Kommer hem och få se detta golvet, lagt idag. Är detta verkligen ok? Det ser ut som att hela golvet är vridet i förhållande till kaklet på väggarna.. På en av bilderna kan ni se hur snett allt har hamnat, sista bitarna är liksom som små "remsor" mot väggen.
Det här är ett Victorian tiles golv som ska läggas med smal fog och hantverkaren "skyller" resultatet på detta. Men detta får man väl försöka kompensera som plattsättare när man lägger det? Är det inom gränsen för vad som är ok, eller ska man processa detta och kräva sänkt pris eller att de gör om?

Det kommer kanske inte synas lika väl när inredningen är på plats men det känns fan inte bra med tanke på vad man betalar.

Vi är inne på fjärde veckan nu och det har redan dragit över tiden, så man är sjukt sugen på att få det klart, men till vilket pris?

Tack på förhand för era inputs!
 
  • IMG_1000000384.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1000000378.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1000000383.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som jag ser det på den nedersta bilden så har de väl försökt följa väggen till höger om brunnen och så har det fått bli som det blivit mot den väggen som är till vänster på samma bild...

Man kan ju inte trolla och sneda väggar är ju sneda väggar.

Som jag ser det är där inte många andra val men det är ju alltid vsårt att bedömma helt utifrån några bilder.

Dock lär ju nog den väggen höger om duschen som de valt att följa bli den som syns mest har jag en känsla av...
 
Jag förstår att de måste ha utgått från något när de började lägga. Men kan man inte försöka lägga efter de linjer som finns på väggarna, alltså att det inte blir "snett" i förhållande till varandra? Om du tittar på andra bilden uppifrån så ser det ju ut som att linjerna inte riktigt följer varandra.
Jag tolkar ditt svar som att jag kanske är lite petig..?
 
Vilka linjer menar du? Nu tittar jag på bilderna på en liten mobil men jag ser inget jättekonstigt. Plattsättaren kunde möjligtvis ha förskjutit plattorna lite till så att det inte blev så små bitar mot väggen men då kanske det hade blivit fult runt brunnen eller någon annanstans så detta var kanske det minst dåliga alternativet?
 
  • Gilla
mersault
  • Laddar…
Är inte rummet i vinkel så är det inte mycket att göra åt. Avsmalningar blir oundvikliga...

Har du mätt rumet?
 
Att det blir kompensationer pga att väggarna inte är helt spik-raka är jag med på. Men när man lägger klinker, utgår man inte från typ linjer i förhållande till foglinjerna som finns på väggarna, så att man förslagsvis börjar lägga det i mitten och sen arbetar sig utåt, eller blir det helt fel då också?
Som ni märker har jag inte stenkoll på det här, jag vill bara försäkra mig om att det här är ok att det ser ut såhär..
 
Som jag tolkar dig vill du att fogarna på väggarna går ner i fogarna på golvet men detta är ju stört omöjligt då du har smalare fogar på golvet och dessutom ser ju inte plattorna ens ut att ha samma format...

Dessutom hade du ju då fått smala bitar överallt i princip.

Man utgår normalt sett efter där det syns mest och så får det bli lite vad det blir på förhoppningsvis ställen som det mesta döljs av inredning eller annat...

Extra svårt då du har olika vinklar och vrår som styr läggningen lite också.
 
Mja, det är ju inte jättesnyggt, men det ÄR svårt med rum som inte är vinkelräta. Fast jag hade nog valt att centrera plattorna så att man får avsmalnande remsor på BÅDA sidorna av rummet, men då remsor som blir en dryg halvplatta breda, då märks inte avsmalningen så mycket som med smala remsor. Men som sagts ovan, de har väl velat göra det symmetriskt runt golvbrunnen. Om du inte gett några direktiv vilket av dessa alternativ du ville ha, så blir det lätt såhär.

För att få golvets foglinjer att linjera med väggarnas, krävs ju att man har plattor och fogar som har samma bredder. Det blir svårt om man har tex. 20x20 på väggen och 15x15 på golvet. I teorin går det ju då 4 golvplattor på 3 väggplattor så att dessa fogar SKULLE kunna linjera, men samtidigt har man ju 3 "mellanfogar" på golvet och bara 2 på väggen på samma sträcka, de tar också lite plats vilket man måste ta med i beräkningen. Men att ta sig tid att mäta och räkna SÅ noga gör väl bara vi gör-det-självare, hantverkare har lite mer tidspress och kör på känn och erfarenhet, skulle jag gissa...
 
Redigerat:
Det är inte lätt som beställare och lekman att veta vad som man bör fråga och diskutera, jag tycker gott att firman kunde ha gett oss alternativen och dess konsekvenser, och inte bara kört på utifrån vad de tror är vad vi vill ha.. Hur svårt är det att ta en diskussion innan de lägger golvet liksom?
Jaja, nu är det lagt och man får lägga detta till "bra att veta inför framtiden.."
 
Du har ett snett badrum och då får du nog acceptera resultatet. Det tvåfärgade golvet gör att snedhetens syns väldigt tydligt. Med enfärgat golv hade det knappast varit störande.
 
T
Som sagt, lite svårt att få golvet att linjera med väggarnas fog då det är 20x20 på väggen och 15x15 på golvet:p

Men Joe Labero hade kanske klarat det:wow:
 
Kan du inte försöka glädja dig åt hur snyggt plattorna runt brunnen ligger? Du har olika bredd på fogarna, olika storlek på plattorna, och ett snett badrum. Inte lätt att få till
 
Det man kan anmärka på är möjligen att de börjat och lägga en rad med hela plattor efter väggen till höger. De borde fördelat plattorna bättre så hade avvikelserna synts mindre. Fast då kanske det blivit konstigt efter väggen till höger, som är utanför bilden.
Man kan också tycka att plattsättarna borde kontrollmätt rummet innan de börjat, och då avrått TS från det svartvita mönstret, just för att det så tydligt visar hur sneda väggarna är.
Fast vi vet ju inte hur diskussionerna gått.
 
Dom har ju valt att lägga kilen där du ska ha tvättmaskin eller tvättställ (eller vad det nu ska vara där) så tycker inte det finns så mycket att klaga på. Ett rum är sällan i vinkel och det är som sagt svårt att trolla!
 
La märke till en annan detalj just nu...

Finns det folk som använder kryss i dagens samhälle... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.