Hej.

Skall fräsa gångjärnshål för luckor tillverkade i 19mm MDF, att använda till IKEA-stommar. Jag förstår att frågan varit uppe ett flertal gånger men de trådarna mynnar ut i 34567 olika exempel på hur man skall göra dessa hål: Forstner, fräs med kopierring, fräs efter egen jigg etc..

Jag tror jag vet hur jag vill göra: köpa en lucka att använda som mall. Fräsa ur "botten" på denna för att få en fräsmall (alternativt Forstnerborra ur botten). Sedan använda denna mall för ett notfrässtål med kullager ovantill.

Jag har:
- Bosch grön POF 1400
- Ingen pelarborr eller borrstativ

Så till frågorna:

Vilken storlek är lagom och universell om det fortfarande är skarpt efter tiotalet luckor?
Vilken tillverkare?
Varifrån skall jag köpa det?

Det stål jag själv funderat på är ett coboltstål med 8 mm skaft, 19 mm diameter skär där skäret är 10 mm högt och kullagret strax där ovan. Låter det ok?
 
S
finns ju borr för sånt
 
Japp, Forstner till exempel. Men jag vill göra detta med fräsen då jag

1) tror det är lättare
2) misstror min förmåga att dels rätvinkligt borra och dels djupbestämma bra nog med min borrmaskin.
3) vill börja jobba mer med min fräs
 
S
oki. men inte måste du förstöra en lucka bara för det.
har inte gångjärnen någon sorts mallan med skickat?
köp inga skit fräsar och låt dem fräsa istället för att du ska trycka på.
 
TryBran skrev:
Hej.

Skall fräsa gångjärnshål för luckor tillverkade i 19mm MDF, att använda till IKEA-stommar. Jag förstår att frågan varit uppe ett flertal gånger men de trådarna mynnar ut i 34567 olika exempel på hur man skall göra dessa hål: Forstner, fräs med kopierring, fräs efter egen jigg etc..

Jag tror jag vet hur jag vill göra: köpa en lucka att använda som mall. Fräsa ur "botten" på denna för att få en fräsmall (alternativt Forstnerborra ur botten). Sedan använda denna mall för ett notfrässtål med kullager ovantill.

Jag har:
- Bosch grön POF 1400
- Ingen pelarborr eller borrstativ

Så till frågorna:

Vilken storlek är lagom och universell om det fortfarande är skarpt efter tiotalet luckor?
Vilken tillverkare?
Varifrån skall jag köpa det?

Det stål jag själv funderat på är ett coboltstål med 8 mm skaft, 19 mm diameter skär där skäret är 10 mm högt och kullagret strax där ovan. Låter det ok?
Tyvärr har jag inget svar, istället en fråga (vi har ikea stommar och funderar på att göra om).

Vad är det för speciellt med IKEAs stommar? Följer de inte standard (Rockler har bra billiga mallar för euro-standard som de kallar våra hyllsystem med 32 mm distans och 5 mm plugg/euroskruv). De har också mallar för Blum gångjärn, och jag trodde det var det IKEA hade?

Fräs är bättre än borr, går inte lika djupt heller. Men jag förstod aldrig vad du menade med att fräsa ur "botten".

--- Mats ---
 
S
ikea har som ett eget system. som man aldrig blir klok på
 
Mats Bengtsson skrev:
?

Fräs är bättre än borr, går inte lika djupt heller. Men jag förstod aldrig vad du menade med att fräsa ur "botten".

--- Mats ---
Jag funderade faktiskt hur jag skulle formulera mig där, jag gör ett nytt försök:

Tänk dig luckan med baksidan liggande mot dig. Då vill jag förlänga den urgröpning som är för gångjärnet (35 mm tror jag) så att det är ett hål tvärs igenom luckan. Denna skiva kan jag då senare använda som mall för att hålet skall bli lika stort samt sitta på samma plats som orginalet, på den nya luckan som kommer ligga fastspänd under "mallskivan"
 
TryBran skrev:
Jag funderade faktiskt hur jag skulle formulera mig där, jag gör ett nytt försök:

Tänk dig luckan med baksidan liggande mot dig. Då vill jag förlänga den urgröpning som är för gångjärnet (35 mm tror jag) så att det är ett hål tvärs igenom luckan. Denna skiva kan jag då senare använda som mall för att hålet skall bli lika stort samt sitta på samma plats som orginalet, på den nya luckan som kommer ligga fastspänd under "mallskivan"
Ok, jag förstår. Kostar en lucka men ger ett bekvämt sätt att få till en mall. Jag fräser själv för gångjärn med ett 35 mm stål, och fräser hellre än fostner för att fräsen har en platt botten.

Risken med din lösning är att ditt frässtål kan träffa din mall innan du har fräst ner till ett djup som gör att lagret träffar mallen. Dessutom skall ditt lager sitta i höjd mot mallen på det djup du börjar fräsa på, och det djup du slutar fräsa på.

Har du sett denna: http://www.rockler.com/product.cfm?page=10940&filter=bluum template Du kan troligen göra instälningen som du tänkt dig, men det kostar inte en lucka.

--- Mats ---
 
TryBran skrev:
Jag funderade faktiskt hur jag skulle formulera mig där, jag gör ett nytt försök:

Tänk dig luckan med baksidan liggande mot dig. Då vill jag förlänga den urgröpning som är för gångjärnet (35 mm tror jag) så att det är ett hål tvärs igenom luckan. Denna skiva kan jag då senare använda som mall för att hålet skall bli lika stort samt sitta på samma plats som orginalet, på den nya luckan som kommer ligga fastspänd under "mallskivan"
Har gjort den resan...:| mitt tips i stället där är att bygga en jigg till pelarborr/borrstativ där där avståndet till luckans "långsida" är givet (typ tvingad plankstump som din luckas sida kan löpa mot). Märk sedan på gångärnkistpositionen (hålet mao) i luckan du skall borra. Sedan är det bara åka - snabbast, smidigast och mest flexiblelt. Har även fördelen av att borrstativets djupinställning kan utnyttjas!
 
En lucka kostar ca en hundring. Det är ok.

Mats: Tror du inte hålet är djupare än 10 mm vanligen? Då borde väl det stål jag föreslog fungera? Sen i takt med att jag sänker måste väl lagret gå mot mitt nya hål?

Micke: har ingen pelarborr/borrstativ. Skulle gärna fräsa om det är möjligt då jag tror mer på mitt handhavande där en plan botten ger ett helt vinkelrätt hål samt bättre djupinställning.
 
Redigerat:
Jag tror jag är med på vad du menar. I helgen fixade jag till nya garderobsdörrar i MDF. Förra ägaren till vårt hus hade tagit gamla prefabdörrar och kapat av lite på längden för att matcha de platsbyggda stommarna i väggen. Inte så snyggt direkt.

Jag tog en av de gamla dörrarna och lade ovanpå mina tillkapade MDF dörrar (16mm) som borrmall. Därefter tog jag en "fräsborr" inköpt på Classe för 69 Kr och drog rätt igenom gamla dörren och ner i MDF-skivan. Det gick hur enkelt som helst. Efter det tog jag en vanlig borr och borrade upp för skruvarna som ska sitta på sidan om det stora 35 mm hålet.

I och med att jag körde på 16mm så var det på håret att styrpiggen skulle gå igenom. Jag kollade med ett skjutmått och bedömde innan jag körde igång. Därefter borrade jag en bit och testade av med ett gångjärn.

Att använda en fräs var min första tanke också. Men i efterhand så känns det betydligt mera omständigt om du har tillgång till någon form av mall (gammal lucka eller likande). särskillt som du också kör på 19 mm. Då har du marginal. Så här i efterhand känns det som att man riskerar att förstöra "mallen" allt eftersom fräser.

Sedan respekterar jag natuligtvis din tanke på att köra med fräsen. Det är inte alltid den rationella vägen som är den roligaste, och roligt ska man ha! :)

/Mattias
 
Glömde en sak, jag körde med vanlig skruvdragare 10,8v fri hand. Inga problem alls eftersom den gamla luckan styrde upp till en början för att få en bra start.

Hålet ska vara typ 13 mm, iaf för de gångjärn jag använde.
 
S
kan ju inte hindra dig. du får ha det kul. va noga hur du spänner fast din mall bara så den ej glider
 
TryBran skrev:
En lucka kostar ca en hundring. Det är ok.

Mats: Tror du inte hålet är djupare än 10 mm vanligen? Då borde väl det stål jag föreslog fungera? Sen i takt med att jag sänker måste väl lagret gå mot mitt nya hål?

Micke: har ingen pelarborr/borrstativ. Skulle gärna fräsa om det är möjligt då jag tror mer på mitt handhavande där en plan botten ger ett helt vinkelrätt hål samt bättre djupinställning.
Din plan fungerar i alla lägen, men du riskerar att förstöra mallen efter hand. Om luckan med hål i är tjockare än frässtålets skärlängd plus avståndet därifrån till en bit in på lagret har du stöd redan när du börjar. I annat fall kan du börja i mitten av hålet utan stöd, och så snart du gått ner några mm så har du stöd. Har för mig hålet är ungefär 13 mm djupt, men det ar ett tag sedan sist.

Jodå, du får stöd från ditt nya hål. Men du är nära en kant med din fräsplatta, och varje gång du vickar till gör du hålet lite större. Eftersom du inte använder en kopierring utan ett lager kommer varje sådan vickning att leda till att ditt lager följer ett bredare hål om det hinner till det djup du vickade till på. Du kommer att ha ett frässtål som skär i höjd med din mall, så du riskerar din mall "utvidgas".

Det finns många sätt. Eftersom du inte skall flytta din fräs utom mellan hålen kan du göra annorlunda. Skaffa en 35 mm fräs. Sätt den i fräsen och i hålet. Ställ in djupet efter hålet. Rotera fräsen för hand med sladden ur så du säkert har den centrerad i hålet. Ställ in sidanhållet på fräsen mot luckans långsida (sådant brukar följa med på alla fräsar, gissar du har en sådan). Såga till en brädlängd som räcker exakt från luckans kortsida till fräsens kant när den sitter i hålet (sidanslaget jobbar mot långsidan).

Ta ur fräsen, spänn fast träbiten på luckan du skall göra. Sätt fräsen med längdanhållet mot kanten och sidan mot träbiten, fräs till önskat djup. Flytta träbiten till motsatt kortsida, sätt fräsen mot träbiten, fräs till önskat djup. Ta nästa lucka, upprepa.

Detta är samma metod som jiggen jag länkade till, men gjord med en fräs och en träbit.

--- Mats ---
 
Redigerat:
TryBran skrev:
...
Micke: har ingen pelarborr/borrstativ. Skulle gärna fräsa om det är möjligt då jag tror mer på mitt handhavande där en plan botten ger ett helt vinkelrätt hål samt bättre djupinställning.
Sorry - läste dina förutsättningar lite slarvigt - såg rubriken "Jag har" och missade "inte" framför pelarborren.

Det jag upplevde med handborr och gamla luckan som mall var att djupet är oehört svårt att ha kontoll över med mindre än att borra typ 0.2mm i taget, mäta, borra osv
Det är förvånansvärt svårt att borra vinkelrätt när man passerat mallen - lättare då att mäta ut var hålet skall vara å strunta i mallen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.