vet ungefär vi vill att vårt hus ska se ut och vilka funktioner/rum vi vill ha. Vi vill ha ett hus som ser ut som Västkuststugan Form 162, men något större troligen samma bottenplatta som Myresjöhus Aria.
Skulle det funka rent praktist? Hur stort skulle bottenplattan kunna vara på ett kvadratist hus med förhöjt väggliv?

Edit: Fixat trasig länk
 
Redigerat:
Myresjö-länken funkar inte.
Bottenplattan kan väl vara hur stor som helst? Ryms den inom tomt och detaljplan (och ev. max nockhöjd) blir vägglivet 70 (?) cm oavsett.
 
Ok, jag ska försöka att förtydliga. Hur bred kan en takstol för förhöjt väggliv vara? Bredden påverkar även vinkeln på takstolen, vi vill gärna hålla nockhöjden under 8m.
 
Nu är det vinkeln på taket, hur högt väggliv det ska vara, och takhöjd på botenvåning som sätter begränsningarna?
 
Om jag räknar rätt och har rätt förutsättningar:

Höjd golv övervåning: 2,7m
Förhöjd väggliv: 0,7m
Tacknockshöjd: 8m

Takstolsbredd 10 m = 42,5 graders takvinkel
Takstolsbredd 15 m = 31,5 graders takvinkel.
 
Ok, tack för hjälpen. Som ni märker är jag helt grön på det här med huskonstruktion. Hur högt är vägglivet på Form 162? 1,4m? Vi vill att taklivet är högt nog för att kunna ha smala fönster undet taket på samma sätt som Form 162.
Vi vill ha 2,6m i takhöjd på bottenvåningen.
Vad är en ok takvinkel? 27grader?
 
Med grund 30 cm och mellanbjälklag 20 cm får jag ett hus som är 13,7x13,7 meter.

(0,3+2,6+0,2+1,4 = byggnadshöjd 4,5m, dvs taket kan öka 3,5 m in mot mitten. 3,5m och 27 grader ger 6,87 m från fasad till mitten.)
 
Tack för hjälpen! Då innebär detta att det kommer att vara vår budget och hur stort vi faktist vill ha det som sätter begränsnigarna.
Är det något mått på väggarna eller takstolarna som skulle vara mer kostnads effektivt? Om det tex är 1,2 mellan takstolarna så skulle kanske 12*12m funka, då skulle innerytan bli lite drygt 120m2 om man räknar bort tjockleken på ytterväggarna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.