Hej,

Jag ska sätta in två nya dörrar (nya dörren skiljer sig i mått från gamla, så det blir ändring resp nytt hål i väggen) och behöver ett vattenpass för ändamålet. Men jag vet inte vilket jag ska köpa..??

Har kollat på andra trådar men inte fått fram det jag undrar över:

- Ska jag köpa ett vanligt vattenpass eller ett laserpass? (har inte fattat hur laserpasset funkar)
- Vilken storlek på vattenpasset vill man ha? dörrbladet är ca 85 resp 110cm brett. Antar att man vill ha ett så långt som möjligt men det måste ju få plats.
- Vilken noggrannhet behöver man för att det ska bli bra?

Sen har jag ju inte hur mycket budget som helst (dörrarna blev dyra...) så priset spelar ju roll också

Några tips på vad jag ska kolla efter?

Mvh Anders
 
Låna ett Hultafors Libella med några olika skenor om du kan, kostar säkert 2-3000:- kanske mer
Annars ett Hultafors MST 150 kostar 1-1500:- + ett bra kortpass
 
Behöver jag flera olika längder alltså? typ ett 60-80cm för att lägga på tröskeln och ett 150cm för sidan där gångjärnen sitter?

Har tyvärr ingen att låna av så det blir till att köpa för min del...
 
S
vanligt vattenpass. laserpass hjälper dig inte mycke
ett 60 och ett 180
 
Vilken noggrannhet ska jag välja då? såg nåt med 1 mm/m och ett annat (dyrare såklart) med 0,5 mm/m
 
S
1mm/m räcker gott och väl
 
hum, kollar närmare på Hultafors Libella och jämför med CV60 vilket verkar vara budgetmodellen.. Vad betyder de olika värdena och vilken är den viktiga..?

Vad menar man med noggrannhet respektive tolerans?
Måste man lyfta passet 10mm (resp 2mm) för att bubblan ska åka från ena sidan till den andra, är det noggrannheten?
Och måste man lyfta passet 0,5 resp 0,25mm för att bubblan ska flytta på sig överhuvud taget, är det toleransen?

Ursäkta mina rookie frågor, men man vill ju veta.. :)

Här är värdena saxade från prisjakt:
CV60 (215kr):
Noggrannhet per meter: 10 mm
Libellens radie: 200
Tolerans: normalläge (ner): 0.75
Tolerans: normalläge (upp): 0.5

Libella (1110kr):
Noggrannhet per meter: 2 mm
Libellens radie: 1000
Tolerans: normalläge (ner): 0.75
Tolerans: normalläge (upp): 0.25
 
Hej!
Jag använde ett 60 och ett 180 när jag hade haft bort en dörrkarm i vårt hus. Båda var Hultafors HV, tyckte de funkade bra och inte allt för dyra.

EDIT: HV120 var det visst jag hade, inte 180.
 
Redigerat:
S
libella ska du inte köpa. dom klarar inte av att man råkar tappa den
köp ett hultafors.
 
Randulf skrev:
Hej!
Jag använde ett 60 och ett 180 när jag hade haft bort en dörrkarm i vårt hus. Båda var Hultafors HV, tyckte de funkade bra och inte allt för dyra.
ok tack för svaret! det verkar ju vara ok pris på dem

Här hittade jag lite info om hur noggrannhet och tolerans mäts, om det är nån annan som undrar samma sak:
http://www.hultafors.se/www/live/gemensam/iframe.aspx?TreeID=23784
 
Redigerat:
Hultafors mätstege på 180 cm är det bästa, som alternativ kan du ha ett Stanley Fatmax 180 som bör vara billigare, men inte fullt så bra, även om toleransen är densamma.
 
Det är väl Hultafors som gör Libella? :)

Hultafors mätstegen och libella kan man justera libellerna på om de tex råkat tappa det och det visar fel
Ska du bara sätta i en dörr och inte har bruk för vattenpass annars så köp ett billigare eller låna, ska du bygga nått köp ett dyrare Tycker jag
 
S
ursäkta då. men jag tror någon fatta vad jag mena
jo dom går att justera men det blir lätt att blåsorna går sönder.
 
Jag har bara haft ett hultafors 60cm till ytterdörren och dom 2 innerdörrarna.
Blev kanonbra.
 
S
nog duger det. men hur lång är dörr bladet?
det blir bättre med 180 än ett 60 pass
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.