Jag har tydligen gått och blivit med hus... :)
Nu visar det sig att man tydligen måste möblera lite också. Det här med färg och form är inte mitt starkaste kort...
Jag har skissat ihop ett litet förslag; det är framförallt vardagsrummet som jag har svårt med.
(Det är inte mina möbler jag stoppat in, utan bara ett förslag till hur man skulle kunna tänka sig att ha det).

Den stora vita fyrkantiga klumpen i mitten av rummet ska föreställa en kakelugn...

Hur tänker ni när ni ser detta?
 
  • 199767_198033030220096_100000402024878_594233_2256158_n.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser lite tråkigt ut med matbordets placering. Jag skulle tro att det användes mer om det bytte plats med tv-hörnan. Fast där kanske det inte är så mycket fönster?
 
Hejsan Mikael!
Jag skulle vilja ge dig några råd. Tänk praktiskt, inte minst om du har barn. Ett hus ska man leva i och vara i.

Tycker man t ex inte om att städa så ska man ha så lite prynadssaker som möjligt och gärna ha t ex glasdörrar på sin bokhylla. Allt för att slippa damma och torka av saker och ting. Så ställ dig frågan vad gör vi mest när vi är hemma förutom att sova.

Ser man mycket på Tv sett Tv:n centralt i huset. Vill man ha ett mer socialt boende sätt tv:n i ett "eget" rum och placera soffan/fåtöljer mer centralt. Om jag förstår din skiss rätt har du mycket soffor/fåtöljer i din tänkta plan. Se om du verkligen behöver dem alla. Skapa luft och fria ytor genom att ta bort allt som du verkligen inte behöver.

Är du en bokälskare som läser mycket är det klart härligt att sitta lite här och läsa för att sedan flytta sig och läsa lite där.

Ett annat bra råd är att INTE titta förmycket i inredningstidningar. Som gammal lärare i inredning och design blir jag bedrövad över alla "utställningshem" som visas upp. Oerhört fint men oerhört opraktiskt och väldigt opersonligt. Man ska bo och leva i ett hus. Så Mikael, tänk praktiskt. Vad gör jag och min sambo/familj mest och vad tycker vi om att göra. Börja med det viktigaste för er boende.

Hoppas att dessa lite förvirrade och trötta råd kan ge dig lite guidning.
 
Onkel Mac skrev:
Hejsan Mikael!
Skapa luft och fria ytor genom att ta bort allt som du verkligen inte behöver.

Ett annat bra råd är att INTE titta förmycket i inredningstidningar. Som gammal lärare i inredning och design blir jag bedrövad över alla "utställningshem" som visas upp.
Nu flyttar jag (är själv) från en liten trea till huset, så det kommer nog automagiskt att bli rätt så tomt i början. :rolleyes:
Det jag är lite orolig för är just att det faktiskt blir för tomt. Därför jag passade på att slänga in lite fler soffor å fåtöljer..

Det barbordet vid tevehörnan borde man nog kanske hoppa över.

Älskar det här forumet, här slänger man ur sig en bild för att få lite synpunkter, å vips så dyker det upp en lärare i inredning. Kan det bli bättre tro? d^_^b
 
Underbart att vara själv. Jag har ofta predikat (om man har möjlighet) att även vuxna ska ha sina egna lekrum precis som barnen. För dig kan detta vara hela huset. Nice! För tomt är en smaksak. Om du tycker att det är för tomma ytor kan du lätt "fylla" dem med en för dig snygg matta. Om en matta ligger helt själv på ett golv och inga saker/möbler ställs på den så tycker jag att man kan vara lite mer djärv i sitt köp. Då blir matten mer av ett "konstverk". Varför inte en härligt rund matta i något naturmaterial framför kaminen? Den är varm och skön att ligga på en vinterkväll och filosofera med en bira eller glas vin i handen.

Var glad att du inte har så mycket saker som du ska klämma in i ditt hus. Låt det ta sin tid att fylla huset. det brukar ta sådär 2 år att känna in och landa i en ny bostad så innan dess tycker jag att du ska ligga lågt. Själv bor jag i ett hus sedan 4 år tillbaka och under det senaste halvåret har vi börjat renovera och fixa till. För först nu har vi förstått vad vi vill och vad huset faktiskt erbjuder för möjligheter.

Lycka till Mikael!
 
Onkel Mac skrev:
Underbart att vara själv. Jag har ofta predikat (om man har möjlighet) att även vuxna ska ha sina egna lekrum precis som barnen. För dig kan detta vara hela huset. Nice! För tomt är en smaksak. Om du tycker att det är för tomma ytor kan du lätt "fylla" dem med en för dig snygg matta. Om en matta ligger helt själv på ett golv och inga saker/möbler ställs på den så tycker jag att man kan vara lite mer djärv i sitt köp. Då blir matten mer av ett "konstverk". Varför inte en härligt rund matta i något naturmaterial framför kaminen? Den är varm och skön att ligga på en vinterkväll och filosofera med en bira eller glas vin i handen.

Var glad att du inte har så mycket saker som du ska klämma in i ditt hus. Låt det ta sin tid att fylla huset. det brukar ta sådär 2 år att känna in och landa i en ny bostad så innan dess tycker jag att du ska ligga lågt. Själv bor jag i ett hus sedan 4 år tillbaka och under det senaste halvåret har vi börjat renovera och fixa till. För först nu har vi förstått vad vi vill och vad huset faktiskt erbjuder för möjligheter.

Lycka till Mikael!
Det är även två rum på vindsvåningen, ett av de kommer bli mitt lekrum (Elektronik/datorer/leksaker). Det andra kommer nog fortsätta användas som gästrum.
Sen håller jag också på att titta på en lösning där jag ska kunna styra hela huset ifrån min mobiltelefon (via nått webbgränssnitt), men det får bli en annan tråd isf. d^_^b

I övrigt har jag absolut ingen brådska med att börja renovera. Det enda jag tänkt nu i början är att fixa lite nya tapeter.

Mattor i naturmaterial går bra, så länge de är korthåriga, min självgående dammsugare (hon heter SugBritt) är inte så förtjust i långhåriga mattor... :rolleyes:
 
ser att du har planerat in 2 matbord. Är det inte slöseri med plats och resurser? Jag skulle ta bort den i köket och använda rummet intill som matplats för ALLA dvs för dej själv och gäster som kommer.... då kan du möblera mer fritt i själva köket i stället för att försöka klämma in en bord för fyra.
Har du trevlig utsikt från matrummets fönster så blir ju den bordplatsen trevligare för varje morgon du ska dricka ditt kaffe där :). Vätter den åt grannens garage så är det ingen bra planerings idee ..... varken för dej eller gäster. Som du ser är det svårt att gissa vilken hörna av ditt hus är trevligast :).

Riv inga väggar innan du har tänkt några gånger om! Var så säcker att dina rivningsplaner ändras några gånger. Helt normalt men om du river innan ett år har gått så blir det för sent att ångra. Bo dej i huset och känn efter. Köp inget förhastat. Dom första åren brukar man flyta möblemanget från vägg till vägg sen från rum till rum tills man kommer på vad det ska stå, vad som saknas och vad som ska slängas :). Det skall ta sin tid om du vill trivas i huset med den konstiga vardagsrummet :).
Klipp inga buskar, såga inga träd det första året !!!!! Kanske behövs inte senare heller :). Fäller du ett trä som ger skugga under varma dagar så får du kanske köpa parasol och markiser i stället för . Klipper du ner buskar så kan du upptäcka att det behövs persienner i stället osv osv...
Köp inga krukväxter att ha ute nu när du kan plantera dom direkt i din mark som håller fukten bättre.
Sista råd : Om du ska handla något möbel så köp en solstol för att sitta i sin trädgård och planera framtiden, vila efter tapetseringen och framförallt njuta :)
Lycka till med huset!
gaia
 
gaia skrev:
ser att du har planerat in 2 matbord. Är det inte slöseri med plats och resurser?
-----

Riv inga väggar innan du har tänkt några gånger om! Var så säcker att dina rivningsplaner ändras några gånger. Helt normalt men om du river innan ett år har gått så blir det för sent att ångra. Bo dej i huset och känn efter. Köp inget förhastat. Dom första åren brukar man flyta möblemanget från vägg till vägg sen från rum till rum tills man kommer på vad det ska stå, vad som saknas och vad som ska slängas :). Det skall ta sin tid om du vill trivas i huset med den konstiga vardagsrummet :).
Klipp inga buskar, såga inga träd det första året !!!!! Kanske behövs inte senare heller :). Fäller du ett trä som ger skugga under varma dagar så får du kanske köpa parasol och markiser i stället för . Klipper du ner buskar så kan du upptäcka att det behövs persienner i stället osv osv...
Köp inga krukväxter att ha ute nu när du kan plantera dom direkt i din mark som håller fukten bättre.
Sista råd : Om du ska handla något möbel så köp en solstol för att sitta i sin trädgård och planera framtiden, vila efter tapetseringen och framförallt njuta :)
Lycka till med huset!
gaia
Först; Tror det är trevligt med ett eget matbord i köket för vardagsmat, och ett lite finare bord där man kan bjuda in släkt å vänner.
Dock kanske det blev lite stort det bordet jag ritade in i köket. Eventuellt funderar jag på att ha några sittplatser "bordssidan" på köksbänken där. Får se hur det blir när jag kommer dit.

Men när det gäller andra stycket, då blev jag riktigt nöjd!
Tänk va skönt att det finns fler än jag som vågar bo in sig först INNAN man får för sig att ändra på allt.
Har flera vänner som inte kan tänka sig att flytta in i huset förrän allt är tipptopp...

Jag tänker ta mig tid! :) (det är min rättighet att få njuta av huset och slappa lite också! d^_^b )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.