Hej!

Har precis köpt hus med nybyggt garage. Det är ett varmgarage med rejäl golvbrunn med oljeavskiljare.

Jag tänker använda garaget till att tvätta bilen i samt att skruva med veteranbilar.

Problemet är att avloppet går ut i diket, på måndag kommer en grävare för att gräva ned vattenslangen till garaget. Tänkte be honom att samtidigt gräva en rejäl grop för att göra en stenkista till avloppet från garaget.

Hur ska en stenkista se ut? Djup? Bredd? Ska man täcka den med jord/gräs efteråt?
 
Du råkar inte ha din avloppsledning i närheten att ansluta till istället? Om du inte har verkstad borde det inte vara nått problem för kommunen att du kopplar på garaget till vanliga avloppet (så har jag gjort).
 
Njae, vet faktiskt inte. Tror inte det.

Vad kostade det att koppla in sig på kommunens avloppsnät?

Har funderat lite på kistan: Ca. 1*1m (mindre om det går), 1.5m djup, tvättat singel, lägga någon typ av väv över och sedan täcka med jord & gräs.

Avloppsröret mynnar ut i diket nu, hur långt ned i kistan kan man tänkas dra det? 0.5m?
 
Storleken på kistan beror på markförhållandena. Själv gör jag en stenkista just nu, på 8kbm. Det är för drän/dagvatten.
I ditt fall blir det ju inte så stora vattenmängder så det kan säker räcka med ett par kubik...
Kan vara vettigt med inlopp där du nämner. Tänk även på att du ska ha ett bräddavlopp ca. 1 dm från botten där vatten som ej infiltreras ska kunna rinna ut.
Klä in hela kistan med geotextil och full med makadam ex. 16/32. Du behöver inte använda tvättad makadam!
Det är bra om du kan lägga kistan ca 1 m under jord med tanke på ev. tjäle...
 
Hmm... ni får ursäkta om jag inte förstår allting, är ganska grön på dethär.

Inlopp? Menar du typ inspektionsöppning ovanifrån? Eller att dra ned avloppsslangen 0.5-1m under markytan just ovanför kistan?

Bräddavlopp? Ifall det blir överfyllt? Isf. kan man dra en slangstump från toppen av kistan till diket?

nytt recept: jag gräver ca. 1.5*1.5m ned till ca. 2m djup. Klär in "väggar"+"botten" med geotextil. Fyller med 2 m2 makadam. Drar fram avloppsröret och låter det sluta mitt i kistan. Lägger även bräddavlopp på samma nivå. lägger ett lock av geotextil Fyller igen med jord och sår gräs. Klart?

Mvh/Håkan
 
Det är gratis att koppla in sig på kommunens avlopp innanför tomtgräns. I alla fall i Umeå.
Det enda de vill göra är en inspektion innan du gräver igen. Den var också gratis.

Det tillkommer förstås priset för grävning och kopplingar.

Ligger din avloppsledning i närheten är det en enkel lösning.
 
Utan att veta men måste man inte ha oljeavskiljare om man har avlopp från garage kopplat till kommunen?! Har diskuterats i tidigare trådar här på forumet i alla fall...
 
swehjo skrev:
Utan att veta men måste man inte ha oljeavskiljare om man har avlopp från garage kopplat till kommunen?! Har diskuterats i tidigare trådar här på forumet i alla fall...
Läs inlägg nr 1 igen ;)
 
swehjo skrev:
Utan att veta men måste man inte ha oljeavskiljare om man har avlopp från garage kopplat till kommunen?! Har diskuterats i tidigare trådar här på forumet i alla fall...
Nej, det är inte ett måste. Kanske kan det skilja från kommun till kommun, men ett "normalgarage" är inte några problem.
 
Ubbe skrev:
Läs inlägg nr 1 igen ;)

Ooops :-X

;)
 
Hakke skrev:
Hmm... ni får ursäkta om jag inte förstår allting, är ganska grön på dethär.

Inlopp? Menar du typ inspektionsöppning ovanifrån? Eller att dra ned avloppsslangen 0.5-1m under markytan just ovanför kistan?

Bräddavlopp? Ifall det blir överfyllt? Isf. kan man dra en slangstump från toppen av kistan till diket?

nytt recept: jag gräver ca. 1.5*1.5m ned till ca. 2m djup. Klär in "väggar"+"botten" med geotextil. Fyller med  2 m2 makadam. Drar fram avloppsröret och låter det sluta mitt i kistan. Lägger även bräddavlopp på samma nivå. lägger ett lock av geotextil Fyller igen med jord och sår gräs. Klart?

Mvh/Håkan
Inlopp är vattnet in i kistan!! Bräddavloppet ska du inte lägga för högt. Blir det för mycket vatten i kistan, som ej infiltreras, så kan det tryckas tebax vatten ut i din brunn. Jag hade lagt det under inlopp...
Annars verkar det ok!

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.