Hejsan

Jag tänkte investera i en tak-slipmaskin, typ giraffe. Någon som testat Julas? Håller den måttet?
Eller ska man hellre investera i en Flex?

Tanken är att sälja den när vår renovering är klar, i alla fall om jag länger pengarna på en flex.

Mvh Thomas
 
Om du ändå kikar på flexen så tycker jag att du ska ta en titt på Festools Planex-slip. Den är jäkligt smutt. Tar inte stor plats när den är ihopfälld eftersom den byggs ihop av olika delar. Går att förlänga så att den blir riktigt lång, Dessutom är den otroligt effektiv, när flexen kör med 80 korn på pappret så använder festool 180 korn (ett finare papper). En annan grej är att pappren faktiskt är relativt billiga, inte helt vanligt när det kommer till festool :).
 
Hejsan

Jo festool är så klart ett alternativ, men jag hittade inga på beg-marknaden.
Billiga papper låter mysko... ;-) Men hur menar du att festool kör med 180 när flex kör med 80, det kan ju knappast bli samma avverkning med 180 som med ett 80 korn?
 
Det jag har hört ryktesvägen är att i Tyskland använder man hårdare spackel än vad vi använder här så Festool har anpassat efter det och har därmed högre avverkning på deras maskiner. Jag tror att det är det WoberT menar, att man får samma resultat med 180K i en Festool som 80K i en Flex.
 
Nja, samma resultat kan man ju aldrig få, eftersom ytan efter ett 80 papper är bra mycket grövre än efter ett 180 papper. Samma avverkning låter också smått otroligt, vad kan man göra, variera hastigheten och rörelsemönstret samt tryck och effekt. Med 180 papper ska man ju mala ner materialet i mindre bitar vilket borde kräva klart mer effekt för samma avverkning på samma tid, men maskinerna vad jag kan se är ganska likvärdiga i effekt. Jag får inte riktigt ihop det pusslet!?
 
Det man kan göra är att öka trycket (genom effektivare utsug). Rimligtvis borde det öka slitaget på pappret något men det beror nog mest på papperstypen och vad man slipar.
 
phl skrev:
Det man kan göra är att öka trycket (genom effektivare utsug). Rimligtvis borde det öka slitaget på pappret något men det beror nog mest på papperstypen och vad man slipar.
Jo, men om man gör det krävs det mer effekt för slipningen också, festools är på 550w och flex bägge varianter på 500 resp 700w.

Jag såg också att festool erbjuder korn 16 till 320 och flex 60 till 220 till deras respektive maskiner. Så jag har lite svårt att tro att det skulle vara någon skillnad så som beskrivits.
 
Men ingående effekt säger inget som helst om vad utgående effekt på sliprondellen är. Det beror på motorns verkningsgrad samt eventuella förluster i transmission. Flexen har exempelvis kraftöverföring via en vajer. Notera att jag bara spånar lite kring den fakta som presenteras.
 
Jo visst, men om det vore någon större skillnad i verkningsgrad så skulle det betyda att nån av dom bränner en massa effekt till ingen nytta och i praktiken inte är någe vidare på att bygga verktyg, och det har jag lite svårt att tro när det gäller festool och flex. ;-)
 
Köpte den där Jula-slipen för att slipa väggskarvar i huset, fungerade helt tillfredsställande och gick inte sönder, och blev "dammfritt" med inkopplad dammsugare...även om jag förutsätter att en flex eller märkesslip är mer ergonomisk, jämnare slipning osv....
Så, ja, den fungerar....för sitt pris.
Såg i nya Jula-katalogen att det finns en ny "Meec+"-slip som är snäppet dyrare, men som ska vara av bättre kvalitet...kan vara värt att kika på.
 
Forbo skrev:
Köpte den där Jula-slipen för att slipa väggskarvar i huset, fungerade helt tillfredsställande och gick inte sönder, och blev "dammfritt" med inkopplad dammsugare...även om jag förutsätter att en flex eller märkesslip är mer ergonomisk, jämnare slipning osv....
Så, ja, den fungerar....för sitt pris.
Såg i nya Jula-katalogen att det finns en ny "Meec+"-slip som är snäppet dyrare, men som ska vara av bättre kvalitet...kan vara värt att kika på.
Ok, tack för infon.

Jag såg meec-en också, men den är inte av giraff-typ.
Just nu är jag lite småsugen på festools variant, med sele. Har eventuellt en kontakt som kan hjälpa mig med en sådan till ett bra pris. Bör kunna gå att avyttra på blocket sen utan allt för stor förlust skulle jag tro. Det finns några flex på blocket, ett par av dom är sålda redan, och inga festool, så det verkar vara lite "säljarens marknad", och festool är ju eftertraktade grejer även begagnat har jag förstått.
 
thomasx skrev:
Ok, tack för infon.

Jag såg meec-en också, men den är inte av giraff-typ.
.
Jag är lite osäker på vad som menas med girafftyp, men den nya kan ju bli 220 cm lång. http://www.jula.se/tak-och-vaggslip-600-w-139882

Finns inte på bild på hemsidan, men den finns i nya katalogen som kom häromdagen.
 
Stefan Bengtsson skrev:
Jag är lite osäker på vad som menas med girafftyp, men den nya kan ju bli 220 cm lång. [länk]

Finns inte på bild på hemsidan, men den finns i nya katalogen som kom häromdagen.
Jaha, ja den hade jag missat, får kanske ta en titt på den.

Tack!
 
Någon som har något att säga om Julas Meec+ slip?

Behöver en slip imorgon så jag måste bestämma mig om ja ska köpa en Meec+ eller hur jag ska göra.
 
Kolla PM, jag skickade tidigare i veckan. Det är en slip av Giraffmodell...

// Pablo
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.