Mats Bengtsson skrev:
DTS kommer åt utmärkt i hörn, det enda den inte kommer åt bra jämfört med min gamla trekanslip är mellan två brädor framåt, den är högre än de gamla deltasliparna. Spetsen når framför handtaget, men bara nätt och jämnt. Humm, slår mig nu att jag har kvar trekantslipen, som jag alltså inte heller använder sedan jag köpte DTSen. Nybyggarn är inne på något viktigt jag inte nämnde, vi går också ner till trärent, men vi kör också med skrapa först.

Jag har heller ingen multimaster. Jag kan komma på många saker den kan göra lättare än ett verktyg jag redan har, men inte så många som jag tycker den gör bättre.

Smal banslip skrev Nybyggarn om, och jag kan säga att de är bra men farliga. Det blir ojämnt på myket kort tid, så de skall användas bara när man är beredd att ta konsekvensen. Till fönster har vi den aldrig, men till fönsterluckor (där är dock en vinkelslip bättre på många sätt men inte i hörnen).

--- Mats ---

--- Mats ---
Då gör vi nog likadant alla tre, vi använder speedheater och bahcos skrapor för att skrapa bort färg och kit ner till trärent. Det har ju förvisso fungerat bra på de 2 fönster vi hittills renoverat, men jag inbillar mig att en slip typ DTS 400 skulle fungera bra i kombination med det vi redan har.

Men jag kanske bara ser ett behov för att jag vill se det just nu.... :p


SBH skrev:
fein multimaster kan du söka på.
du får en slip, grovslip, sorts sågblad, fingerslip med mera
Ja då är jag med, har fått tunnelseende på slipar nu för jag förknippade inte MM med slip.
DÖH ! :blushing:

Men om du har en slipmus, vilka delar slipar du sedan med MM?

- Andreas
 
S
jag slänger bort slipmusen har bara feinen och har någon större slip
slipmattan på mm är ju triangel på cirkus 5*5*5, så gärna en större slip
 
clain skrev:
Då gör vi nog likadant alla tre, vi använder speedheater och bahcos skrapor för att skrapa bort färg och kit ner till trärent. Det har ju förvisso fungerat bra på de 2 fönster vi hittills renoverat, men jag inbillar mig att en slip typ DTS 400 skulle fungera bra i kombination med det vi redan har.

Men jag kanske bara ser ett behov för att jag vill se det just nu.... :p
.
.
.
- Andreas
Den gör en enorm skillnad. Gå in på databladen och jämför hastigheten mellan den och många andra slipar så ser du den vibrerar enormt mycket. Gör sedan kalkylen hastighet gånger avstånd i slipningsrörelsen, så ser du att den har en väldigt stor avverkning, trots att den inte har så otroligt stor sliprörelse (och det är inte en kantrörelse, det är rörelsen på hela ytan, inte en vickning i spesen). Det är bra på fönster, du vill inte ha något som hoppar och slår mot kanterna för mycket, men du vill ha mycket sliphjälp. Den överför ganska lite vibrationer till handen vilket också är ett plus. Kommer inte säkert ihåg siffrorna nu, men jag tror vi räknar med att sliparbetet till samma resultat tar en tredjedel av tiden (effektivare samt en enda slip så man slipper byten). Ta tiden med en nypa salt, men vi är enormt nöjda med valet.

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Den gör en enorm skillnad. Gå in på databladen och jämför hastigheten mellan den och många andra slipar så ser du den vibrerar enormt mycket. Gör sedan kalkylen hastighet gånger avstånd i slipningsrörelsen, så ser du att den har en väldigt stor avverkning, trots att den inte har så otroligt stor sliprörelse (och det är inte en kantrörelse, det är rörelsen på hela ytan, inte en vickning i spesen). Det är bra på fönster, du vill inte ha något som hoppar och slår mot kanterna för mycket, men du vill ha mycket sliphjälp. Den överför ganska lite vibrationer till handen vilket också är ett plus. Kommer inte säkert ihåg siffrorna nu, men jag tror vi räknar med att sliparbetet till samma resultat tar en tredjedel av tiden (effektivare samt en enda slip så man slipper byten). Ta tiden med en nypa salt, men vi är enormt nöjda med valet.

--- Mats ---
Apropå det här med rörelse på hela ytan och eventuella slag mot kanter osv så var det faktiskt ett problem med min förrförra B&D mus. Eftersom det bara tog vid spetsen och i sidorna så blev det att man alltid belastade dessa, som i sin tur smälte och blev otroligt nötta.

Hur fungerar det på DTS 400 om den blir sliten och nött trots allt?
Såg att det finns en slipplatta för några hundralappar, är det så att säga en "bottenplatta" som pappren fäster på och som är utbytbar? Eller är det något helt annat?


- Andreas
 
  • Gilla
Silte
  • Laddar…
Köpte en Bosch PMF 180 E för ett tag sedan, inte för att slipa med utan för att såga med. Hade tidigare haft en hörnslip som inte funkade nåt vidare så jag trodde inte Boschen skulle vara nåt vidare att slipa med heller. Men jag blev faktiskt överraskad över hur bra den tog trots allt. Nu har jag aldrig testat Fein, och den fungerar säkert ännu bättre, men Boschen kan du få väldigt billigt just nu, vanligen ligger den på ca 900:-. . Bauhaus säljer den i senaste reklambladet för 699:- och har du då Hornbach i närheten och tar med Bauhaus reklamblad och utnyttjar Hornbachs lägsta pris borde du få den för 630:-. Kanske kan vara nåt att testa?
 
Jag skulle prova att renovera måla om ett fönster häromveckan. Började med handverktyg, men det funkade jättedålig. Eftersom vinkelslipen låg närmast till hands provade jag med den. Fungerade perfekt! Fönstret var trärent på på några minuter utan att nämnvärt skada träet.

Istället för en kaplinga satt jag på en "grovrengörare", en sådan där svart trissa i "bubbelplast". Min kommer från Biltema och kostade 99,90.

Tryck lätt, annars blir det spår i träet.
 
clain skrev:
Apropå det här med rörelse på hela ytan och eventuella slag mot kanter osv så var det faktiskt ett problem med min förrförra B&D mus. Eftersom det bara tog vid spetsen och i sidorna så blev det att man alltid belastade dessa, som i sin tur smälte och blev otroligt nötta.

Hur fungerar det på DTS 400 om den blir sliten och nött trots allt?
Såg att det finns en slipplatta för några hundralappar, är det så att säga en "bottenplatta" som pappren fäster på och som är utbytbar? Eller är det något helt annat?


- Andreas
Av en ren slump, för en vecka sedan köpte jag min första "bottenplatta" till min DTS400 (tror den är runt 4 år gamal nu). Har inte satt på den ännu, men den behövs för att någon har slipat av kardborren på spetsen (vem den skyldige är diskuteras inte här hemma, men jag har min åsikt). Spetsen gick väldigt snabbt när den var ny, innan vi (dit räknas inte jag) insett att man inte behövde pressa på samma sätt som med vår förra slip. De två bakhörnen används också, men inget av de är nötta.

Theofil låter en provköra DTSen på plats. Prova.

--- Mats ---
 
JerreEssberg skrev:
Köpte en Bosch PMF 180 E för ett tag sedan, inte för att slipa med utan för att såga med. Hade tidigare haft en hörnslip som inte funkade nåt vidare så jag trodde inte Boschen skulle vara nåt vidare att slipa med heller. Men jag blev faktiskt överraskad över hur bra den tog trots allt. Nu har jag aldrig testat Fein, och den fungerar säkert ännu bättre, men Boschen kan du få väldigt billigt just nu, vanligen ligger den på ca 900:-. . Bauhaus säljer den i senaste reklambladet för 699:- och har du då Hornbach i närheten och tar med Bauhaus reklamblad och utnyttjar Hornbachs lägsta pris borde du få den för 630:-. Kanske kan vara nåt att testa?
Har tyvärr varken Bauhaus eller Hornbach i närheten men var faktiskt ett tag inne på att köpa på Bosch's variant, först PMF och sedan GOP när jag upptäckte den.
Men så kom jag på mig själv med att vilja ha originalet (inget ont om bosch) och därför håller jag på mig till dess jag hittar den rätta, Fein MM med extra lullull... :)

HenrikHuslöse skrev:
Jag skulle prova att renovera måla om ett fönster häromveckan. Började med handverktyg, men det funkade jättedålig. Eftersom vinkelslipen låg närmast till hands provade jag med den. Fungerade perfekt! Fönstret var trärent på på några minuter utan att nämnvärt skada träet.

Istället för en kaplinga satt jag på en "grovrengörare", en sådan där svart trissa i "bubbelplast". Min kommer från Biltema och kostade 99,90.

Tryck lätt, annars blir det spår i träet.
Det låter effektivt, men jag tror det är lite för brutalt för oss, känns som om jag får för lite kontroll över avverkningen och resultatet, framförallt om uppmärksamheten brister för bara nån sekund, vilket den lätt gör för oss med en hund som skall vara med mitt upp i allt..... :)

- Andreas
 
Mats Bengtsson skrev:
Av en ren slump, för en vecka sedan köpte jag min första "bottenplatta" till min DTS400 (tror den är runt 4 år gamal nu). Har inte satt på den ännu, men den behövs för att någon har slipat av kardborren på spetsen (vem den skyldige är diskuteras inte här hemma, men jag har min åsikt). Spetsen gick väldigt snabbt när den var ny, innan vi (dit räknas inte jag) insett att man inte behövde pressa på samma sätt som med vår förra slip. De två bakhörnen används också, men inget av de är nötta.

Theofil låter en provköra DTSen på plats. Prova.

--- Mats ---
Har dessvärre inte Theofils särskilt nära, 20 mil till Sthlm.. :(
Men jag får åka in och klämma på den lite hos min ÅF och se hur den känns... Har jag tur kanske det finns ngt att testa den på, dom bygger just nu upp en separat avdelning för festool så dom kanske vill ha ngt slipat..
;)

Men då behöver jag åtminstone inte oroa mig för att det inte går att byta ut en ev dålig bottenplatta om jag väljer den.

- Andreas
 
Renoverade våra 17 fönster och en dörr 2008 och då körde vi med excenterslip ner till trärent i bågarna. Kittfalsarna och karmarna körde vi för hand med en egentillverkad skrapa gjord av slåtterbalksblad slipade på alla, eller nästan alla sidor. Detta blad ger lite olika vinklar och längder och överträffade köpeskrapan med råge. Lätt att slipa skrapan var det också.

Vi lyfte ur alla glas, linoljade och målade med linoljefärg från Ottossons. Linoljekitt (glasmästarkitt) från Danalim. Ser fortfarande ut som nytt. Tänk bara på att torka bort kittkladdet direkt, det blir svårt när det suttit ett tag.:blushing:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.