Vi planerar en solanläggning bestående av solceller + solvärmare. Solvärmen ska i första hand värma tappvarmvatten men anläggningen kommer att vara överdimensionerad (av anledningar jag inte går in på nu) och det finns utrymme för att värma mer än så. Men vårt hus har inget vattenburet värmesystem så det är inte bara att koppla in på klassisk sätt.

Det jag i första hand tänker mig är att sätta in 4 vattenradiatorer i ena änden av huste där övriga värmekällor (förutom direktelen) gör sämst nytta och en sådan installation är enklast (pga husets konstruktion). Solvärmeinstallationen bör inte vara svår men problemet är att vi vill fortfarande kunna värma med el också, helst utan att behöva ha dubbla element i alla rum.. Kan man/hur ska man göra för att värma 4 vattenradiatorer med el så effektivt som möjligt? Det verkar inte helsmart att sätta en jättestor ackumulatortank i den ouppvärmda källaren bara för att ha en plats att stoppa elpatronen. Kanske en väldigt liten tank?

Det finns smarta handdukstorkar som går på både el och varmvatten men konstigt nog har jag inte sett några radiatorer.
 
Jag fattar inte, ska du köra solpanelerna direkt mot 4 radiatorer? Var ska du bereda tappvarmvattnet?
 
Oj, jag var otydlig. Tappvarmvattnet ska beredas i en tank som befinner sig i andra änden av huset. Vi har elberedare nu. Jag är lite osäker på hur detta lämpligen kombineras med varandra. Eftersom systemet i första hand är tankt för tappvarmvatten tänkte jag mig ett separat system för värme i de lägen då det finns energi över men det kanske är feltänkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.