Byggarätt, jag tycker du ska kolla med en jurist och se om det inte går att få till någon form av avtal med grannarna, till kommunen ber du juristen skicka ett brev med ett löfte att ta upp dela via media...

Tills dess sätter du upp övervaknings kameror och filmar grannarna som bevis.
 
byggarätt skrev:
Ja kanske det men är det min roll att behöva tala om för grannarna att respektera mina tomtgränser är inte det kommunens ?
Kommunen respekterar ju inte heller mina tomtgränser?
Hur ska jag sätta gränser anmäla?
Då mister jag min sista chans att få ett slut på vansinnet..för då kommer dom att få vatten på sin kvarn att jag är en som ska tillrättavisas.
Nej, kommunen har inget ansvar för att se till att grannar håller sig inom sin gräns och inte förstör för dig, det är DU som har det. Om gränserna inte respekteras ofh det vekrligen är ett problem för dig får du göra polisanmälan. Att det står folk och kikar in och skrämmer barnen kan tex vara ofredande.

Att han klipper häcken på ena sidan men inte på den andra är oftast inget konstigt, men det beror på väderstrecken: skuggar idn häck hans tomt möjligen?
 
Hej på er som sagt att dra in jurister skulle jag göra om jag har något att vinna på det.
Det enda som skulle ske om jag fotade mina grannar när dom håller på är att jag skulle åka dit för intrång i deras integritet så det gör jag inte också av hänsyn mot dom själva.

Bägge grannarna är "respektabla" människor som om man träffar dom så tycker man att dom är trevliga och dom har mer gemensamt än vad jag har med dom.
Det som är problemet för dom är att dom inte gillar min fastighets utseende då den sänker värdet på deras..detta gör att dom som sagt försöker komma åt mig på olika sätt.
I sin vilja att få det prydligt ikring sig själva så klipper dom alltså min häck på utsidan men inte sin egen dessutom så försökte man få kommunen att klippa ner min häck i hörn mot väg.
Fortfarande inte grannens hörn mot väg.I kommunens rekommendationer för villautfart så ska häcken vara låg i hörn 2,5 m från vägbanan och det uppfyller min häck men inte grannens. Jag sa till kommunen att om grannen klipper ner sin egen häck så kan jag göra det också och då blev det tyst med det för tillfället.

Tomtgränspinnarna är förstörda i bägge hörnen mot grannarna men jag har inga bevis för vem som ligger bakom detta men den ena vet jag att den ena grannens fru har grävt upp.
Hon berättade det för mig och när jag sa att det får man tyvärr inte göra så ändrade hon sin historia.
Den andra som är djupt nedslagen 2m i blålera klarade dom inte av att ta bort så den har någon slagit ner ytterligare i sidled med slägga eller försökt dra med bil.

Som sagt man blir ledsen av att annars korrekta vanliga medborgare visar upp sina galna sidor när dom tror att dom kan göra vad som helst mot en annan människa.

Jag har inte haft ekonomi att flytta så det är nog bara att inse att vi lever i en grym värld.
 
Jag tänker skänka lite ljus i en tråd som började bra men tyvärr blivit mer av ett gnällforum.

Vi köpte vårt hus för 1,5 år sedan och har bara fått bekräftat gång på gång att vi hamnat granne med riktigt bra människor.
Det händer lite då och då att man kommer hem från jobbet och gården är skottad.

Vi dränerade källaren i somras och jag hyrde en grävmaskin och grävde upp själv. Jag hann knappt sätta skopan i marken så kom en av dom över och erbjöd sig att fylla igen det åt oss.

Vi råkade även ut för att en del av våran fd. ladugårds vägg rasade pga. snömängderna.
Så när vi rev bort det hela så tog grannarna reda på allt tegel och spån från vindan. ca. 5m2 tegel och 25m2 spån.

Detta plus massor med små goda gärningar och allmänt trevligt bemötande gör att vi inte kunde trivas bättre med våra grannar.

De tycker att det är roligt att kunna hjälpa till och kräver ingenting tillbaka.
Det enda jag skulle vilja är att kunna återgälda på något sätt.
 
Ok ingen blir gladare än jag att höra att scubasteve 1983..har super trevlig grannar.
Njut och lev livet för det glädjer oss som har hamnat fel här i världen.
Heder åt dina grannar..det finns ett turkiskt talesätt "man köper inte en fastighet man köper sig grannar"
Den ro som riktiga människor skänker varandra är obetalbar.
Det finns absolut inget som skulle hindra att jag och mina grannar hade det som ni har det annat än någon felfunktion i samarbetet..Jag har tidigare hjälpt den ena grannen med en massa värdefulla saker men i och med att den andre flyttade in så teamade dom ihop sig.
Att återgälda är viktigt men svårt..kanske en kurs i tjänst gentjänst skulle hjälpa?
 
Henri skrev:
Förvånande om krav på gräsklippning och det i ett fritidsområde! Där vistas man i många fall sporadiskt och kan inte hålla lika vårdat som i ett villaområde. Kan det röra sig om ett missförstånd?
Nja, det är inte ett fritidsområde som sådant utan en liten klunga hus en bit utanför samhället (ej detaljplanerat område). Jag tror nog att dom kan överskrida sina befogenheter men de var väldigt tydliga på kraven, gräsklippning minst varannan vecka. Man skulle nog kunna få dom att backa ner om man orkade tjafsa och var vass på juridiken.
 
timmelstad skrev:
Är det ett fritidshus i ett område detaljplanerat för permanentboende? Vad hänvisar kommunen till med sitt krav? Hur är det formulerat och under vilka perioder gäller det?
Tekniskt sett är det nog ett permanenthus men vi använder det som fritidshus. Det är som sagt utanför detaljplanerat område. Vi har pratat med stadsarkitekten (trevlig kille) och enligt honom var det egentligen fritt fram för vad som helst förutom att bygga fler bostadshus (eftersom man vill hålla koll på hur många som bor där).

Annars får jag påpeka att det också finns väldigt hjälpsamma grannar. Efter vi rivit det gamla uthuset kom en granne över och frågade om han kunde plocka rivningsvirke att elda med i sin panna. Det slutade med att jag fick honom att kapa ner och rensa bort ett par aspar vi irriterat oss på men inte vågat ta ner själva.
 
Jag bor i hus numera och de flesta av mina grannar är kanon. Ett par i 75-årsåldern är kanske lite roliga och ibland lite väl nyfikna, men inget man inte klarar av. De kan exempelvis ta in posten om man är bortrest, trots att man kanske bett någon annan ta in posten... Men det överlever jag. När jag bodde i lägenhet var det värre.

Jag var kanske 22-23 och bodde i en liten 1:a på fjärde våningen när det ringde på dörren och en tant från 2:a våningen står och blänger surt på mig. Bakom henne står en liten dam som bodde på 5:an. Den arga tanten frågar mig ilsket: "Var det du som ringde henne halv tre i natt?" och pekar på den lilla damen. Jag ser ut som ett levande frågetecken och hon fortsätter: "det var nämligen en ung kille som ringde och frågade efter hennes man, och eftersom han gick bort för 20 år sedan tyckte hon det var väldigt obehagligt!". Efter att jag förklarat att jag inte ens visste vad tanten på femte våningen hette, och ännu mindre hade något intresse av att prata med hennes hädangångne man och om jag hade velat henne något hade jag nog knackat på och inte ringt och dessutom ställer följdfrågan varför det skulle vara just jag så avslutade hon med: "Vi känner inte till så många unga killar så vi kom att tänka på dig, vi har i alla fall ögonen på dig", så vände hon på klacken och gick, kvar stod jag med hakan vid knäna...

En annan rolig tant (ständigt dessa tanter...) bodde i samma hus som mig några år senare. Tanten hade bott i huset sedan det byggdes ca 50 år tidigare och hade bland annat förstört två tvättmaskiner i huset genom att stänga av huvudströmbrytaren till tvättstugan vid upprepade tillfällen eftersom hon ansåg att det inte var ett dugg gudfruktigt att tvätta på söndagar. Jag var ordförande i föreningen och tog genom stämmobeslut bort tvättförbudet på söndagar varvid hon hotade att polisanmäla styrelsen. Vi hänvisade till att det var ett årsmötesbeslut och då nöjde hon sig med att Gud skulle straffa oss alla för att vi tvättade på söndagar. Hon vägrade dessutom ställa upp på de obligatoriska trädgårdsdagarna eftersom hennes man hade klippt föreningens rosor - fram till sin död 1963, och därmed hade hon gjort vad hon behövde. En gång i slutet av april grillade jag och min dåvarande med några vänner, vi stod ute i trädgården ca 20 meter från huset och det öppnades massor med fönster i huset och även folk som gick förbi sade spontant att "oj vad trevligt, nu är det vår, det ser gott ut, det luktar gott" osv. Men efter en halvtimme öppnar ovan nämnda tant sitt fönster och skriker "Hur länge ska man behöva stå ut i den här stanken."

Som det känns nu flyttar jag aldrig mer till lägenhet efter att ha känt på det ljuva livet i villa... :)
 
yens skrev:
Jag bor i hus numera och de flesta av mina grannar är kanon. Ett par i 75-årsåldern är kanske lite roliga och ibland lite väl nyfikna, men inget man inte klarar av. De kan exempelvis ta in posten om man är bortrest, trots att man kanske bett någon annan ta in posten... Men det överlever jag. När jag bodde i lägenhet var det värre.

Jag var kanske 22-23 och bodde i en liten 1:a på fjärde våningen när det ringde på dörren och en tant från 2:a våningen står och blänger surt på mig. Bakom henne står en liten dam som bodde på 5:an. Den arga tanten frågar mig ilsket: "Var det du som ringde henne halv tre i natt?" och pekar på den lilla damen. Jag ser ut som ett levande frågetecken och hon fortsätter: "det var nämligen en ung kille som ringde och frågade efter hennes man, och eftersom han gick bort för 20 år sedan tyckte hon det var väldigt obehagligt!". Efter att jag förklarat att jag inte ens visste vad tanten på femte våningen hette, och ännu mindre hade något intresse av att prata med hennes hädangångne man och om jag hade velat henne något hade jag nog knackat på och inte ringt och dessutom ställer följdfrågan varför det skulle vara just jag så avslutade hon med: "Vi känner inte till så många unga killar så vi kom att tänka på dig, vi har i alla fall ögonen på dig", så vände hon på klacken och gick, kvar stod jag med hakan vid knäna...

En annan rolig tant (ständigt dessa tanter...) bodde i samma hus som mig några år senare. Tanten hade bott i huset sedan det byggdes ca 50 år tidigare och hade bland annat förstört två tvättmaskiner i huset genom att stänga av huvudströmbrytaren till tvättstugan vid upprepade tillfällen eftersom hon ansåg att det inte var ett dugg gudfruktigt att tvätta på söndagar. Jag var ordförande i föreningen och tog genom stämmobeslut bort tvättförbudet på söndagar varvid hon hotade att polisanmäla styrelsen. Vi hänvisade till att det var ett årsmötesbeslut och då nöjde hon sig med att Gud skulle straffa oss alla för att vi tvättade på söndagar. Hon vägrade dessutom ställa upp på de obligatoriska trädgårdsdagarna eftersom hennes man hade klippt föreningens rosor - fram till sin död 1963, och därmed hade hon gjort vad hon behövde. En gång i slutet av april grillade jag och min dåvarande med några vänner, vi stod ute i trädgården ca 20 meter från huset och det öppnades massor med fönster i huset och även folk som gick förbi sade spontant att "oj vad trevligt, nu är det vår, det ser gott ut, det luktar gott" osv. Men efter en halvtimme öppnar ovan nämnda tant sitt fönster och skriker "Hur länge ska man behöva stå ut i den här stanken."

Som det känns nu flyttar jag aldrig mer till lägenhet efter att ha känt på det ljuva livet i villa... :)
Satt och småskrattade mig igenom hela ditt inlägg.
Små tanter och farbröder kan vara rätt roliga ibland.
Fast det är väl lättast att skratta åt det då man kan titta tillbaka på det hela.
Ännu roligare blir det när dom är religösa, då tycker man liksom lite synd om dom dom :)
Jag flyttar nog aldrig tillbaka till en lägenhet heller innan jag blivit en bitter gammal farbror :)
 
Det är ju det man går och väntar på, att få bli en grå förvirrad farbror som glider runt och gnäller på allt och alla....
Ska också flytta till lägenhet när jag blir tillräckligt gammal.
 
Staffan_V skrev:
Nja, det är inte ett fritidsområde som sådant utan en liten klunga hus en bit utanför samhället (ej detaljplanerat område). Jag tror nog att dom kan överskrida sina befogenheter men de var väldigt tydliga på kraven, gräsklippning minst varannan vecka. Man skulle nog kunna få dom att backa ner om man orkade tjafsa och var vass på juridiken.
I områden som inte är detaljplanerade vill det mycket till innan kommunen ålägger fastighetsägare att åtgärda en ovårdad tomt. Det finns tomter som är fullständigt vildvuxna utan att kommunen agerar, trots klagomål från grannarna.
Dylika krav från grannar om gräsklippning kan få motsatt effekt, nämligen minimal trädgårdsskötsel! Människor reagerar olika på orimlig kritik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.