Jag kollade iofs bara hos svenska återförsäljare på nätet, men jämfört med billigaste alternativet jag hittade, så tjänade jag 2000 kr på att köpa begagnat.MathiasS skrev:
Jag hade då så klart inte möjlighet att välja konstruktion/fabrikat, men det kan jag leva med...
Fast... visst är det snyggare när inget syns när kroken är borta...
Redigerat:
Tank77, på audin satt den snyggt. Syntes inte alls när kroken var demonterad. Elkontakten kunde man fälla upp när den inte användes.
Gilbert, Monoflex och Westfalia är ju samma koncern så det skulle nog inte vara någon kioskvältare om krokarna är samma.
Gilbert, Monoflex och Westfalia är ju samma koncern så det skulle nog inte vara någon kioskvältare om krokarna är samma.
Infällbart drag är ju egentligen det enda alternativet till fast drag om man använder draget ofta, för då blir manuellt avtagbart för bökigt. Har inte kollat så noga, men det borde väl finnas infällbara drag för eftermontering utan att det blir en "originaldel" som måste monteras på märkesockerverkstan för en halv förmögenhet....
Edit: Thule/Brink har faktiskt en infällbar som verkar gå att eftermontera. Finns till vanliga bmw, audi och v70 + några till.
Edit: Thule/Brink har faktiskt en infällbar som verkar gå att eftermontera. Finns till vanliga bmw, audi och v70 + några till.
Redigerat:
Håller med.
Det avtagbara draget på hustruns C240 är ett sådant h-lvete att montera att jag aldrig använder det, glöm fullständigt att låta hustrun försöka. Min Explorer med fast drag backar man till, krokar på och kör iväg.
Det avtagbara draget på hustruns C240 är ett sådant h-lvete att montera att jag aldrig använder det, glöm fullständigt att låta hustrun försöka. Min Explorer med fast drag backar man till, krokar på och kör iväg.
Vad är det för fördel med infällbart drag, framför ett fast? Jag har fast på byggbilen, ett volvoskåp från -00, och inget drag alls på finbilen. Jag kan inte se några som helst fördelar med att ha en extra mekanism under bilen i saltsprutet. Vilken är hemligheten?Nimajneb skrev:
Jag köpte ett drag på skroten till vår Volvo XC70. Smack, det funkade direkt.
Köpte ett drag på skroten till vår VW Caddy, fick dessutom köpa en elsats för 2500 kr, fick dessutom byta kofångaren. Dessutom fick bilen uppdateras med dator, för att bakljusen uppförde sig som en blinkande juldekoration.
Således, det skiljer mycket mellan olika bilmärken.
Köpte ett drag på skroten till vår VW Caddy, fick dessutom köpa en elsats för 2500 kr, fick dessutom byta kofångaren. Dessutom fick bilen uppdateras med dator, för att bakljusen uppförde sig som en blinkande juldekoration.
Således, det skiljer mycket mellan olika bilmärken.
Jag vet inte vad VW har för delbart drag till Passat men min (årsmodell 2010) har en modell som är i klass med det som mycke_nu har på C240:n, omöjligt att hålla på med kräver att man ligger på knä på marken och det krävs 3 händer dessutom måste man lossa en plastlucka i kjolen (R-linepaket) jmf med det som satt på V70n är det en kass konstruktion.
Det är generellt bättre med fast drag om man ofta drar nåt, delbart är en nödlösning som jag ser det. På Jeepen behöver jag 2 krokar eftersom den är höjd, en i skogen och en lägre när man drar kärran på väg därav det valet men annars hade jag haft en fast krok på den om jag fått välja.
Det är generellt bättre med fast drag om man ofta drar nåt, delbart är en nödlösning som jag ser det. På Jeepen behöver jag 2 krokar eftersom den är höjd, en i skogen och en lägre när man drar kärran på väg därav det valet men annars hade jag haft en fast krok på den om jag fått välja.
Med svängbart drag finns inga nackdelar! Jag trycker på en knapp innanför bakluckan så kommer kroken ut! Jag kan också rekommendera Westfalia som har hög kvalitet på sina krokar.
De har för övrigt installationsanvisningar till alla sina krokar på nätet så en begagnad krok är lätt att registreringsbesiktiga.
Länk till pdf-filer: http://www.westfalia-automotive.de/kupplungen.php?lang=se
De har för övrigt installationsanvisningar till alla sina krokar på nätet så en begagnad krok är lätt att registreringsbesiktiga.
Länk till pdf-filer: http://www.westfalia-automotive.de/kupplungen.php?lang=se
Jag tycker det är fult med en dragkrok på "finbilen" då jag inte har/behöver en extra traktor.mattiasp skrev:
Avtagbart har jag haft tidigare o det är ett riktigt mög.
Sedan klingar i bakhuvudet en artikel i jag tror tyska Auto Motor und Sport där jag läste för en massa år sedan att en fast utstickande dragkrok ökar risken för att råka ut för whiplashskador med flera 100% och man tog upp Sverige som ett typexempel,då vi tydligen har störst andel dragkrokar i världen och till skillnad från andra oftast har den fast utstickandes.
Hur mycket sanning det är i ovanstående vet jag inte men det låter tillräckligt logiskt för mig iaf för att avstå från en fast krok.
Medlem
· Västra Götaland
· 14 inlägg
Har jag svårt att förstå hur det hänger ihop. Tvärbalken bakom stötfångaren är ju densamma oavsett dragtyp och det är den som tar upp kraften, inte kulan. Kulan planterar sig så fint i den påkörandes kylare och tömmer den på kylvätska :wow:Nimajneb skrev:J
Sedan klingar i bakhuvudet en artikel i jag tror tyska Auto Motor und Sport där jag läste för en massa år sedan att en fast utstickande dragkrok ökar risken för att råka ut för whiplashskador med flera 100% och man tog upp Sverige som ett typexempel,då vi tydligen har störst andel dragkrokar i världen och till skillnad från andra oftast har den fast utstickandes.
Hur mycket sanning det är i ovanstående vet jag inte men det låter tillräckligt logiskt för mig iaf för att avstå från en fast krok.
Beror säkert på hur kollisionen sker och med vad. Så någonstans att Folksams olycksstatistik pekade på +20% högre risk baserat på deras "verkliga" statistik. Men visst blir krocken mer stum om man träffar dragkroken än stötfångare mot stötfångare. I vilket fall som helst så ser jag ingen anledning att chansa.gengaskokaren skrev: