Jag har ett osymmetriskt burspråk i mitt vardagsrum med ett megastort fyrkantigt fönster som dominerar totalt. Resten av väggen består av två andra glasfönster och en balkongdörr. Satte upp gardiner för två av fönstren, pga extrem insyn från grannar. Sen räckte inte tyget till mer, men gardinerna är inte the issue.

De kan jag lika gärna köpa nya snyggare och sätta upp på ett annat sätt. Än vet jag inte hur. Blir det snyggast att ha längder på tre ställen, eller på två ställen som nu, eller på två ställen och ta bort den mittersta och sätta upp en längd till höger. Lite krångligt är det, med tanke på att fönsterbrädan till det stora fönstret är extra djup och grejen till gardinstången man köper på det välkända möbelvaruhuset, som underlättar för djupa fönsterbrädor, alltid är slutsåld.

Jag behöver tips och råd från några snälla personer angående vad jag kan göra inredningsmässigt kring fönstret. Det kanske inte ens ska finnas gardiner? Har totalt gett upp och har just nu bara placerat lite random saker på fönsterbrädet som ex. för små växter, för liten lampa och en för liten kandelaber. Det hela ser bara patetiskt ut, men jag vet inte vad jag ska göra åt det just nu. Har drabbats av en form av inredningsblackout i hjärnan så nu vänder jag mig till er för tips/råd.

Jag har markerat på bilden hur fönstren ser ut bakom gardinerna om det nu av nån anledning kan ge någon ytterligare inspiration. Tack på förhand....
 
  • v-rum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dom långa och mörka gardiner är mycket dominerande och får rummet verka mindre än den är, tycker jag. Ser att det finns persienner också så insyn är ju fixat. Det du inte vill se är nerdragna persienner inifrån, gissar jag.

Balkongdörr ska helst ha en lång gardin men dom andra fönster kan gott klara sej med en kortare variant, tycker jag.
Skulle själv satsa på en ljusare och lättare tyg och sänka gardinstång till bara 10cm över övre fönsterkarmen för att hålla sej till fönstrets storlek.
Du har mycket svart i inredningen så en ljusare färg på gardin och kuddar kan ej skada :).

Kanske rullgardiner i stället för persienner+ vanliga gardiner? Finns kanske att hitta passande rullgardiner med en dekorativ avslutning neråt eller sy själv? Och sen en vanlig lång gardin av samma tyg till balkongdörr. Balkongdörren kan du täcka med gardin från tak till golv ( hänga högre än idag, fex i en takskena) och fönstertäckning bara i fönsterstorlek . Tyget får gärna släpa genom lite ljus dvs ej mörkläggningstyg :).
bara några ideer att spinna vidare på :)
gaia
 
  • Gilla
Turbotax
  • Laddar…
Tack för alla tips gaia! Har inte ens tänkt tanken på att ha kortare gardiner för fönstren. Nu ikväll har jag febrilt letat rullgardiner och hissgardiner på olika webbutiker för att få lite inspiration. Det har gått sådär, men jag förstår vad du menar. Sy själv är inte ett alternativ, jag kan inte med alls :) Ja, det är mycket svart i v-rummet, men snart ska här förändras. Kan inte göra så mkt åt tv-bänk, soffa och bord just nu, men det andra. Helst skulle man ju vilja ha vita väggar också för att ljusa upp, för just nu känns det som en grotta ärligt talat.
 
Nja, vita väggar till svart inredning kan bli en alltför skarp kontrast så ha inte så bråttom med målningen. När du hittar gardiner du tycker om då kan du sen välja väggfärg till sist. Väggfärgen är lättare att anpassa till resten än tvärtom :).
Lycka till i letandet!
gaia
 
  • Gilla
Turbotax
  • Laddar…
Jag tycker du ska ha ljusa hissgardiner. Vita, gråa eller beiga. Och att du sätter dom så högt upp som möjligt så att du kan ha dom lite nedhissade innan de kommer fram till fönstret.
 
  • Gilla
Turbotax
  • Laddar…
Ett sätt att slippa insyn är att "frosta" fönstren, då blir du mindre beroende av att kunna hänga för gardiner och slipper kapa ljusinsläppet så mycket.
Det finns speciella sprayer att använda tror jag, men de kan nog vara svåra att få bort (beroende på vad det är för spray) om man skulle vilja. Det finns även plastfilm som man "klistrar" på för att ge ett frostat intryck.
Ett alternativ om du vill testa är att rolla med filmjölk(!) Ja, det luktar lite men bara medan det torkar. Använd en "elementroller" med kort, kort, lugg.
Jag rollade med filmjölk på nederdelen av fönstren för att ge insynsskydd när jag bodde i lägenhet på bottenvåningen. Jag hade maskat gränsen med målartejp. Funkade utmärkt. Lätt att tvätta bort om man tröttnar/om det inte blir bra.
 
  • Gilla
Turbotax
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.