Hur menar du? Jordhögen ska ner i lådorna. Vi ska lägga marktegel på resten av golvet.
 
S
aha. trodde ni skulle odla där också.
inte bara i lådor
 
Det blir lite kombinerat mysrum och växthus. Vi ska ha ett litet bord och två stolar. Ska odla lite grand i odlingslådorna och ha resten i krukor. Det ska upp lite hyllor på väggarna där jag kan ställa krukor också.
 
S
tänk på vad du ska plantera och behandla jorden där efter.
jorden du har ser ut att vara lite trött
 
Marlene Eskilsson skrev:
Just det, de är helt öppna i botten och vi ska luckra upp jorden under och banka ner dem en bit så att de ligger under golvet vi lägger. Glömde skriva det och det syns inte på bilden.
Detta kommer bli fin fint

Dom behöver inte vara öppna i botten.. Dom är djupa nog för att odla det mesta i.. Odlar ju stora fina tomatplantor i en hink eller direkt i en påse jord.
Mina är förvisso också öppna i botten men det är för att jag inte satt nått där helt enkelt. Bara klätt lådornas väggar på insidan med markduk.

Tycker du ska göra som AnneFi, en egen PROJEKT tråd om ditt blivande jättefina växt/lusthus.
Jag kommer också att göra en egen projekt tråd om mitt så fort det ska börja grejas där och det närmar sig snabbt.
 
Redigerat:
OK. En projekttråd får det bli! Ska se om jag hinner ikväll.
 
Hur sätter ni fönstren på era odlingslådor om ni har pallkrager?
Fönstret ska ju helst luta mot väggen , då finns det ju inget vid gavlarna.
Hoppas ni förstår.
 
abe skrev:
Hur sätter ni fönstren på era odlingslådor om ni har pallkrager?
Fönstret ska ju helst luta mot väggen , då finns det ju inget vid gavlarna.
Hoppas ni förstår.
Själv har jag inget på mina lådor i växthuset..

Men vill man göra det enkalt för sig om man har pallkragar utomhus och vill ha glas på dessa så finna det färdiga "lock" till dessa att köpa. Det kom nått reklamblad i lådan igår där det fanns.
Det är glas på sidorna, framsida, baksida och i locket. Baksidan är högre än framsidan så att det blir lutning på locket.. sidorna är snedskurna för att passa.
Dessa är anpassade efter pallkragens storlek och sätts på på samma sätt som du sätter två pallkragar på varran. Enkelt och smidigt.

Rusta hade denna modellen förr iallafall, vet ej om den finns kvar:

62851002_l.jpg
 
Tack, men jag snålade och köpte 1300x800 för nästan halva priset (mot 1200-800).
Jag har en annan fråga:
Jag ska ha pallkragen utanför terassen och leda in vinrankorna genom väggen, men var gör jag åt grässvålen som är under bänken?
Vill helst inte få gräset att frodas i bänken, men vill att vinrankans rötter ska kunna gå ner i marken.
 
Hemmakatten
Du måste gräva bort gräset och luckra upp jorden lite med en grep innan du ställer pallkragen/bänken ovanpå. Då får vindruverötterna det lättare att hitta ner till marken inunder. Egentligen behöver du ingen pallkrage alls, det lättaste är förmodlingen att gräva en grop i marken och fylla med bra jord och sen sätta vinrankan i jorden. Det borde faktiskt vara bättre än att ha vinrankan i en låda ovan mark med tanke på vinterkylan.
 
HMM, så tomaterna bör inte planteras jämte?
 
Hemmakatten, glömde Tack!
 
abe skrev:
HMM, så tomaterna bör inte planteras jämte?
?? Jämte vad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.