Då var det snart dags att tänka på uppregling av innerväggar på vår ovanvåning.

När jag har läst lite om just detta jobb så rekommenderar vissa att man ska använda någon form av gummiduk/ isolationsduk. Denna duk ska då klämmas under/bakom reglarna när man fäster dessa mot golv, tak och stödbensväggar. Jag antar att det handlar om att minska ljudtransporten genom väggkonstruktionen.

Hur brukar man egentligen göra i praktiken?
 
Du menar inte syllremsa, som man använder mellan grunden och väggarna? Den är till för att hindra fukt från att vandra upp i syllen, och för att stoppa drag/isolera. Fast man kanske kan använda gummiremsa i innerväggar också om man är rädd att stomljud ska fortplanta sig för mycket.
 
Jo när jag byggde till garaget använde jag sylremsa av tjärpappsliknande kvalité just för att stoppa fukt och drag.

Men i detta fall då jag ska montera innerväggar på ovanvåningen tycker jag inte att det ska finnas varken fukt eller drag.

Så den anledningen jag kan se är att man använder någon form av remsa till att stoppa ljud med, om det nu behövs?

Man kan ju fundera om det har så stor effekt om man har en innerdörr mitt på väggen?
 
remsan används för att göra konstruktionen mer tät för att minska luftljuds transport. Dörren mitt på väggen är dock förmodligen mer dimensionerande beronde på kvalitet givetvis....
 
Ja då borde man kanske lägga ditt en remsa under innerväggen.

Vad brukar denna typ av remsa benämnas med?
Så kan jag kolla se om bygghandlaren har något hemma och vad det kostar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.