Hej!
Vi har tänkt att ha vit puts och svart tegeltak, över entrén blir det dock svart plåt. Balkongräckena blir svart smide. Det är ett sluttningshus.

VAD ska vi ha för dörrfärg? Är vitt det enda rätta?

Och är verkligen vita stuprör det som gäller? Eller silver eller svarta??

Huset för övrigt blir lite postmodernt, ganska stramt och elegant (men inte "nyfunkis" med pulpettak). Inga spröjs, men stora och många fönster.

Tack på förhand! :)
 
Visst kan man tänka sig en svart, gärna lite dekorerad, dörr.
Och stuprännorna hade jag nog valt svarta.
Inte minst av skälet att de vita blir smutsiga väldigt lätt..
 
Jag kan säga vad jag har.. vi har vit puts och svart tak och svarta stuprännor och vita fönster och en röd dörr  [smiley=cool.gif] vi är huset med den "röda" dörren [smiley=tekst-toppie.gif]

Edit: sen tycker jag att silver är snyggt,men då skall man nog ha grått tak och alufönsterbläck o så..
 
Röd dörr är mycket fint och välkomnande, det har vi faktiskt idag! Men då har vi ljus, ljus vaniljfärg på huset och "gråa" foder. Har du bild på ert hus?

Håller med om att alu-rör kanske mer hör ihop med silverfärgat tak. Tyvärr måste jag säga, då det verkar mycket praktiskt och är snyggt.

Vad gäller stuprännorna vill jag nog helst att de INTE blir accentuerade, utan att de smälter in. Dörren får däremot gärna säga "hej!"  :)

Svart dörr har jag faktiskt tänkt mycket på, är det någon som har det? Eller har någon bild?

Jag har redan valt dörrtyp Doorias Merit med ett smalt fönster i mitten som går uppifrån och ända ned. Stilrent, tycker vi.

 
lbg skrev:
Hej!
Vi har tänkt att ha vit puts och svart tegeltak, över entrén blir det dock svart plåt. Balkongräckena blir svart smide. Det är ett sluttningshus.

VAD ska vi ha för dörrfärg? Är vitt det enda rätta?

Och är verkligen vita stuprör det som gäller? Eller silver eller svarta??

Huset för övrigt blir lite postmodernt, ganska stramt och elegant (men inte "nyfunkis" med pulpettak). Inga spröjs, men stora och många fönster.

Tack på förhand!  :)
Hmmmm...., har personligen svårt att tänka mig vita stuprör till svart tegel+ svart bandplåt :-/, du behöver ju hängrännor som ansluter till stuprören samt vindskiveplåtar osv. ska dessa isf. också var vita tillsammans med de svarta takbeläggningarna, låter dessvärre inte så jättesnyggt i mina ögon.

Jag skulle personligen satsa på helheten i svart när du nu ändå valt svarta tak, alternativt växla takfärg och gå på aluzinknyansen och då isf. med naturlighet följa upp det med plåtarbeten i samma nyans.

Ang. dörrfärgen så är rött fint, personligen skulle jag dock satsa på något lite mer 'ovanligt', vad tror du om en ganska mörk grön nyans på ytterdörr som orkar ta igen 'mörkheten' i det svarta på ett väldigt snyggt och elegant sätt, men ändå ge en klar kontrast -ursnyggt!!

MVH//Christina.
 
Tack för tips och råd, byggimpert! Ja, du har onekligen rätt, svarta hängrännor måste det ju bli eftersom taket är svart. Som konsekvens även svarta stuprör... Hmmm Det där med silverfärgat rakt igenom tål verkligen att tänkas på. Jag föredrar svart tak, men silverfärgade stuprör... hmmm... Hur göra?

Det där med dörren, du verkar precis ha förstått min önskan om stramhet kombinerat med elegans. Jag har funderat lite och kommit fram till att en mörk dörr är det enda rätta, svart, eller som du beskriver, mörkt grön exempelvis. En annan variant jag kom på är en modern ekdörr (eller ett mörkare träslag?). Det ger ett varmare, men ändå elegant formspråk på ett vitputsat hus, tror jag. Man ser ju ofta puts blandat med träpanel. Vad sägs?


 
Absolut......, tex. en Teak-dörr kan vara jättesnygg till :)
Vad har ni valt för färg på fönsterpartierna dvs. på karm/båge??



Personligen så föredrar jag absolut det ljusa aluzinktaket med likadana tillhörande plåtarbeten samt med fönster i samma nyans (om man valt alufönster), spec. till en 'vit' fasad tex. 1002-Y, ger ett otroligt elegant intryck :surprised: ;)
Till just den kombinationen skulle jag absolut föredra teak på alla dörrar samt som ytterligare 'detaljer' typ överliggare/handledare till tex. balkong/altanräcken i alu/RF :-*

MVH//Christina.
 
Jaha, nu efter en natts vånda har jag kommit fram till att det snyggaste måste ju bli precis som du föreslår! Alu över hela linjen med gråa pannor, stuprännor, runt fönster mm. Just en teakdörr var PRECIS det jag tänkte på också! Vad gäller balkongräcken håller jag med dig fullständigt, alu med eventuellt handledare i teak. Detta är ju ursnyggt! Vilken process, att jag inte sett det tidigare... :) ;) ::)

Nu ska jag bara presentera detta för min käre make... ;)

Tack kära Christina för "input", det känns som vi jobbat på detta tillsammans! Jag lovar att visa resultatet någon gång vid denna tidpunkt nästa år! :)
 
lbg skrev:
Jaha, nu efter en natts vånda har jag kommit fram till att det snyggaste måste ju bli precis som du föreslår! Alu över hela linjen med gråa pannor, stuprännor, runt fönster mm. Just en teakdörr var PRECIS det jag tänkte på också! Vad gäller balkongräcken håller jag med dig fullständigt, alu med eventuellt handledare i teak. Detta är ju ursnyggt! Vilken process, att jag inte sett det tidigare...  :) ;) ::)

Nu ska jag bara presentera detta för min käre make... ;)  

Tack kära Christina för "input", det känns som vi jobbat på detta tillsammans! Jag lovar att visa resultatet någon gång vid denna tidpunkt nästa år!
Vad roligt att det känns som att du 'hittat hem', jag är övertygad om att Ni kommer att få ett fullständigt urtjusigt hus, stramt och elegant men ändå väldigt klassiskt och tidlöst, jag ser verkligen fram emot bild på resultatet framöver :).

MVH//Christina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.