Vi har varit å tittat på ett hus som vi är väldigt intresserade av. En hake är dock att det verkar vara ganska högt radonvärde.
1994 uppmättes 410 bq, men mäklaren menar att det inte är en relevant siffra då mätningen är så gammal.

Jag skulle antingen vilja göra en korttidsmätning eller skriva in en klausul i kontraktet och göra en långtidsmätning. Problemet är väl att man inte kan/ska mäta nu när det börjar bli varmare ute? En långtidsmätning är väl typ 3 månader?

Någon som har erfarenhet av liknande situationer eller tips på hur jag ska göra?
 
Radongashalten varierar ofta med året och högsta värden brukar vara under den så kallade elda-säsongen. Därav att långtidsmätningarna ska ske inom denna. Ett sätt är att plocka dit en radonkonsult som med en gammastrålningsmätare och en korttidslogger kan få ett ungefärligt resultat över dagsnivån. Detta är dock ingen utfästelse på vad ett långtidsresultat kommer bli men det ger en uppfattning om källan samt var på skalan du ligger. En modern datalogger idag ligger på runt 5000 kr och alla seriösa firmor kör sådana och brukar kunna få exakta resultat snabbt.

Ett annat sätt är givetvis att köpa kåken, skriva in i kontraktet att säljaren bekostar en sanering om värdet visar mer än xxx under yyy tidsperiod. En långtidsmätning ska givetvis ske under rätt period men inget hindrar att man när som helst under året skaffar ett gäng dosor och sätter upp och sedan skickar för analys. Likaså är det inget som hindrar att ni som köpare villkorar något annat än nuvarande gränsvärde på 200bq för att ha lite marginal då mätningen inte sker under normal långtidsmätningsperiod.

MYCKET viktigt att allt sådant skrivs in i kontraktet dock!

Min fulla rekommendation är dock att lösa alla oklara saker innan kontraktsskrivande och lösa det genom att antingen säljaren åtgärdar på säljarens bekostnad innan tillträde eller att köpesumman justeras enligt en saneringsoffert (under förutsättning att en sanering behövs). Det är alltid tråkigt att hamna i ett läge där ett tillträde har skett, säljaren ska bekosta något flera månader senare och det är potential för konflikter mm
 
Viktigast är att ta reda på källan, är det markradon eller från byggnadsmaterialet? eller rent av båda? Vet man det så kan man sen få en offert på vad det kostar att sanera som kommer rätt nära den faktiska kostnaden.
Vi bor i ett radonsanerat hus, har FTX vilket ger ett väldigt bra inomhusklimat men förstås kostar lite mer i uppvärmning.

Och precis som myrstack skriver, se till att allt är reglerat i köpeavtalet så alla är överens om vad som gäller.

Vad gäller det gamla värdet så är det relevant om inga förändringar gjorts som kan påverka det, åldern i sig är knappast en sån förändring så lita inte på mäklaren i det fallet.
 
Men kan jag verkligen skriva in en klausul i kontraktet om mätningen inte kan ske förrens nästa vinter..?
Är det inte mest aktuellt med en korttidsmätning i detta fall?

Har ni ett hum om vad det kan kosta att åtgärda detta? 10 tusen? 50 tusen? Huset är byggt -77, platta på mark, 1 1/2 plan.
 
http://www.byggahus.se/forum/ventilation/147892-installation-av-ftx-pga-av-radon.html

Här har Du en länk till en tråd om FTX, det var den första jag hitta när jag sökte som redovisade några offerter även om den sen "spårar ur" till att handla om olika typer av fläktaggregat.
Markradon och radonsugar vet jag inget alls om men det borde gå att hitta såna trådar också om Du söker i forumdelen "Ventilation"
 
Värdet från -94 är relevant, det är med största sannolikhet ett mer exakt värde än vad du kan få fram genom en kortidsmätning idag.

Förutsätt att någon åtgärd måste göras och justera priset på huset efter det.

Varianter som bygger på att säljaren skall ersätta långt senare osv. Är dömda att misslyckas. Även om du har ett avtal som föreskriver att säljaren skall betala åtgärder om kanske ett år, så kan det då bli konflikt om hur stora kostnader som skall ersättas, det finns inget entydigt svar på vad kostnaden är.
 
Redigerat:
Efter mätningen -94 har fjärrvärme installerats istället för direktel, dessutom sitter det en luftvärmepump i huset. Kan dessa saker påverka radonhalten på ett positivt sätt, alltså minskat?
 
Ingen av dessa åtgärder påverkar direkt luftomsättningen så det är otroligt att de påverkat värdena mycket åt något håll
 
Ska Du ventilera bort radongas inne i huset som kommer från blåbetong etc så måste Du har en FTX så att Du byter luften mekaniskt dvs blåser in luft i några rum och suger ut den ur andra.
Fjärrvärmen påverkar inte detta nåt alls, luftvärmepumpen kan möjligen ha nån lite mer påverkan jmf med ingen alls men inte så att det gör nån skillnad på mätvärden tror jag. Pumpen suger ju inte ut nån luft så nåt utbyte sker inte av den.
 
Jan-Å skrev:
Ska Du ventilera bort radongas inne i huset som kommer från blåbetong etc så måste Du har en FTX så att Du byter luften mekaniskt dvs blåser in luft i några rum och suger ut den ur andra.
Fjärrvärmen påverkar inte detta nåt alls, luftvärmepumpen kan möjligen ha nån lite mer påverkan jmf med ingen alls men inte så att det gör nån skillnad på mätvärden tror jag. Pumpen suger ju inte ut nån luft så nåt utbyte sker inte av den.
Är ett FTX-system den enda lösningen om det kommer från blåbetong eller finns det andra alternativ då?
Vad kan en sådan ventilation kosta att installera i ett 1 1/2 plans hus på 148 kvm, mellan tummen å pekfingret?
 
myrstack skrev:
Radongashalten varierar ofta med året och högsta värden brukar vara under den så kallade elda-säsongen. Därav att långtidsmätningarna ska ske inom denna.
Det är väl inte radongashalten som varierar utan det faktum att man håller dörrarna stängda som gör mätningen mer intressant på vintern.
moestberg skrev:
Är ett FTX-system den enda lösningen om det kommer från blåbetong eller finns det andra alternativ då?
Vad kan en sådan ventilation kosta att installera i ett 1 1/2 plans hus på 148 kvm, mellan tummen å pekfingret?
En radonsug kostar i runda slänga 30.000 kr, ett FTX-system 100.000 - 150.000 kr

De som har installerat kan säkert ge ett mer exakt svar. Såvitt jag vet så finns det firmor som garanterar att man kommer under gränsvärdet, i alla fall med markradon. Jag vet även ett hus där man hade 1.800 Bq där man kom under gränsvärdet med 4 sugar.
 
Nanny Fine
"En radonsug kostar i runda slänga 30.000 kr, ett FTX-system 100.000 - 150.000 kr"


Vi installerade FTX i vårt hus, hade 350 bq i årsmedelvärde. Kostade 69 500. Vi sökte radonbidrag och fick maxbeloppet 15 000 kr. Sedan sökte vi ROT och fick tillbaka ytterligare 7 500 kr. Summa summarum för vår nya ventilation: 47 000kr och godkända radonvärden + underbart fräsch inomhusluft!
 
Nanny Fine skrev:
"En radonsug kostar i runda slänga 30.000 kr, ett FTX-system 100.000 - 150.000 kr"


Vi installerade FTX i vårt hus, hade 350 bq i årsmedelvärde. Kostade 69 500. Vi sökte radonbidrag och fick maxbeloppet 15 000 kr. Sedan sökte vi ROT och fick tillbaka ytterligare 7 500 kr. Summa summarum för vår nya ventilation: 47 000kr och godkända radonvärden + underbart fräsch inomhusluft!
Det var överraskande billigt för en FTX, tidigare prisuppgifter i dom trådar som varit på forumet har landat på dom summor Nyfniken skriver.
Har priserna på FTX sjunkit? lr varför vart Ert så billigt i förhållande till tidigare uppgifter?
 
Har sett ett antal FTX-installationer som på senare tid som hamnat på 50-100.000 så visst går det att få en billig installation. Detta i storstadsregioner där priserna brukar ligga högt. I detta fallet vet vi ju inte så mycket om trådskrivarens källa till radon heller eller hur huskonstruktionen ser ut så allt blir en spekulation. 1 1/2 plans hus på 148 kvm är kanske specifikt ur ett visst perspektiv men när konstruktören ska börja lista ut en smart installation och montören sliter sitt hår samtidigt som pengarna rinner iväg så är det inte tillräckligt med info för att ge en kostnad.

Likaså är det ju faktiskt möjligt att TS väljer att bara installera mekanisk frånluft om det är självdrag idag och kommer ner mot acceptabla värden med detta. Eller om det är markradon det är frågan om och det är bra förhållanden för en sugpunkt under grunden. Jag förstår att TS vill ha svar men utan information blir det lätt "absolut fel" snarare än "ungefärligt rätt". Vill TS ha svar så är det att ta dit en firma som gäller.
 
Det verkar vara blåbetong i huset, men jag ska kolla upp det en gång till.
Mekanisk frånluft är det nu.

Jo, jag förstår att jag måste ta dit en firma för att få ett pris, men nu har man ju fått en liten aning var det kan hamna iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.