Jag funderar över underarbetet för framtida garage och garageuppfart, garaget ska få betongplatta och garageuppfarten någon form av marksten/gatsten.
Just nu är denna yta belägen ungefär 1-2 dm under vägen utanför, och består av ca 1 dm gårdsgrus. Därunder finns möjligen några cm matjord kvar, men snart därunder kommer en stenig och stenhård jordmån som knappt går att gräva i med spade.
Jag räknar med ca 2 cm fall per meter på den 6 meter långa garageuppfarten, så betongplattans färdiga höjd behöver vara ca 3 dm högre än nuvarande marknivå.
Min funderingar:
Behöver man gräva ner till frostfritt under en betongplatta för garage, eller ska man gräva ner så man kan lägga åtminstone ca 30 cm bärlager?
Jag antar att jag åtminstone bör skrapa bort gårdsgruset och ev matjord, därefter lägga markduk, och sen fylla på med vad då? Ska jag lägga 0-32 eller ännu grövre som bärlager, och sedan någon dm 8-16 under betongplattan? Ska det vara ytterligare några cm ännu finare material direkt under betongplattan?
På själva garageuppfarten antar jag att man inte behöver gräva ner till frostfritt, men 3 dm bärlager 0-32 är önskvärt även här? Kan man lägga stenmjöl ovanpå 0-32 eller ska jag även här lägga någon dm 8-16 innan stenmjölet?

Stort tack för tiden ni lägger ner på att svara på mina funderingar!
 
NU är du lite ute och cyklar.
under en betongplatta ska du inte några 0-(uppåt) fraktioner.
Du får ingen kappilärbrytning och du får en stor chans att få tjälskjutningar på vintern.
30cm med tvättad 8-16 är det enda du behöver, finmaterial uppepå behöver du inte heller.

finmaterial kna du lägga om du vill spara lite på betongen eftersom det annars går några hundra liter extra för att betongen kryper ner i 8-16. Men en markduk eller ett lager cellplast fungerar lika bra här.
Ett lager frigolit är faktiskt att föredra även om du inte ska ha någon värme på i garaget, eftersom du får en mycket säkrare platta emot tjälskjutningen.

Så gräv ner 40cm, markduk, 30cm 8-16, padda i två omgångar och ett lager 100mm cellplast
 
Redigerat:
Vad har ni för tips att få mitt bärlager helt plant? Kan man mäta med ett vanligt vattenpass på kantelementen/gjutformen och krafsa undan lite i bärlagret för att få dem helt vågräta, eller ska jag köra med någon laser innan och under tiden jag paddar?
Om jag vill bygga en egen gjutform, ska jag bygga av 45x220-reglar eller plywood?
Om jag vill ha kantförstärkt platta men ingen isolering i kanten, hur långt in från kanten ska jag lägga cellplasten, 20 cm?
Hur sammanfogar jag cellplastbitarna om jag bara lägger ett lager cellplast?
Jag bygger möjligen en carport på ena halvan, hur förankrar eller placerar man bäst pelarna på plattan, gjuta in stolpskor eller annat fäste? Ska stolpskon stå med botten av U:et i betongen eller något upphöjd så att tyngden endast vilar på själva pinnen under U:et i stolpskon?
Jag köper naturligtvis betong från betongbil, men ska jag försöka hyra en betonggubbe några timmar eftersom jag uppenbarligen inte har någon koll på det här?
 
Skulle oxå vilja ha lite svar på hakaninorr´s frågor :)
Ska oxå bygga snart :)
 
Jag brukar ta en hyffsat "bra" regel och ett vattenpass så att jag får gruset under elementer någorlunda plant.
Sen kan man ha lite 4-8 att finjustera med. Till det brukar jag bara ta vattenpasset och justera tills det står som jag vill. Ett tips är att alla element inte är 90 grader så jag brukar strunta i botten och se till att ytterkanten blir bra
 
Måste all matjord under den blivande betongplattan bort, eller räcker det att man har grävt bort så pass mycket att man får plats med 30 cm makadam?
Låt säga att jag vill ha 10 cm betongplatta på 10 cm cellplast men kantförstärkt 20 cm platta runt om, ska man då fylla med extra 10 cm cellplast eller 10 cm makadam i mitten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.