Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Hej,
Jag ska koppla in en taklampa. Eluttaget sitter några meter från där lampan ska hänga så jag har köpt en förlängningssladd, som går från eluttaget till där lampan ska sitta. Den sladden måste jag ju då koppla ihop med lampsladden. Mitt problem: förlängningssladden har en blå, en brun och en gul/grön kabel. Lampsladden har bara blå och brun. Sockerbiten däremellan har plats för blå och brun. Den gul/gröna från förlängningssladden blir liksom över... jag vet att den är till för att jorda, men var gör jag av den? Kan den hänga lös under lampkoppen?
Tacksam för svar!!!

K.
 
Ja, sätt en liten bit tejp på änden så att den inte kan komma i kontakt med de andra ledarna.
 
B
gärna eltejp,
 
Tack för svar!
Vad är eltejp...?
Har silvertejp, funkar det?
 
Ska du skarva i täckkåpan så går det med sockerbit.

dsc_0079_1.jpg

Men helst med 2 sådana här toppklämmor:

WAGO_222_412.jpg

Utanför kåpan måste du använda en sån här:

8472_100823151409.jpg

Ska du isolera jordtråden, använd toppklämma eller sockerbit.

Eltejp har en förmåga att krypa av om den inte används rätt.
 
Eller så byter du lampsladden till en treledare med jord och jordar lampan, om det finns något i armaturen som jorden biter i.

Lite lustiga sådana här trådar, såg även att byggare_henke inte visste vart man skulle placera nollan i ett vanligt vägguttag.

Som före detta el-hemmapulare och numera elektriker vet jag att det blir flera "småfel" vid varje installation man gör, icke fackmannamässiga. Undrar mest hur många människor som ska råka ut för elolyckor innan folk slutar skoja med el, detta är att skoja med el i mina ögon ja.
Tror och hoppas inte att någon av er råkar ut för en olycka men det händer regelbundet, och det skulle kosta max ett par hundra att få era problem gjorda av elektriker, som dessutom kan påpeka eventuella fel och ge rekommendationer.

Lycka till iallafall! :)
 
Man ska INTE byta lampsladd och jorda lampan, ska man byta sladd ska man ta en med lika många ledare som originalsladden har. Jordar man en "apparat" som är dubbelisolerad gör man en olovlig åtgärd som "förstör" tillverkarens säkerhetsåtgärder och godkännande. "Apparaten" kan bli farligare jordad än ojordad.
 
Hammare_GBG skrev:
Eller så byter du lampsladden till en treledare med jord och jordar lampan, om det finns något i armaturen som jorden biter i.

Lite lustiga sådana här trådar, såg även att byggare_henke inte visste vart man skulle placera nollan i ett vanligt vägguttag.

Som före detta el-hemmapulare och numera elektriker vet jag att det blir flera "småfel" vid varje installation man gör, icke fackmannamässiga. Undrar mest hur många människor som ska råka ut för elolyckor innan folk slutar skoja med el, detta är att skoja med el i mina ögon ja.
Tror och hoppas inte att någon av er råkar ut för en olycka men det händer regelbundet, och det skulle kosta max ett par hundra att få era problem gjorda av elektriker, som dessutom kan påpeka eventuella fel och ge rekommendationer.

Lycka till iallafall! :)
Som elmont säger, har lampan ingen anslutning för jord är den garanterat dubbelisolerad, och då ska man absolut inte ge sig på att försöka jorda den.
 
Står ingenstans att det rör sig om en dubbelisolerad armatur.
Står inte heller att det är en ny och därmed "garanterat dubbelisolerad" armatur, eller?
Kan lika gärna vara ett hemmabygge som absolut bör jordas.

Att sedan henke byggare skriver privata PM med svordomar är kanske något admin borde kolla närmare på.
Tar inte skit från smörja.

Inlägget jag skrev var i all välmening och inte otrevligt på något vis. Kunder jag jobbar för är väldigt nöjda, och jag kan svara med att jag är glad att du inte skruvat gips i mitt hem.
 
Nuj har jag stängt den här tråden, det är andra tråden på en och samma dag som jag fått stänga för att den spårat ur.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.