Dalbotös, jag menade inget speciellt utan undrade om ljuset från sidorna räcker.
Sen skulle jag vilja ha vinrankorna bildade ett tak, men det är väl bara att ha dom så dom hela tiden växer mot ljuset.
Grävaren var går gränsen på krukodlat?
Om jag har 0,5 m3 jord i en låda?
Bara undrar så man vet!
1% ljus ok, men kvittar det om jag sår med sidoljus eller takljus?
Ni har nog förstått men JAG kan inte detta!
 
Det var ju en rejäl kruka. Jag vet bara att Sydafrika är känt för sina viner. Vinstockarna växer i öknen. Man planterar och snålar med vattnet för att plantorna själv skall söka. När rötterna kommer ner och får kontakt med grundvattnet, då upphör all bevattning.
Jag tycker absolut att du skall testa krukodling. Eller plantera utanför och led in vinrankan genom ett hål i väggen.
Satsa på sorten Himrod (kärnfria, gröna och mycket goda).
 
Har idag fyllt mina planteringslådor med jord så man kan börja förbereda för kommande odling..
Gick åt (änsålänge) 6 säckar 50 liters i varje låda.

Skönt att komma igång :)

Den ena sortens morötter jag ska ha är en tidig sort och den ska sås redan nu i April..
 
Redigerat:
grävaren skrev:
Det var ju en rejäl kruka. Jag vet bara att Sydafrika är känt för sina viner. Vinstockarna växer i öknen. Man planterar och snålar med vattnet för att plantorna själv skall söka. När rötterna kommer ner och får kontakt med grundvattnet, då upphör all bevattning.
Jag tycker absolut att du skall testa krukodling. Eller plantera utanför och led in vinrankan genom ett hål i väggen.
Satsa på sorten Himrod (kärnfria, gröna och mycket goda).
Är det den druva som växer bäst i stor kruka, även om det blir minusgrader på vinter(-20)?
Andra förslag?
Jag undrar också vilka tomat plantor man ska ha på dessa villkor, andra bra matplantor som funkar?
Funkar dill ,persilja,basilika,timjan, chili,paprika, lök,vitlök,mm?
 
Jag har en vinranka av okänd sort i min koloni. Den växer utanför ett fristående uterum och rankorna växer in under plasttaket och täcker hela innertaket under en säsong. Det blir druvor både inne och ute men de som är inne mognar lite fortare så klart. Väldans mysigt att sitta under vinklasarna på sensommaren!

I år har jag fimpat alla skott i taket eftersom jag måste vika undan vinet när jag ska måla fasaden i vår. Blev inte så skräpigt inne heller när alla vissna löv ramlade ner...
 
  • koloni 003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
veasel skrev:
Jag har en vinranka av okänd sort i min koloni. Den växer utanför ett fristående uterum och rankorna växer in under plasttaket och täcker hela innertaket under en säsong. Det blir druvor både inne och ute men de som är inne mognar lite fortare så klart. Väldans mysigt att sitta under vinklasarna på sensommaren!

I år har jag fimpat alla skott i taket eftersom jag måste vika undan vinet när jag ska måla fasaden i vår. Blev inte så skräpigt inne heller när alla vissna löv ramlade ner...
Wow.. detta skulle jag vilja se lite fler bilder på... Verkar helcoolt..
Har fundering på att sätta en ranka i växthuset..
 
Jag har inte så många fler bilder. I våras var det kanske 4-5 torra grenar som stack in under taket och sen växte det ut gröna skott som sen täckte hela undertaket. Jag fick vinlöss på vinet i försomras, bladen krullade ihop sig och det satt små små geleklumpar överallt. Då kokade jag skal från gul lök (köpte en gul lök + massor av löst krafs i affärn:) och sprayade vinet ordentligt. Alla löss dog och vinet repade sig snabbt. Hela gaveln (ca 2x1,5 meter) på uterummet är täckt av vinet, gaveln ligger i halvskugga mellan husen.

Förresten, har ni sett vilken fin ljuskrona jag hittade vid kontainern. Folk slänger så mycket fint...
 
  • koloni 003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • koloni 001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Benny_o_Lina skrev:
Har idag fyllt mina planteringslådor med jord så man kan börja förbereda för kommande odling..
Gick åt (änsålänge) 6 säckar 50 liters i varje låda.

Skönt att komma igång :)

Den ena sortens morötter jag ska ha är en tidig sort och den ska sås redan nu i April..
Igår och idag har jag målat mina odlingslådor. Imorgon hoppas jag att vi kan fylla dem med jord. Verkligen skönt att komma igång :).
 
AnneFi
Tack vare den här skittråden så ska jag köpa ett växthus och sätta till husväggen. :p

Vår trädgård är på 1150 kvm och huset tar 100 så här är gott om plats till mitt drömväxthus som är ett med tegelgrund och gamla fönster men jag orkar inte vänta tills jag vet vart jag ska göra av det så jag får ha ett litet så länge! :)
 
Visst är det jobbigt. :)
Jag har en massa gamla fönster sparade på logen och skall bygga mig ett stort, fint och mysigt växthus någon dag med murad grund och allt. Måste bara fixa allt annat först... :(
*suckar högt*
 
Jag som bara har en altan.
Om man bygger odlingslådor bör dom väl vara rätt djupa?
För man lägger väl en glasruta liggande på sargen?
Eller är det bättre att luta dem 45 grader mot väggen?
20cm jord + plats för tomatplantan,vinrankan hur höga ska dom vara innan man kan ta bort rutan?
Eller gör man det först när det blivit sommar?
 
En odlingslåda är en låda med jord i.
En kallbänk är en odlingslåda med ett fönster eller liknande på.
En varmbänk är en kallbänk fast med "nytillverkad" gödsel i botten som utvecklar värme så det blir varmt. :)

Har man en ruta på får man inte glömma att lufta när det börjar bli varmare. Glömde det en dag och som tack så hade jag ihjälbrända/kokta salladsblad och rädisor i ett nafs. :(
 
Varmbänk låter ju bra, om hästgödsel funkar men det är väl ändå en glasskiva över?
Hur tjockt med gödsel behövs och lägger man jorden ovanpå, behöver man byta gödslen efter ett tag eller räcker en gång per år?
 
Marlene Eskilsson skrev:
Igår och idag har jag målat mina odlingslådor. Imorgon hoppas jag att vi kan fylla dem med jord. Verkligen skönt att komma igång :).
Härligt.. Blir kul o se en bild sen kanske :)


AnneFi skrev:
Tack vare den här skittråden så ska jag köpa ett växthus och sätta till husväggen. :p Vår trädgård är på 1150 kvm och huset tar 100 så här är gott om plats till mitt drömväxthus som är ett med tegelgrund och gamla fönster men jag orkar inte vänta tills jag vet vart jag ska göra av det så jag får ha ett litet så länge! :)
Hahahaha.. Kul att du gillar tråden :)
Fördelen med att börja i liten skala är ju att man kommer på ganska så snabbt om det är ett intresse..
 
...och att växthuset är alldeles för litet. :wow:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.