Visst ska man ställa FTX-aggregatet på någon slags skiva (matta) för att slippa att ljud fortplantar sig ner i huset, maskinen ska stå på en kallvind, vad är det för skiva (matta)?
Norrl...
 
Antar att du skall ha ditt aggregat stående mellan takstolarna på vinden.
Tänk då på att sätta stabila bräder mellan takstolarna och sedan en skiva ovan på det.
Blir annars risk att konstruktionen fungerar som en förstärkare för ljudet.
Aggregatet skall alltså stå så "stabilt" som möjligt Hoppas du förstår vad jag menar). :)
 
I handboken till vårt stod det 100mm bergullsskiva under.
 
"I handboken till vårt stod det 100mm bergullsskiva under."

Det läste dock inte installatören och jag hade inte fått handboken. Dock lade jag in en 20 mm hårdbergullsskiva under. Ändå tycker jag fortfarande att den brummar för mycket. Inte fläktarna, utan den roterande värmeväxlaren. hörs mest då det är tyst i huset och man står rakt under.

Vore det skäl att, i sommar, skotta undan lösullen och sedan lägga en skiva lamellträ underst, mot takstolarna, sedan 50-100mm hård bergull och sedan en ny skiva som burken står på? Skivan blir sedan botten i en lådda med lock så man slipper få den full med blåsull då man byter filter (har för närvarande en ram med lock för det ändamålet). Vad säer den samlade expertisen?
 
Jag har ett "fast" golv av spånskivor på vinden, kan jag läggan skivan (mineralull, bergull) direkt på det.
Norrl...
 
Varför inte. Kolla annars med de som säljer specialmatta för ljuddämpning vad de rekommenderar (det tänker jag göra i vår)

En annan sak som du måste se till om det är en kallvind är att isolera kring FTXen och kring alla rör. Skall du blåsa lösull så bygger du en låda runt som du kan öppna för filterbyte etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.