Vi har ett gammalt timmerhus från 1895 där uppevåningen har kvar det mesta av gamla lister och drickamålade dörrar men vissa väggar har tretex och gamla lister.
Kan dom ha lossat listerna för att montera skivorna ? resten av huset "saboterades"
på 60-talet med bla "fina släta lister" sänkt tak från 2,90 till 2,50 och annat.
Så det verkar konstigt att inte alla lister fick gå genom kaminen.
Fanns Tretex 1895 - knappt troligt - eller?
 
Jag tror att den kom under samma tid som masoniten.
I vårt hus satt masonit på alla väggar, dörrar och i tak förutom i ett rum. Där hade man satt tretex i taket och på väggarna. Det verkar som om det gjordes vid samma tidpunt - under 40-talet.
 
Peter - Emma skrev:
Fanns Tretex 1895 - knappt troligt  - eller?
Jag har sett ett gammal reklamblad för trätex ( faktisk här på forum :)) och det var en nyhet på 1930-talet ( om jag minns rätt). Man använde dessa skivor för att isolera ytterväggar i dragiga hus. Den satte man inte så ofta på innerväggar för det var säkert en dyr "lyx" när det kom på marknaden.
gaia
 
Hej!

Vårt hus från 1938 har Trätex på alla väggar utom i hallen och förrådet där det är masonit och i badrummet där det är putsat. Det är ett Småa "egahem". Så vid den tiden var Trätex i alla fall ett material som inte var lyxigt och dyrt.

/pinebar
 
Det heter till och med Treetex
Här ett utdrag ur en bok om man vill gräva ned sig i ämnet

Våttillverkade skivor i Norden 1929 - 2004- Redaktör Ernst L. Back. Byggtjänst Förlag Stockholm 2004: ISBN 91-73333-050-7

Ur baksidestexten:

Våttillverkade fiberskivor såsom Masonite, Treetex m fl varumärken har över en generation varit ett lättillgängligt material för att bygga och inreda bostäder. Under några årtionden var -masonit- som det kallades i folkmun, det dominerande väggbildande materialet i Norden med sin släta, lättmålade och lättstädade yta, som var väl anpassad till den rådande funkisstilen. Därmed har våttillverkade fiberskivor blivit ett kulturarv i 1900-taltes nordiska bostäder.
 
m a o uppskattade skivor när de gjorde sitt intåg inom byggsektorn. Kan inte påminna mig att där fannas några nackdelar med treetexen, mer än att de var känsliga mot fukt (liksom dagens gipsskivor) och att de ville böja sig. Men detta var kanske mest på hus med lertegelväggar, då de spikades direkt på tegeln (insidan) lertegeln var ofta fuktig, vilket bidrog till att det blev krokigt med tiden. Men ett bra isolermaterial var treetexen.
En annan produkt under samma tid (Eterniten) var också ett lika omtyckt material.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.