Vi behöver sätta staket runt vår gårdsplan för att vår lille son ska kunna vara med ute när vi pysslar i stall och ut hus. VI har en väg som går bakom våra uthus och som lillemannen tyvärr skulle kunna knata ut på annars.

Har ni förslag på staket som inte är så lättklättrade? Antingen i färdiga moduler eller som man kan bygga själv. Egentligen hade jag velat ha ett staket som släpper igenom så mycket av utsikten som möjligt, men jag vet inte om det är förenligt med barnsäkerhet..

Här är ett foto taget inifrån vår sadelkammare. Staketet ska gå precis bakom träden och kommer att bli drygt 40 meter långt.

s017.jpg
 
låg nätstaket med taggtråd över? Taggarna skrämmer en tid framöver och man demonterar taggtråden när barnet vuxit upp.
gaia
 
Men... Du kan väl inte rekommendera ett taggtrådsstaket till barn???
Taggtrådsstaket är dessutom förbjudna till i alla fall häststaket nuförtiden så att sätta upp den för att hindra ett barn känns väl sådär. :O
 
B
grönt eller grått nätstaket kanske.
 
Dalbotös skrev:
Men... Du kan väl inte rekommendera ett taggtrådsstaket till barn???
Taggtrådsstaket är dessutom förbjudna till i alla fall häststaket nuförtiden så att sätta upp den för att hindra ett barn känns väl sådär. :O
ett barn har faktiskt mer förstånd än en häst :)
gaia
 
B
men själva iden med lekande barn och taggtråd.
inte alltid att akta sig för taggtråden som är vikitigast, lek brukar va viktigast
 
byggare henke skrev:
men själva iden med lekande barn och taggtråd.
inte alltid att akta sig för taggtråden som är vikitigast, lek brukar va viktigast
i frågan var ju viktigast att hålla barnet borta från en trafikerad vägg. Så länge dom är för små för att förstå faran med lek på vägen så fungerar skrämseltaktiken hyfsat bra, tycker jag :).
Vilken lösning föreslår du?
gaia
 
B
vanligt stängsel. nät stängsel
eller så sätter man dit ett högt trä stängsel och prioriterar barnen
 
Redigerat av moderator:
haha taggtråd! varför inte köra hela linan ut och göra stängslet strömförande oxå? ähh skaffa ett vanligt gunnebo stängsel finns på öb oxå. ganska svårt att klättra på och stör inte utsikten så väldigt mycket. tack gaia för dagens skratt:D
 
L
Hehe, strömförande stängsel med taggtråd till barn! :D Var finns gilla-knappen?!:wow:
 
S
pinsam ide det där med taggtråd.
hur tänker man?
 
Gunnebo och motsvarande staket står inte på fruns top-10-lista tyvärr. Jag hade mkt väl kunnat tänka mig ngt sådant.

Eventuellet har vi kompromissat oss fram till den här lösningen:

Bygga ett staket med trästolp och tvärliggande slanor - som ett häststaket typ.
För att inte lilleman ska kunna klättra över så klär vi sedan insidan med ett "nät". Frun vill helst ha ett med stående rektangulära rutor - såpass små att det inte går att få in en fot som stöd för klättring.

Min fråga nu:

Vad finns det för nät som duger för en sån här 'utfyllnad' av ett staket?
 
VI har satt upp ett gärdgårdsstaket för att hindra våra barns framfart. innan de kan klättra över det så har de tilläckligt med förnuft att förstå varför de inte ska gå på andra sidan. Klockrent! Kan kosta en slant om man ber ngn göra det men vacker i en lite mer lantlig miljö (som bilden du visade verkar vara också) Gubben som satte upp staketet berättade att en höjd vi satte var ett "getstaket" så det var lite lägre än för hästar... och nu är "geten" och hans små getbrorsor 9,7 och 3 så nu är staketet bara ett smycke med lite klingerväxter ru!nt. Kan rekomenderas....slår Gunnebo, taggtråd och högvolts-staket och andra tortyrredskap med hästlängder!
 
Varför inte sätta upp ett klassiskt staket med stående spjälor? Går ju att göra det ganska glest mellan spjälorna och det räcker ju att det är 80-90cm högt... allt med liggande spjälor/slanor är ju klättringsbart så det skriker om det.
Dessutom känns det kanske som att ett klassiskt trästaket skulle passa bra in i miljön också?
Lätt att bygga, och i värsta går det ju att köpa billiga färdiga moduler på närmsta byggvaruhus (Fast tdå kan man inte bestämma mellanrummet mellan spjälorna själv..)
 
CiA skrev:
Bygga ett staket med trästolp och tvärliggande slanor - som ett häststaket typ.
För att inte lilleman ska kunna klättra över så klär vi sedan insidan med ett "nät". Frun vill helst ha ett med stående rektangulära rutor - såpass små att det inte går att få in en fot som stöd för klättring.

Min fråga nu:

Vad finns det för nät som duger för en sån här 'utfyllnad' av ett staket?
Upprepar frågan ovan - vad för typ av nät tror ni skulle kunna vara ngt för oss?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.