Nja, gammal kulo har väl blymantel. Däremot är det järn (stål) i de rör man förr ofta drog både i och utanpå väggar.

Jag måste få vara motvals käring här: Att måla eller tapetsera över en kabel är en styggelse, tycker jag. De är snygga i sig, att försöka dölja dem under färg eller tapet brukar bara se fult ut.
 
Det fanns blymantel i EKKL som ersattes av EKLK som har aluminiummantel. Om det fanns kulo med blymantel så måste det ha varit föregångaren till EKR som funnits sedan 40-50 talet, om det har existerat. Det bästa med den riktiga kulon i plåt är att den gick att förlägga med snygga skarpa böjar med hjälp av kulotång. Jag har min kvar och är rädd om den eftersom den inte verkar gå att köpa längre.

Vi har nydragen kulo i vårt landställe som är byggt 1926 och jag skulle vilja fräsa in alla dosor och kabeldragningar för att slippa allt. Allra värst är de fyrkantiga kulodosorna i plast.

Visst är smaken delad men om nu kuloinstallationer är snygga så kan du ju dra kabel både kors och tvärs som utsmyckning i ditt vardagsrum.
 
Det är klart att man vill ha estetiska eldragningar. Men en aspekt i gamla hus, som vi diskuterar här, är ju att de överlever många generationer med eldragningar. Utanpåliggande dragningar är då ett sätt att underlätta omdragningar av el och samtidigt en markering att elen inte fanns från början i detta hus, att det faktiskt är en senare företeelse i hus äldre än 1910-20 tal.
 
Att utanpåliggande kabeldragning underlätta omdragningar håller jag inte med om. Ett typiskt exempel är att byta ut tjärtråd eller att komplettera med skyddsjord där det är mycket lättare att modernisera en infälld installation än en utanpåliggande.
 
Jag var tvungen att kolla upp kulokabelns historia. Franz Kuhlos patent från 1908 som finns översatt till flera språk beskriver egentligen på två saker: Dels att man viker en metallmantel runt ledarna och håller ihop denna metallmantel med en fals, dels att man använder en biledare på insidan av denna metallmantel för jordning.

Den engelska översättningen av patentet GB190813489 finns här
 
Redigerat:
Kulon har aldrig varit blymantlad, däremot förblyad järnplåt på tidiga modeller, sen förzinkat järn, ännu senare lackad aluminium. Isolering och fyllnad av gummi med olika kvalite, senare PVC.

För byggnadsvårdarna är det väl bara att försöka få en så sparsmakad och prydlig installation som möjligt och undvika de helt stilbrytande stora plastdosorna. Rejält med övermålning så hamnar man snart där man började, om man ser en gammal installation i utrymmen som inte målats eller målats om är även originalet ganska iögonenfallande.
 
Nu har jag tittat runt i huset lite mer, och kan konstatera att kulon i vissa rum ser ut att var överdragen med tunt papper (som också går över taklisten) precis som någon av er beskrivit, som sedan målats med samma färg som i taket. Alla rum på bottenvåningen förutom hall och kök har pappspända tak.

Blymantel eller ej, kan bara beskriva delar av den elledning som revs ut i hallen, två trådar i vit metall inneslutna i grå "massa" (gummi?) och sedan överdraget av vad i mina ögon ser ut som tunn blyplåt, hela ledningen mjuk och böjlig, i ändarna där trådarna sticker ut och är delade är de tvinnade med tyg (linne, vaxad?). Det jag tycker ser ut som blyplåt kan skäras sönder med kniv.

Hur gammal tror ni att en elledning av denna typ kan vara?
Vågar inte tänka på att större delen av huset kanske fortfarande har just denna el.

Vi har köpt runda porslinsdosor och vippbrytare + uttag i vit duroplast (bakelitliknande) för den nya kulodragningen. MYCKET snyggare än dito fyrkantiga i vit plast. Som nämnts har vi murade tegelväggar med gammal puts och att börja karva in ny el i väggarna är inte ett alternativ för oss.

På två ställen i hallen var elektrikern tvungen att göra nya hål i väggen och det blev inte två spår för kabel utan ett STORT hål där den gamla putsen mm bara smulades sönder.

Köket har el av senare datum vad jag kan bedöma, byggdes 1950, men det ska ju också rivas ut från golv till tak om ett par månader.I köket kommer också den mesta elen att gömmas så gott det går, förutom dragning till takbelysning och ner till strömbrytare.

Kan de pappspända taken i övriga rum räddas vid omdragning av el, eller kommer stora delar av taket dras med när den gamla ledningen som går i taket ska tas bort?

Tyvärr är det så att vi själva, av olika anledningar, inte klarar att nyspänna tak. Måste då hitta hantverkare till det också. Inte bara en pengafråga då utan också all stress över var hitta rätt man/kvinna för ett sånt jobb.

Vi som älskar gamla hus försöker göra det bästa utifrån de förutsättningar som finns, vill inte beklaga mig över synlig el, utan hade liksom trott attt det gick att få att se ut som i övriga rum. Naivt kanske, men vi lär oss och till nästa dragning kommer vi nog att försöka dra över kuloledningen med tunt tidningspapper och måla i samma färg som taklist och tak.

De pappspända taken oroar mig mer än kulon.
 
Den kabel du beskriver är oroande gammal och bör bytas ut. Försök att få en elektriker att inspektera och efterdra alla kopplingspunkter eftersom anslutna ledare i gamla kulodosor lätt kan glappa. Det är ett delikat jobb eftersom isoleringen på de tygomspunna gummiisolerade ledarna ramlar sönder så fort man rör vid dem och då finns ingen isolering kvar.
 
Hittills har inga av våra pappspända tak gått sönder då vi tagit ner gammal kuloledning och satt upp ny. Man måste vara försiktig men det går att göra. Vi blev också väldigt nöjda när vi klistrade över den nya kabeln med tidningpapper på de gamla papptaken och sen målade allt.
 
Textina skrev:
Nu har jag tittat runt i huset lite mer, och kan konstatera att kulon i vissa rum ser ut att var överdragen med tunt papper (som också går över taklisten) precis som någon av er beskrivit, som sedan målats med samma färg som i taket. Alla rum på bottenvåningen förutom hall och kök har pappspända tak.
---
Kan de pappspända taken i övriga rum räddas vid omdragning av el, eller kommer stora delar av taket dras med när den gamla ledningen som går i taket ska tas bort?
---
De pappspända taken oroar mig mer än kulon.
Klippte bort stora delar i ditt inlägg, det är detta jag vill svara på.

Våra tak är pappspända och dessutom strukturmålade. Vår elektriker sade att man antagligen hade kunnat ta bort ledningarna utan att förstöra pappen, men däremot skulle målarfärgen ha förstörts. Vad vi har gjort - eftersom vi har kunnat dra ledningar i golv och tak - är att ha bibehållit de gamla ledningarna intakta på ett par ställen. Men de är alltså obrukbara. På något ställe, där ledningen kapats, har vi dock fått komplettera med en lettiklammer.

Jag kan hålla med om att nya, utanpåliggande dragningar "lyser", men jag uppskattar också att det är utfört på ett mycket snyggt sätt. Men, vi har försökt gömma undan så mycket som det bara är möjligt bakom lister, i golven och i taket.
 
Jag håller med Konichiwa girl. Snyggt dragen kulo (som långt ifrån alla elektriker behärskar) stör inte även om nya kablar lyser mer än gamla. Vi kommer göra ungefär likadant som de gjort i sitt hus. En del måste bli synligt, generellt kan man säga att det som hänger ihop med takbelysningen i huset blir synlig kulo medans den ström som hör till vägguttag komer vi dra bakom listerna som ändå ska bytas. Vi hoppas kunna göra detta utan att fräsa spår i timmerväggarna som vi inte vill göra ingrepp i och istället bara fräsa i tretexen som sitter uppe. En del matningar kommer gå under de golv som vi tvingas ta upp i samband med annat.

Vi vill inte ha allt som synlig kulo eftersom det krävs mer el i ett hus idag än när strömmen drogs in och det blir alldeles för mycket kablar.

Det är också sant att målarfärgen skadas när man tar ner ledningarna i taket men i vårt första hus var taken så skadade och fläckade att vi ändå var tvungna att måla om. Nu är jag lite fundersam till hur vi ska göra här eftersom taken är i så bra skick och jag vill slippa måla om dem.

Hur menar du att ni har gjort Konichiwa girl? Att ni har kvar de gamla ledningarna förstår jag men hur har ni då dragit ut ny el till taklampan eller har ni struntat i takbelysning eller löst det på något annat sätt?
 
Vi har dragit kulo i vissa rum där vi bara renoverat ytskikten. I köket och andra rum där vi reglat upp har vi satt "gömd" el. Vi gjorde så att vi tapetserade först och satte Kulo sen. Har inte målat in eller gjort något för att dölja Kulon, det hör till ett gammalt hus. De flesta som kommer och besöker oss tycker det är ok.

Sen är det ju väldigt viktigt att snacka med hantverkarna INNAN något görs så de har klart för sig till 110% vad du vill ha. Det är faktiskt bättre att tjata tills de blir något irriterade än att "tro att de fattat" - "en gång ska väl räcka". Det sistnämnda hade iaf inte jag satsat mina pengar på ;)

Hoppas det blir bra, man kan vänja sig vid mycket och renovering av gamla hus ÄR ofta en balansgång mellan känsla och nya material som inte alltid kommer överrens som gamla hus och gamla material... :|
 
Jag tror att en mix är att föredra för precis som Sophie säger så kräver man ju fler uttag t ex idag. Om man döljer det mesta av elen men drar kulo till takbelysning, ner till strömbrytare och till ngt uttag i fönsterhöjd det ser fint ut tycker jag. Sedna om man fuskar lite med målarfog mellan kabel och lister/tak så ger det ju samma effekt som om man målat flertal gånger.
 
Sophie, det vi hade möjlighet att göra var att dra i rör på vinden och ner i takfästet/uttaget. Det ser alltså ut som om det är den gamla kabeln som matar takuttaget. Det är ju dock svårt att göra om man inte har möjlighet att dra elen ovanifrån.
 
förstår inte varför en del tycker utanpåliggande el är så fult? Att man har el i rör på moderna hus är helt i linje med husets ålder och där skulle det bara se fånigt ut med kulo på väggarna men har man ett äldre hus tycker jag man får ta hela paketet med att det är gammalt. Själv tycker jag det blir makalöst fult när man fräser in varenda mm ledningstråd och allt blir infällt.
Har man ett gammalt hus och det är vint och tak lutar, det knarrar i golv och det drar härochvar så ska det vara kulo som på sätt och vis gärna får sitta fult för det går knappast att göra det annorlunda, det var så det såg ut.
Ibland jagar man perfektheten så det nästan blir lite absurt. Man blir nästan lite rädd för synliga penseldrag och en del har säkert räknat ut matematiska modeller för att gera lister i tak också , allt för att det ska bli perfekt med dagens normer............
Näe slappna av och var nöjd med det lilla, när man har bott ett tag i ett hus man renoverat så tänker man inte ens på hur det ser ut och går man då fortfarande och tråkar sig själv för att det inte är perfekt så är det nog inte eldragningens fel.............

Sen ska kulo monteras med Letti klammer, det ger ett betydligt bättre intryck än de andra klammerna som används..........vad dom nu heter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.