Någon som vet nåt om svarta vitvaror?Var man kan få tag i det?
 
simens har svarta
 
Köpa svart är väl inga problem ;D

Nej men seriöst, vi kollade på Husqvarnas produketer innan vi bestämde oss, de finns i svart och är mycket snygga.

Anledningen till att vi ändrare oss var att svart är mycket mycket känsligt för fingeravtryck. Har man inte barn så går det nog bra.

Av samma anledning valde vi bort rostfritt och tog istället aluminium.

Jag kan dock inte säga om vi är nöjda då de ännu är inpackade i plast, men efter att ha gått och fingrat på en massa olika känns detta som mest säkert.
 
Väljer mellan svart och rostfritt, men det är ju det där med fingeravtryck. Aluminium är det mycket dyrare? Var kan man få tag på det?
 
Vi valde AEG Alutec, dock är inte kyl och frys i aluminiumplåt utan bara aluminiumlack, kan kanske vara mer repkänsligt (inte rep i betydelsen snöre :))

Ok, lite dyrare är det, men vi har försökt att göra hela vårt hus så praktiskt som möjligt med tanke på städning och annat underhåll för att ha tid för annat så vi känner att kostnaden var överkommlig.

För att hålla kostnaden nera valde vi doch en enklare ugn, skillnaden var i princip att den dyrare har en termometer som piper när köttet är klart. Denna detalj kostade ca 1500 kr, då gick jag till obs och köpte en lös termometer för 189 med samma funktioner.

Eftersom aluminium blir mer och mer vanligt i inredning tror jag att det i 2003´s kataloger finns ett antal tillverkare med detta mtrl.

 
Vi hade för många år sedan Huskvarnas inbyggd ugn + inbyggd micro i svart...Vi var jättenöjda. Snyggt och praktiskt. Jag har inget minne av att det var oparktiskt..tvärtom inget syndes ;). Kan ju vara annan kvalité nu dock.
 
Litet tips ang rostfria vitvaror;
det finns ett medel att köpa i vitvaruaffären som
de själva använder till utställningsexen i rostfritt.

Resultatet blir att fingeravtrycken inte fäster lika lätt.
Enl killen i butiken var medlet väldigt effektivt.
Kostade ca 100kr för en burk, íngen aning hur drygt det är, men vi kommer att testa en iallafall.

Återkommer med testrapport :)

 
Annars kan man använda Autosol - funkar ypperligt på rostfri diskbänk och stöter även bort kalkhaltiga vattendroppar. Jag behandlar mitt rostfria ca var 6:e månad och är jättetöntig när det gäller kliniskt ren bänk ... (sen kan resten av huset se ut som hej-kom-å-hjälp-mej).

Autosol finns på vanliga bensinmackar.
 
Men Autosol innehåller väl slipmedel. Blir det inte smårepor när man använder det?
 
Byggherren, får man fråga vad ni fick ge för AEG:s vitvaror i aluminium. Vi funderar på att köpa från dem men har inte någon prisuppgift.
 
Hmm nu får jag allt tänka efter
Vi har kyl och frys i fullhöjd, micro samt deras enklare modell ugn i Alutec, sedan valde vi Electrolux häll som är 80 cm och en inbyggd fläkt(miéle tror jag) som är 90 cm bredd.

Electroluxhäll kostar samma som Alutec´s 60 centimeratare, men då vi inte ville ha något som kunde samla fett valde vi electrolux slätare modell.

Fläkten är ca 3000 kr dyrare än en alutec´s 60 centimeters alternativ.

Jag har för mig att vi gav 58000 för allt detta.

Om du vill ha en spec kan jag maila den till dig
 
Måste få fråga... vad har man för köksluckor till svarta vitvaror???
 
Lajbanson: Jag kan tänka mig att björk kan vara grymt snyggt eller oljad ek.
Men ett fint björkkök med svarta vitvaror och fina diskbänkar, verkligen snygga kontraster
 
Jaså.... Ja kanske jag har bara så svårt att se det framför mej, borde bli väldans mörkt med svart/ek...
 
Javisst precis vad jag tycker, björk o svart =kanoooooon :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.