Immobil skrev:
...och att växthuset är alldeles för litet. :wow:
Hehe.. Exakt !!
Mitt en väl litta mer än 3*3 meter och jag har inte hunnit använda det "på riktigt" än och jag vill redan ha ett större :)
(måste kolla måtten på mitt)
 
Tack.
Jag läste den infon men vad jag förstår så byter man inte gödsel förrän nästa år då man har nya plantor, stämmer det?
Vad tror ni om lutande fönster ovanför en "varmbänk", för att slippa ha den så djup?
 
Hm, är inte riktigt med på vad du menar? Menar du ett extra fönster ovanför själva bänken? Du har ju redan ett fönster på bänken, det sätter man med lite lutning så att dels solens strålar når bättre samt att det är lättare för vattnet att rinna av efter regn.
När sommaren väl har kommit igång så kan man plocka av fönstret och låta växten växa upp i det fria.
Gödseln bryts ju ner så den lägger man på ny nästa år. Annars får man ju ta upp plantorna, förvara dem någon annanstans medan den nya gödseln brinner och sen plantera tillbaka dem = näää....
 
Ett fönster sätter man med gångjärn också så kan man justera värmen i drivbänken och då blir det enkelt att fälla upp det när vill vattna..

Storleken hade jag nog gjort som 2-3 pallkragar ovanpå varran.. tror jag hade blivit lagom.. Perfekt till tomater, morötter, jordgubbar och lite sånt kul..

Som dessa ungefär:
5on8zow4o5nce8l1blt8hpb3phz5ift
 
Redigerat:
Nej jag menade endast ett lutande fönster istället för det liggande fönstret, borde ge mer plats till plantan att växa på höjden.
ÖHH gödslen är väl underst och går väl inte att byta utan att lyfta plantorna?
Eller går det bara att blanda i ny gödsel?
Så =nääää blir = joooo
 
AnneFi
Benny_o_Lina skrev:
Hahahaha.. Kul att du gillar tråden :)
Fördelen med att börja i liten skala är ju att man kommer på ganska så snabbt om det är ett intresse..
Jag vet redan att jag har intresse, har fyra pallkragar. en med jordgubbar och i de andra tre brukar jag ha lök, brytbönor och lite sallad.
jag vill odla tomater :)
 
Abe - vad skall du odla som är så högt då? När plantan växt till sig så att den tar i fönstret är det ju bara att öppna fönstret? Om du inte har ett stängt utrymme kommer ju värmen att försvinna och då är det ju ingen mening med att göra en varmbänk...
Mina kallbänkar ser ut som bilden som Benny o Lina visade fast mina är inte så fint målade. :blushing:

Angående att byta gödsel; det finns ju inget behov av det om du inte odlar något som är oerhört näringskrävande. När plantorna växt så kommer ju deras rötter ner till det goa gödsellagret och kan ta till sig allt där. Skulle de äta slut så är det ju bara att fylla på mer gödsel ovanifrån.

AnneFi - jag vet hur det är. Har odlingslådor och provisoriskt byggda växthus lite överallt, skulle verkligen behöva ett stort växthus! Hade varit toppen om det stod ett färdigt på plats i morgon, ett med murad grund, vita fönster och stora fina odlingsbäddar. Åhh....
Så mycket att odla och så lite plats! Och tid!
 
abe skrev:
Nej jag menade endast ett lutande fönster istället för det liggande fönstret, borde ge mer plats till plantan att växa på höjden.
ÖHH gödslen är väl underst och går väl inte att byta utan att lyfta plantorna?
Eller går det bara att blanda i ny gödsel?
Så =nääää blir = joooo
Hänger nog inte riktigt med på hur du menar med ett lutande förnster isåfall?
Ska du inte ha jord i någon form av låda eller ska du bara ställa en planta i kruka bakom ett fönster?

AnneFi skrev:
Jag vet redan att jag har intresse, har fyra pallkragar. en med jordgubbar och i de andra tre brukar jag ha lök, brytbönor och lite sallad.
jag vill odla tomater :)
Pallkragar ska jag också fixa till snart :)
 
AnneFi
Jag hade en sån jäkla tur med pallkragarna.
Företaget som jag jobbar på skulle slänga så jag har fyra som är två högt, min mamma fick fyra och moster fick två :) gratis är bäst.

Ringde min kära mamma innan. Hon hade sex gamla fönster hemma och sambon som är murare har lovat att mura upp en grund till mig :) det blir bara ett litet för nu. Men det blir fint! (hoppas jag)
Tyvärr måste jag skrapa och måla, men det får gå.
 
AnneFi skrev:
Jag hade en sån jäkla tur med pallkragarna.
Företaget som jag jobbar på skulle slänga så jag har fyra som är två högt, min mamma fick fyra och moster fick två :) gratis är bäst.

Ringde min kära mamma innan. Hon hade sex gamla fönster hemma och sambon som är murare har lovat att mura upp en grund till mig :) det blir bara ett litet för nu. Men det blir fint! (hoppas jag)
Tyvärr måste jag skrapa och måla, men det får gå.
Bara o sätta igång.. Osse får de ju bli en liten projekttråd också..
Borde passa fint i växthusavdelningen här ju.. :)
 
Så här blev odlingslådorna. De är 40 cm höga, av vanliga obehandlade plankor som jag målade med heltäckande fasadfärg. Inuti sitter frigolit och byggplast.

Har inte fyllt dem med jord ännu, golvet ska inte läggas förrän nästa vecka så jag fick lite mer tid på mig.

Tack för all hjälp att bygga lådorna!
 
  • odlingslador.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Glöm inte att göra hål i botten.
 
Just det, de är helt öppna i botten och vi ska luckra upp jorden under och banka ner dem en bit så att de ligger under golvet vi lägger. Glömde skriva det och det syns inte på bilden.
 
S
visst ska du fixa jorden i resten av huset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.