Vi ska titta på ett hus som är för litet, men om man inreder garaget 33 m2 som allrum, tvättstuga och klädkammare skulle det fungera. Huset är ett kedjehus som ligger på en hörna med möjlighet att göra garage/dubbelgarage vid sidan av befintligt garage, så utrymme till förvaring blir det ändå.

Men var ska man början när man funderar över detta projekt? Följande behöver göras:

Garaget måste isoleras i väggar/tak/golv. Det är byggt i sten så stommen är bra. Golvet måste såklart reglas upp.

Planlösningen måste ner på papper, hur gör man ritningar? Fixa själv eller hyra in arkitekt? Hur ska fönster placeras? Kanske bra med ett proffs som hjälper till. :)

Värmekälla? Det är fjärrvärme/golvvärme i huset. Vet ej om denna kan dras in i garaget.

Och så det värsta - tvättstugan måste flyttas. Hur gör man det?

Vi vill ha koll på vad som ska göras men behöver hyra in duktigt folk som gör jobbet (så att det blir gjort, vi har tre barn och jobbar heltid båda). Helst skulle vi vilja få det gjort innan vi flyttar in. Hur lång tid kan dessa förändringar ta att fixa? Går det ens att räkna på kostnaden?

Tacksam för alla tips!!
 
Börja med att kolla med kommunen att ni får bygglov.
 
byggankan skrev:
Börja med att kolla med kommunen att ni får bygglov.
Menar du bygglovet för det nya garaget, eller att man behöver bygglov även för att inreda det bef garaget till boyta?
 
Båda 2. Men framförallt för att inreda det gamla till boyta.
 
byggankan skrev:
Båda 2. Men framförallt för att inreda det gamla till boyta.
Huset ligger i ett område med flera likadana och många har gjort dessa förändringar redan, så rent principiellt tror jag inte det är problem m bygglov. Definitivt bygglov får sökas först när man äger ett hus.

Det blivande garaget finns redan i form av en carport. Att göra om till garage kräver ingen ytterligare markyta så också detta bygglov bör beviljas.

Någon som kan tänka sig svara på mina frågor? :)
 
Precis som det har sagts ovan så börja med att prata med byggnadskontoret eller vad det heter i just din kommun.
Både för att få rätt på om du får göra de ombygganader du vill och för att få rätt på vad de kräver i form av underlag för ett bygglov.

Jag har varit med om att lämna in en enkel skiss på rutat papper som godtogs som lovritning även om kraven på pappret var betydligt högre
 
lena_l skrev:
Definitivt bygglov får sökas först när man äger ett hus.
Nej, bygglov kan du söka och få utan att äga fastigheten.

Att garaget finns innebär inte att du får göra om användningen till boyta! Som övriga sagt, prata med kommunen!
 
Inga problem med bygglov enligt kommunen! Det blir formellt bara fasadförändringar. Någon som har lust att svara på mina frågor? Bör vi anlita en arkitekt för att få ordentliga ritningar? Värmekälla? Tvättstugeflytten??
 
Jag (ändra användning garage + uterum +carport) ritade själv i Visio. Man kan utgå från dem ritningar som kommunen redan har(du kan få dem digital utan kostnad).
Använd arkitekt om du har svara val eller beräkningar (eller om du har mycket pengar ;-) ) !
Ta en offet för VVS (tvättstuga + anslutning till fjärrvärme).
 
Har du bra grannar kanske dom har ritningar från sina ombyggnader.
I vår gata får vi bygga om carporten till "hobbyrum" det ska tydligen finnas någon skillnad i detta. Ingen har dock flyttat tvättstuga dit. Sådant går naturligtvis men lite dyrare.

Personligen hade jag anlitat arkitekt. Om du inte plankar någon annans ritning. :)
Har själv exempel på "hemmaritat" och "arkitektritat" i gatan och det är skillnad vad det gäller dörrplaceringar, fönster osv.
Små saker som gör stor skillnad för det estetiska.

Du bör också ha en "ny" uppställningsplats för din bil. Då detta (i hbg) krävs i villaområde.

Pris? Räkna som för nybygge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.