Vi flyttar till vårt nya hus i oktober.
Det är ett hus från 70-talet med brun-svarta lister, dörrkarmar, fönster och dörr. Tycker det är så fult.

Vi vill måla allt detta vitt istället. Jag har fått rådet att det är bäst att göra det innan man tapetserar om.
Nu undrar jag:

1. Vilken behandling behövs på lister och dörrkarmar innan man kan börja måla? Är det målartvätt som gäller, eller är det slipning också?

2. Hur långt efter målartvätt kan man börja måla listerna?

3. Vid så mörka lister, krävs det mer än en omgång grundfärg och en omgång vit?

4. Vad för slags färg använder man?


Trappen är lackad svängd furutrapp nu. Jag vill vitmåla den, och mörk-betsa trappstegen.

5. Räcker det att ta målartvätt där jag ska vitmåla (som jag läst här) innan, utan att slipa? Och sen slipa trappstegen givetvis.

Angående ytterdörren. Jag vill ha den vit på insidan.
Vi ska måla om fasaden inom snar framtid, i beigt. Och sen ha själva nocken,ramarna runt fönstren och ytterdörr i en annan färg.
Därför känner jag att det är onödigt att måla om dörren på utsidan

6. Är det dumt att måla den vit på insidan och låta den vara brun-svart på utsidan?

Tacksam för svar. Är helt ny på detta, men vill gärna försöka göra lite själv då jag ändå är arbetslös just nu.


 
Klart det går att måla, men kolla först priser på redan vita lister och dörr foder det är inte så dyrt att byta ut för färg är också dyrt. Jag har nyss målat våran trapp vit och betsat stegen, jag tvättade bara med målartvätt och målade sen. Det finns målartvätt som man bara torkar av med utan att skölja, sn är det bara att börja måla :)
 
Vad gick det på Ruggis och hur lång tid tog det?

Jag vet inte riktigt vad målertvätt är, kan du förklar hur man gör?
 
Och hur många gånger målade du?

Vad använder man för slags färg?
 
Vi bor också i ett 70-talshus och vi har slängt alla gamla tak/golvlister, köpt nya allteftersom och målat vitt. Det blir sån skillnad! De brunbetsade dörrarna har vi också bytt ut till furudörrar som jag nu har målat vita. I taket har vi satt vitlaserad pärlspont och fönsterfodren har jag målat vita. DET var jobbigt men det blev SÅ bra! Till fönstren använde jag målartvätt, två lager häftgrund och två strykningar av vit inomhusfärg.

Den lackade furutrappen har jag målat vit också men behållt trappstegen i furu. Det jag målade vitt tvättade jag först med målartvätt och sen blev det en strykning grundfärg och två strykningar vattenbaserad inomhusfärg. Så här i efterhand skulle jag ha lagt ett lager häftgrund på ledstången till trappen för den verkar ha varit alltför fet eller nåt för där har färgen lossnat på ett ställe. Jag har tagit bort det lösa, putsat, höftgrundat och målat det stället så nu sitter färgen bra!
 
bra grejjor
 
totesos skrev:
Vad gick det på Ruggis och hur lång tid tog det?

Jag vet inte riktigt vad målertvätt är, kan du förklar hur man gör?


Jag har ingen bra prisuppgift då vi har renoverat hela huset både in och utvändigt på en gång så alla utgifter har sas gått i samma pott. Men vi bytte alla lister och fodr till färdigvitmålade ( Gå in på t ex Byggmax hemsida för prisuppgift) Sen satte viupp vitlasrad pärlspont i taket. Fönstrena målade jag tre ggr med fönsterfärg. Det vi inte snålade på är färgen det är stor skildnad och måla med ex Nordsjö el Alcro jämfört med billighetsfärgerna. Men det blir stor skillnad grannarna trodde inte att det var samma hus :cool:
 
totesos skrev:
Och hur många gånger målade du?

Vad använder man för slags färg?
Glömde ju målartvätten! Finns att köpa färdig i färghandeln, finns som inte behöver sköljas av bara att torka av med trasa el svamp. Den tar bort fett och smuts så ytan blir lite matt så att färgen fäster bättre. Lycka till det är absolut värt allt slit
 
Har precis gjort en liknande renovering som den som du beskriver. Mörkbetsade dörrkarmar målades vita. Samtliga dörrar i huset målades vita och trappan målades vid.

Vad det gäller dörrkarmarna så började vi med att målartvätta samtliga och sedan slipa ner dem något. Så här i efterhand så har vi konstaterat att slipningen nog inte var nödvändig. Vi målade sedan med en fästgrund och färdigströk med tre lager oljefärg. Anledningen till att fyra lager krävdes var att det annars lös igenom mörkt i träskarvarna där oljefärgen har en tendens att rinna ifrån lite. Med en vattenbaserad färg hade det kanske räckt med två färdigstrykningar.

Dörrarna tvättades och slipades lätt och målades med fästgrund + två lager oljefärg vilket räckte. Trappan tvättades, slipades ner lätt samt målades med en runda fästgrund och tre lager oljefärg. Resultatet blev kanon.

Du kan se arbetet här:
http://www.minhembio.com/Leito/69208/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.