Har en nivå skillnad på ca 0,3 meter efter ena tomtsida mot väg. Sitter nu en söndervittrad stenmur mellan varje plint som staketet är fäst vid.Den har jag nu tänkt att byta när jag ska bygga om staketet. Har tittat lite på murblock, typ megawall/megastone men vet inte om det är den bästa lösningen då det inte behöver vara sån hög mur samt att jag vill försöka använda befintliga staketstolpar på plint. Går det att gjuta på något vettigt sätt och passa på att få staketstolparna ingjutna samtidigt? Det rör sig om ca 15m mur med en höjd på 0,3 m.

Tacksam för tips och råd!
 
harry73
30 cm är ju egentligen ingen höjdskillnad och kräver ingen jätte konstruktion.

En riktig billig lösning är att hitta gratis gamla plattor (30*30 eller 40*60) och stapla de på varandra och gör en stödmur av det (man behöver ingen cement för det). Och om du tycker det är snyggare kan man sätta (eller mura med cement) en rad med plattor på sin kant längs utsidan.

Antingen använder du befintliga plintarna eller så gör du en liten utsparning i stödmuret var du kan gjuta nya plintar.

Stödmuren kan du lägga direkt på marknivå men de nya plintarna borde sitta på samma djup som de befintliga är nu (eller försök förlänga befintliga plintar genom att gjuta på)
 
Tack för ett snabt svar.. Jag trodde heller inte att underarbetet bör vara så stort då den inte är så hög. Väljer jag att mura med murblock typ megawall så kan man ju göra en gjutning för staketstolpen direkt bakom blocket.
Idén du hade om att sätta plattor längs utsidan var oxå bra. Men tror du dom kommer at sita kvar med tanke på vinter, plogbilar, snöskottning etc. Och vad skulle jag använda för murbruk tror du isf.
 
harry73
Om en plogbil kör mot din stödmur har du ett problem, men det har du också om det är en murad stödmur. Betongplattor är så tung (dryg 5 kg/styck för 30*30 eller dryg 15 kg/styck för 40*60) så friktionen mellan plattorna borde hålla dom på plats (framför allt längre ner). Man kan lägga lite markduk bakom muren för att undvika att jord spolas ut mellan plattorna, och om man är rätt för tjäle kan man lägga lite makadam i en markduk bakom plattor (på trädgårdssidan) det fungerar då som dränering. Men gag tror inte det sista behövs.

Om den skulle gå sönder är det bara att ta bort några plattor och stapla dom på nytt
 
Körde med danska ihåliga betongstenar med knäckt yta på framkanten. Ser ut som dubbla stora "H" i profil uppifrån. Varva med armeringsjärn. Beställde färgad betong från Skanska som skulle matcha stenen och fyllde/vibrerade stödmuren. Till sist i med galvade stolpskor som fick hänga på tunna lister tvärs över tills betongen brunnit klart. Plogbilssäkert mm.
 
Vart kan man titta på dessa danska stenar (hemsida eller butik) och kom du ihåg pris? Låter också intressant.
 
Redigerat:
Har också RBR BB-10 muren. Det är inte så billig, har inte betongfyllt den utan bara limmat med PL400. Det kräver ett bra plant underlag då varje sten är stor.

Det billigaste är nog att gjuta en låg mur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.